menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxodium ascendens Nutans

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

ik heb eentje gekocht.
nu is er een uitleg in het Duits die ik vertaal naar nederlands.
daar staat ergens iets in van scheuten afdoen .
nu weet ik niet juist welke hier is de tekst.

Taxodium ascendens Nutans, - sehr seltene Sumpfzypresse

Sorte der Sumpfzypresse (syn.: Tax. dist. Nutans)

--Rare Variety--


Sie bieten auf eine (1 Stck) handveredelte sortenechte Pflanze, im Topf angezogen!

------- You bid for 1 Plant ! -------


Taxodium ascendens Nutans
Sehr seltene Sorte der Sumpfzypresse .
Schlanker Wuchs, wird nur bis ca 15 mtr hoch.
Sehr feine dünne Nadeln, Äste oft bogig überhängend, manchmal nur die Spitzen,
manchmal aber auch kaum - erst bei älteren Pflanzen besser sichtbar.
( nutans heißt nickend, keine Hängeform !)
Verträgt nassen Standort, selbst regelmäßige Überflutung.
Im Austrieb frisch hellgrün, Herbstfärbung braunorange.
Sehr wirkungsvoller Baum, findet noch Platz wo andere Sumpfzypressen und Mammutbäume zu groß werden.

Die ersten 2 bis 3 Jahre sollte eine junge Veredlung besser noch gestäbt werden,
bis sich dann ein Trieb alleine zum Stamm weiterentwickelt,
anfangs muß auch noch auf Wildtriebe geachtet werden,
die sind aber wegen anderstartigen Benadelung sofort erkennbar und können leicht weggeschnitten werden.
(Die Benadelung variiert aber mitunter je nach Früh- oder Spättrieb, anscheinend auch nach Boden und Feuchte,
manchmal mit Fiederblättern , manchmal eher mit angelegten eher pfriemförmigen Nadeln)

2. Foto zeigt einen Blick in die Krone einer schon älteren Pflanze, ein einzigartiges Bild,
lebhaft frischgrüne Benadlung und die bei dieser Sorte oft eigenartig anliegenden Nadeln.

Wie immer bei echten Gehölzraritäten - die ersten jungen Jahre noch nicht so toll und auffallend und auch noch mit etwas Mühe verbunden
- nach einigen Jahren aber schon eine wunderschöne Pflanze.

Musterfoto von Juli 2012

hier nog een foto
is nog zeer klein zo als je ziet.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 25 juli 2012 - 17:09
sophora

Sophora

pplakke

Eerst en vooral het ik een stijve nek van naar die foto te kijken. zo moeilijk is het net om die recht te zetten.
Waarom heel die uitleg in het Duits als je hem toch vertaald hebt naar het Nederlands.
Ik versta wel een beetje Duits maar wat je eigenlijk wilt weten haal ik er niet uit.

Ik weet alleen dat dit een probleemloos boompje is en als het goed nat staat zal het wel groeien al is het heel langzaam.
sophora
donderdag 26 juli 2012 - 09:30
pplakke

Pplakke

het gaat vooral over dit bepaald stuk .
vertaald door pc.

De eerste 2 à 3 jaar moet een jonge afwerking gestäbt beter nog, tot dan toe een rit naar de wortel alleen ontwikkeld in eerste instantie moet ook rekening worden gehouden op game drives, maar zijn te wijten aan andere lopende ster naalden direct herkenbaar en kan gemakkelijk los te snijden.


maar volgens jou moet er dus niets aan gebeuren buiten vochtig houden.
ik zal het een beetje in het oog houden en zie ik iets vreemd post ik nog wel een foto.
ik wil vooral een exemplaar dat zo smal mogelijk is hoogte speelt geen rol.


donderdag 26 juli 2012 - 16:58
sophora

Sophora

Op Google staat verstaanbare tekst.


Bladverliezende conifeer die iets langzamer groeit dan de soort. Oudere bomen vormen in of nabij water bovengrondse kniewortels. Deze kunnen tot circa 1 m hoog en 30 cm breed worden. De vezelige stam is zeer knoestig en onderaan zeer breed wordend. Hij tordeert spiraalsgewijs tegen de klok in. De takstand en de jonge twijgen zijn iets meer opgaand dan bij de soort. Jonge scheuten en kortloten zijn groen. Deze kortloten zijn 5 - 10 cm lang, met niet verspreid staande naalden. Kortloten en naalden vallen in de herfst gelijktijdig af. Verschil met de soort is dat de naalden bij 'Nutans' meer opgericht en tegen de twijg aangedrukt staan. De herfstkleur is oranjebruin tot roodbruin. Na de bloei volgen eironde groene kegels die bij rijping bruin worden. Verdraagt langdurig onder water staan. Taxodium distichum 'Nutans' valt in het voorjaar op door de helder lichtgroen uitlopende naalden. In de herfst verkleuren deze warm oranje- tot roodbruin.
sophora
donderdag 26 juli 2012 - 17:16
satomi

Satomi

Vertaling:

De eerste 2 à 3 jaar zou een jonge veredeling beter aan een stok aangebonden kunnen worden, tot zich 1 twijg tot stam ontwikkelt.
In het begin moet nog op wilde scheuten worden gelet maar die zijn door de duidelijk andere benaalding direkt herkenbaar en kunnen gemakkelijk weggesnoeid worden. ( De benaalding varieert ook naar gelang het seizoen en naar het schijnt ook naar gelang de bodem en de vochtigheid; soms groeien de takken met varenachtige bladeren, soms met plat aangelegen priemvormige naalden)
woensdag 1 augustus 2012 - 12:03
WiPe

WiPe

Het komt er gewoon op aan dat je de plant de eerste jaren een stok geeft zodat je de top netjes rechtop kan aanbinden.
Zijtakken die sterk ontwikkelen kun je best inkorten of verwijderen om te vermjden dat er een dubbele stam zou ontwikkelen.

Als je scheuten hebt van onder de entplaats moet je die weg knippen. Die scheuten hebben naalden die duidelijk afwijken van de naalden van de veredeling.

woensdag 1 augustus 2012 - 13:48
pplakke

Pplakke

bedankt voor de vertaling en de info.
dan zal het wel goed komen nu.
donderdag 2 augustus 2012 - 07:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon