menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overstaanders haagbeuk

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

ik ben nog op zoek naar een paar boompjes om als overstaanders tussen mijn wilde haag te zetten. Liefst van nature niet te hoog wordend en geen te brede kruin (ik heb pakweg een 10-tal m bruikbare lengte opdat de kruinen elkaar niet zouden raken). Moeten een ecologische meerwaarde hebben.

Ik had gedacht om 2 lijsterbessen te zetten. Ik was dit eerst niet van plan, maar vorige week verschillende vogels er zien van smullen, dus, waarom niet?
De bomen lijken me ook niet al te breed te worden? Hoe ver van elkaar moet je ze zetten?

Ik zou ook een haagbeuk (boomvorm) willen (niet per se in die 10 m, en zeker niet icm die lijsterbes), om 's zomers in de schaduw te kunnen zitten. Hoe breed wordt deze? Eventueel als knotboom. Knotten leidt wel tot vruchtzetting?


Andere suggesties? (heb al kerselaar, meidoorn, hulst, sleedoorn, Spaanse aak, gele kornoelje, vuilboom, hazelaar en Gelderse roos staan, dus liefst iets anders )

Misschien is een fruitboom een alternatief?
woensdag 22 augustus 2012 - 22:43
Pieter2

Pieter2

Zoals vaker verwijs ik naar http://www.plantvanhier.be/ .

Lijsterbes is inderdaad een zuilvormige boom.
woensdag 22 augustus 2012 - 23:12
furor

Furor

Kan iemand me zeggen hoe breed de kruin (ongeveer) wordt bij het knotten van:

Es
Zomereik
Haagbeuk


Bedankt!
donderdag 23 augustus 2012 - 16:20
WiPe

WiPe

Dat hangt er vooral van af hoe groot de snoeifrequentie is. Als je de bomen jaarlijks knot blijft de kruin veel kleiner. Maar zelfs als je de boom om de vijf jaar knot is de kruin het eerste jaar na knotten vrij beperkt.

Je zou dus de snoeifrequentie kunnen laten afhangen van hoe groot je de kruinen wil.
donderdag 23 augustus 2012 - 18:25
furor

Furor

Wel, ik ging uit van standaard knotfrequenties, een 8-tal jaar tussen. Misschien dat es wat vlugger geknot mag worden, maar ben vooral benieuwd naar Eik en Haagbeuk. Te weinig tijd tussen zou ze eerder uitputten.

donderdag 23 augustus 2012 - 19:51
WiPe

WiPe

Dat is niet correct, de bomen worden niet uitgeput als er minder tijd tussen twee knotbeurten is.

Als de takken jonger geknot worden vraagt dat minder energie van de boom omdat er kleinere snoeiwonden moeten afgegrendeld worden en omdat de slapende knoppen gemakkelijker zullen uitlopen. Ik heb al vaker gezien dat knotbomen die een tijd verwaarloosd zijn, na het knotten niet meer of slecht uitlopen. Of nog erger, een jaar, soms zelfs twee jaar, na het knotten ineens afsterven. Maar dan spreken we natuurlijk van bomen die een tijd verwaarloosd geweest zijn.

Ik schat dat eiken na acht jaar ongeveer een doorsnede van twee a drie meter zullen hebben. Essen zullen op die termijn ongeveer drie a vier meter zijn. Haagbeuken zitten daar zowat tussenin qua groeikracht. Maar een en ander hangt ook nauw samen met de bodem en de standplaats (vooral licht).
donderdag 23 augustus 2012 - 20:38
furor

Furor

hmmm, moeilijk om keuzes te maken.

Klopt het dat een niet geknotte, volwassen haagbeuk een kruin van maximaal 10 m zou hebben?
donderdag 23 augustus 2012 - 21:03
Pieter2

Pieter2

Wipe heeft verstand van bomen, dat heb ik al vaker ondervonden. J

Kijk vooral zelf, welke plaats je hebt en hoe groot je de kruin wilt laten worden. Als je het limiet bereikt op 2 jaar of op 5 jaar, dat ligt eraan welk resultaat je zelf wilt hebben. Zomereik, es, zwarte els verdragen dat. Haagbeuk weet ik niet, geen ervaring mee en dat zie je in ons landschap ook nergens.

@Wipe; verwaarloosde knotbomen kunnen hersteld worden door gefaseerd te knotten zodat je steeds saptrekkers hebt staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb geen fotos van geknotte haagbeuken of essen. Wel van zwarte els.

Zwarte els: ongeveer 2 jaar na knotten (?)
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier zie je restanten van oude weidepalen (knoteik en knot zwarte els enkele jaren geleden geknot, eik heeft wat last van de wind. Zoals je ziet op deze foto ziet deze knotboom er compleet anders uit dan die in onze tuinen, dat is omdat deze wellicht al enkele jaren niet meer geknot is, waardoor slechts enkele takken uitgroeien en de rest afsterft. Meer knotten resulteert dus ook in een dichtere knot, en de takken zullen niet zo recht omhoog groeien).
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier zie je de restant van de weidepaal

[afbeelding verwijderd niet-https]


donderdag 23 augustus 2012 - 21:32
WiPe

WiPe

Een volwassen, niet geknotte haagbeuk, kan een kruin krijgen van meer dan 10 meter. Maar veel meer zal dat niet zijn.
Knotbomen van haagbeuk vind je onder andere aan de rand van een weiland, op de Halensebaan in Bekkevoort.
En wat knoteiken betreft: die zie je onder andere in Lummen vrij veel. De duizendjarige eik van Lummen zou naar verluid ook een oude knoteik zijn.
En wat het beheer van verwaarloosde knoteiken betreft: daar kan ik wel een boompje over afsteken. Maar met saptrekkers heeft dat niks te maken.

Struiken & Bomen

vrijdag 24 augustus 2012 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon