menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snelgroeiende struik

Ga naar meest recente reactie

postbus24

Postbus24

Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een struiken die ik op een stukje van 3m x 1.5 kan zetten met een hoogte van ongeveer 2meter
Dat is aan de zuidelijke gevel van ons huis.
Deze dienen om winter en zomer wat beschutting en privacy te geven.
De grond is klei-achtig.

De pothinia is ideaal alleen heb ik die nogel veel gebruikt en zou ik op dat stukje liever een soortgelijke plant hebben qua vrom/groeisnelheid en onderhoud.

Ben ik hier op de juiste plaats om deze vraag te stellen ?

groetjes,
pb24
vrijdag 16 februari 2007 - 13:25
Kwest

Kwest

Hoi postbus,

Welkom op dit forum!
Aucuba japonica is een snelgroeier, wordt wel hoger dan 2 m! In mijn vorige voortuin had ik een bol Aucuba staan van 2,5 m diameter, daar moest ik ieder jaar 30 cm afknippen om hem in vorm te houden.

Iets minder snelgroeiend maar fraaier dan de Aucuba, is Viburnum tinus. De struik krijgt een massa geurende bloemen in februari - maart en kan toch 3 meter hoog worden.

Een heel mooie evergreen is Osmanthus. Heeft een mooi donkergroen blad en is één van de eerste lentebloeiers.

Je zou ook hulst kunnen overwegen, die groeit ook heel snel maar hem in bedwang houden kan een 'pijnlijke' kwestie zijn.

vrijdag 16 februari 2007 - 15:38
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Kwest dat is een pracht plant de viburnum tinus heb er nu een haagje van om en by de meter was maar een 30cm hoog als ik hem kocht zodus op 1 1/2jaar doet hy toch 70cm en staat nu mooi in bloem en ge kunt ze noch gebruiken in bloemstukken en is heel dicht en is het hele jaar groen groetjes dag

[afbeelding verwijderd niet-https]

dit was verleden jaar in september begin van de bloei
zaterdag 17 februari 2007 - 19:00
Kwest

Kwest

Amai Sylvain, wat een origineel idee om daar een haag van te maken. Dat ziet er prachtig uit! In mijn buurt staat een solitaire struik en die is wel 3 m hoog en 3 meter breed.
Ik heb er een in een pot aan de voordeur staan, die is op een jaar ferm gegroeid, ik ga hem in het voorjaar in de volle grond zetten.
zaterdag 17 februari 2007 - 19:28
sylvain

Sylvain

Beste Kwest en ge kunt die heel gemakkelyk snoeien hebben ze zelfs graag.
Ik heb ze ook op vier plaatsen als individueele plant staan en daar kunt ge ook alle modelen in snoeien, is een heel dankbare plant ook omdat ze het hele jaar mooi groen blyft en in de winter periode de bloempjes geeft groetjes dag
zaterdag 17 februari 2007 - 21:40
postbus24

Postbus24

Probleem opgelost !

Met het oog op de toekomst was 1.5meter aan de krappe kant en ik had vorig jaar achter in men tuin enkele leylandii's wat dicht op elkaar gezet.
Ik heb die mannen daar wat dunner gezet en de vrijgekomen boompjes op die plek gezet. Ik weet ook dat die planten daar willen groeien en die kan ik mooi in de vorm scheren. Problemen opgelost hiermee

Ik heb nu wel via deze tread nog ideeën opgedaan voor een andere hoek in onze tuin waar ik deze struiken vrij kan laten opgaan.

Bedankt voor de tips iedereen

groetjes,
pb24
maandag 19 februari 2007 - 10:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon