menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluis op treurberk

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Hallo vrienden,

Wij hebben een treurberk in de voortuin ,en ieder jaar rond deze tijd zitten er bladluizen op,ze zijn wit en gevleugeld,zitten ook het meest aan de toppen van de takken.Veel bladeren worden geel en vallen af,al tweemaal heb ik hem bespoten,eerst met iets tegen bladluizen op rozen,en verleden week met iets anders speciaal voor bladluizen,maar ook dit helpt niet,nog zitten er op en vallen bladeren af.Is het middel dat ik gebruik niet krachtig genoeg.
Met de hoge druk reiniger dat zou helpen maar dan hangen er ook geen bladeren meer aan.
Het sproei middel dat ik het laatst gebruikt heb is een wit papje en 10 ml op één liter water,of moet ik het verdubbelen.
Groetjes Richard
vrijdag 22 juni 2012 - 07:52
Bombycilla

Bombycilla

ik zou nog veel zwaarder gif spuiten en dan het liefst met een vliegtuig.
bladluizen hebben zoveel natuurlijke vijanden en die spuit je dan ook dood = probleem opgelost
vrijdag 22 juni 2012 - 09:58
zourky

Zourky

Jij mag ze komen op eten ik zal niet meer spuiten,al de geel en afgevallen bladeren mag je er bij nemen.
vrijdag 22 juni 2012 - 13:43
deHaan

DeHaan

Persoonlijk zal ik er niets aan doen.

Maar zou ik de opdracht krijgen, dan zal ik spuiten met brandnetelgier.
Spuiten met een speciale spuit zodat ik tot boven in de boom kan spuiten.
Ondertussen liggen de schone kleren klaar en loopt het bad vol.
Wat stinkt dat spul, maar als het meezit werkt het 2 jaar.
vrijdag 22 juni 2012 - 17:13
zourky

Zourky

Bedankt voor uw antwoord,

De treurberk is nog geen twee meter hoog,hij staat er ongeveer 10 jaar ieder jaar snoei ik hem terug anders hangen de takken tot tegen de grond.Dat er bladluizen op zitten kan mij in feite niets maken,stond hij niet in een grasperk aan de voorkant van ons huis zeven meter van de straat,dus sproeien met netel gier is uit gesloten.Het ergste is dat de bladeren geel worden en afvallen juist of het is herfst,en dat is de schuld van de bladluizen.
We zullen er wel iets op vinden,anders een zaag dan is het ook opgelost.
Nogmaals bedankt
groetjes Richard
zaterdag 23 juni 2012 - 07:05
Wannus

Wannus

Hallo
Een goeie maand geleden heb ik een ligusterhaag bespoten met water .
De haag was volledig bezet door witte bladluisjes ( het krioelde ervan).
De haag was in zeer slechte staat , er waren reeds enkele kale plekken
in de haag , en blaadjes die gehalveerd waren van grootte en opkrulden.
Ik heb dit met water bespoten met de hoge druk spuit , dan wel wat op
afstand om zo weinig mogelijk de haag verder te beschadigen.
In de nammiddag heb ik de haag in droge toestand nogmaals bespoten
met een handspuit ( water met een beetje groene zeep ) , dit om zo
hopelijk de luizen op afstand te houden.
Een week later was ik opgebeld dat de insecten terug aanwezig waren .
Ik voelde die last een beetje naar mij toegericht , daar ik geen hulp
kon bieden , en ben dan maar naar den Boerenbond (Aveve) geweest.
Ik heb daar een product meegenomen tegen bladluis en andere insecten .
De sproeistof zou een lange nawerking hebben .
Uiteraard heb ik hiermee de haag besproeid .
Nu 3 weken later is deze haag duidelijk aan het herstellen ,
in de kale plekken zie je zeer kleine frisgroene blaadjes terug
te voorschijn komen .
Dus tegen de zin in moeten we wel soms nog eens naar die middelen
grijpen . Zo denk ik er toch over .
gr









zondag 24 juni 2012 - 10:22
zourky

Zourky

Beste Wannus,

Jij hebt gelijk het helpt niet altijd die bio middeltjes,ik ga het boompje want hij is niet groot het is meer zo een parasol model,die bladluizen mogen er van mij opzitten,maar je zou nu eens moeten zien met de felle wind,ik kan de afgevallen bladeren met een hark bijeen krabben het is juist of de winter is op komst.
Vogels lusten bladluizen(zeggen ze)ik heb een volière een grote met meerdere struiken er staat één laurier struik die ik op 1.50 m inkort daar zitten op takken bladluizen met hopen en een 60 vogels ook met jongen,die laten de bladluizen ook zitten en eten liever meelwormen,het zijn wel zwarte bladluizen en op de berk zijn het witte.
Volgende week als het weer mee zit zal ik hem snoeien en we zullen wel zien wat de volgende stap zal zijn
bedankt voor uw berichtje
groetjes Richard
zondag 24 juni 2012 - 11:30
Polplastron

Polplastron

Zitten er mussen of mezen in uw volière? Ik hoop van niet want het is verboden die in gevangenschap te houden. In de tuin echter zijn het bij mij de beste luizenvangers. Ik zie ze hier regelmatig tussen de klimrozen heen en weer huppen om beestjes te vangen. En na een paar weken zie je hier geen luis meer zitten.

Groeten,

Pol
maandag 25 juni 2012 - 13:17
zourky

Zourky

In mijn voliere zitten japanse nachtegalen,grijsflank gaailijsters,amatist spreeuw
maar die zul je wel niet kennen
Ik houd al 60 jaar vogels en weet wel wat mag en wat niet,als jij kan zien dat er een mus een bladluis pakt dan heb je toch nog goede ogen,en stuur je mussen maart naar Leuven
groetjes
maandag 25 juni 2012 - 14:49
Polplastron

Polplastron

't Was niet als kritiek bedoeld hoor!
En natuurlijk kan ik niet zien dat die mussen letterlijk een bladluis vangen. Het valt mij gewoon op dat vanaf het moment dat de klimrozen vol bladluizen zitten, die mussen en mezen er ook meteen weer zijn. Een tijd later zijn alle bladluizen weg en zie je ook bijna geen mussen of mezen meer in de rozen. Toeval? Ik denk persoonlijk van niet.

Je kent ongetwijfeld heel veel van exotische vogels. Dan weet je ook dat niet alle vogels insecteneters zijn en dat niet alle insecteneters hetzelfde eten. De theorie vogels X eet geen bladluizen dus vogels helpen niet tegen bladluizen is dan ook zeer kort door de bocht. Dat was het enige wat ik wilde aantonen.

Respectvolle groeten,

Pol
maandag 25 juni 2012 - 16:03
zourky

Zourky

Neen Pol ik neem dat niet als kritiek,

Niet alle vogels zijn insecteneters,maar ook zaad eters hebben insecten nodig om hun jongen groot te brengen,dat zie ik hier bij de goudvinken het liefst hebben ze nog meelwormen,er zijn ook mensen die ze lusten maar zover krijgen ze mij noch niet,ik koop ze wel met twee kg zuiver,en zijn lang houdbaar vier weken in een frigo rond 5 graden of gewoon kamer temperatuur maar dan moet men ze eten geven broodkruim en bloem

groetjes Richard
maandag 25 juni 2012 - 18:19
iecee

Iecee

probeer het eens met oorwormpotjes

die hang je in de boom en die eten bladluizen
hoe je oorwormpotjes maakt of waar je ze kan kopen vind je op google
schrijf oorwormpotjes en klik op afbeeldingen

bladluizen zijn eenvoudig weg te spuiten met water met een gewone harde straal bladluizen houden niet van koud water
en een paar dagen achter elkaar

er zijn ook natuurlijke spuitmiddelen die niet giftig zijn voor andere dieren (zeggen ze) te koop, van ecostyle, biobest en kijk even in de webwinkel die bij dit forum hoort.

maar vergif spuiten maakt het nog erger want je spuit ook alle natuurlijke bestrijder dood en dan verstoor je de kringloop
en er moet ook iets bestaan dat je in de grond stopt en door de sapstroom opgenomen word en daarvan gaan allen de zuigende insecten dood.

en een lijmband om de boom doen want als je bladluizen hebt komen er mieren die de bladluizenkolonie in stand houden

of je koopt een pakje tabak laat eeenbeetje tabak in water trekken , zeef het en spuit daarmee erg giftig maar ongevaarlijk voor de grond en de vogels

woensdag 27 juni 2012 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon