menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cortaderia Pumila

Ga naar meest recente reactie

LiamG

LiamG

Hallo.

Ik heb in mijn tuin twee Cortaderia Pumila's staan. Eind december vorig jaar heb ik deze volledig gesnoeid, tot bijna tegen de grond (ongeveer 15cm over). Begin dit jaar begon de plant terug uit te schieten. Ergens in het voorjaar is het dan nog eens hevig beginnen vriezen en het al nieuw uitgeschoten groen was terug kapot gegaan. Ik dacht dat dit wel goed kwam. Helaas, al hetgeen terug was uitgeschoten komt niet meer uit. Wel enkele nieuwe grasscheuten. Maar het ziet er echt niet uit. Wat zou het probleem kunnen zijn? Té vroeg gesnoeid? En komt dit nog goed? Dit jaar zal het niet meer goedkomen, maar ik hoop volgend jaar toch weer wel...

maandag 13 augustus 2012 - 19:45
iecee

Iecee

te strenge winter
vroegen bonden ze de plant dicht tegen de vorst maar na een heleboel flutwinters dacht iedereen dat ze winterhard waren ! helaas niet.
maandag 13 augustus 2012 - 23:31
LiamG

LiamG

En heb je enig idee of dit volgend jaar nog zou goedkomen, want ze zien er echt niet uit. Vooral de kleinste. Ik zou een foto uploaden, maar het lukt mij blijkbaar niet
dinsdag 14 augustus 2012 - 10:44
deHaan

DeHaan

Als er nog nieuwe scheuten inzitten komt het met een paar jaar wel goed.
dinsdag 14 augustus 2012 - 11:25
iecee

Iecee

weet ik niet, ik had er een paar in pot en die waren natuurlijk zo dood als een pier
dinsdag 14 augustus 2012 - 11:28
LiamG

LiamG

Ik probeer nog de foto eens...

Struiken & Bomen

dinsdag 14 augustus 2012 - 12:41
LiamG

LiamG

En dit is de grotere...

Struiken & Bomen

dinsdag 14 augustus 2012 - 12:43
PeterW

PeterW

Ik denk dat je deze het best op kunt splitsen. Uit de grond halen, scheuren, de dode resten weghalen en weer planten. Goed water geven.
dinsdag 14 augustus 2012 - 12:49
LiamG

LiamG

Heb dus toch gewacht en gehoopt dat deze gingen goedkomen. Pas begin april gesnoeid, maar helaas. Het dode materiaal is niet terug 'levend' gekomen

Dus ga ik ze zoals hier al voorgesteld splitsen en dode resten weghalen en zo opnieuw beginnen. Mijn vraag is nu, wanneer doe ik dat best? Eind dit jaar? Begin volgend jaar?
donderdag 9 mei 2013 - 11:33
satomi

Satomi

Nu doen en goed inwateren, daarna een mulchlaag leggen om verdamping tegen te gaan. Als het lang droog blijft water geven om de twee, drie dagen. Altijd van te voren checken of de grond nog voldoende vochtig is. Anders heb je kans dat de wortels wegrotten door een teveel aan water.
donderdag 9 mei 2013 - 11:49
LiamG

LiamG

dat geeft dan niet dat ze al een centimeter of 20 uitgeschoten zijn? mulchlaag is dan een hoop bladeren of zo errond/tussen leggen?
donderdag 9 mei 2013 - 13:51
LiamG

LiamG

Gans de plant eruit gehaald, en de groene stukken eruit gehaald en terug bij elkaar geplant. Het binnenste rotte gedeelte is er ongeveer volledig uit.

't Was serieus beulen wel, zowel voor mijzelf als plant. Als dat maar goed komt!

'k Ben eens benieuwd...

Struiken & Bomen

vrijdag 10 mei 2013 - 16:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon