menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips gevraagd ivm wintergroene plantenbomen

hakke77

Hakke77

hallo

voor aan de achterkant van mijn grond, zoek ik iets te zetten dat toch wel een 4,35 meter hoog kan worden en voor de privacy ook in de winter zijn blad blijft behouden of groen blijft.
het is de bedoeling gewoon planten/bomen in de hoogte te laten schieten, en niet te scheren als een haag ofzo
het is over een lengte van 15 meter, wel is de maximale dikte 3 meter voor de planten, wegens anders te veel plaats ingenomen in mijn tuin

ik weet dat leylandii conifeer deze hoogte wel kan halen...
Maar welk type? plantafstand?, wanneer planten?

Of zijn er andere alternatieven heden ten dage?

Alle tips hieromtrent zijn zeer welkom.

Bedankt alvast.
Hakke
dinsdag 24 juli 2012 - 12:27
Tuinprins

Tuinprins

Leylandii? Die stopt echt niet bij 4,50 meter. Het hoogste exemplaar in Groot-Brittannië is volgens mij 35 meter en groeit nog steeds door! Talloze burenruzies door deze conifeer aldaar.

Het gamma van groenblijvende struiken is voor onze contreien tamelijk beperkt. Enkele mogelijkheden: hulst, laurierkers (papblad zegt men in Vlaanderen!) en Photinia. Laurierkers en Photinia kunnen in een strenge winter te lijden hebben dus als de standplaats erg onbeschut is dan beter iets anders planten. Hulst groeit aanvankelijk langzaam dus het duurt een tijdje voordat je aan het zicht bent onttrokken. Taxus is een andere mogelijkheid maar hiervoor geldt hetzelfde als voor de hulst.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 juli 2012 - 09:12
sophora

Sophora

Waarom geen Thuya. Wordt redelijk hoog maar is niet zo woest als de Leylandii.
Is zeer sterk en voor zo ver ik weet niet ziektegevoelig.
sophora
donderdag 26 juli 2012 - 09:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon