menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanvreet schade van kevers

Ga naar meest recente reactie

Roeland80

Roeland80

Hallo,

Net als vorig jaar heb ik weer last van vreetschade van een insect denk ik mijn vlinderstruiken en rode Cornus Kornoelje zijn weer aangevreten. kan het door deze kevers zijn gebeurt? deze vond ik in de tuin namelijk. en wat kan ik er tegen doen?

Kever 1:>[afbeelding verwijderd niet-https]



Kever 2:[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 juni 2012 - 17:48
Bombycilla

Bombycilla

bij mij in de tuin staat geen plant die niet ergens door aangevreten wordt,maar alles bloeit prima.
als je lapsnuittor en wants wil bestrijden moet je alle insecten doodspuiten,vlinders en bijen incluus
maandag 11 juni 2012 - 17:58
jamssen

Jamssen

lapsnuitkever is biologisch te bestrijden.


Groetjes mlouise


ps even zoeken op biologisch bestrijden lapsnuitkever

Vanaf april tot half mei is er veel wortelvraat door de larven van de gegroefde lapsnuitkever. Vanaf half mei tot einde augustus is er door de volwassen kevers veel vraatschade aan de bladranden. Een vorstvrije kas (serre) is gunstig voor het overleven van vele volwassen kevers en larven. Sommige planten zijn bijzonder aantrekkelijk voor de taxuskever. Aardbeien, blauwe bessen, druiven, vijgen, kiwi's, taybessen en frambozen zijn meestal erg gegeerd door de taxuskever. Scheikundige bestrijdingsmiddelen (insecticiden) geven niet altijd een goed resultaat. De biologische parasitaire aaltjes zijn zeer geschikt om op een milieuvriendelijke manier een goede bestrijding te bekomen.


Aangevreten bladeren waaruit ronde happen zijn genomen.

Vraatschade aan de wortels of wortelhals.

Roomkleurige larven met bruine kop in de grond.

Abnormale slechte groei of afsterven van de planten
maandag 11 juni 2012 - 18:26
Tuinprins

Tuinprins

"lapsnuitkever is biologisch te bestrijden."

Helaas is de lapsnuitkever zelf niet biologisch te bestrijden, zijn larven zijn dat echter met behulp van aaltjes/nematoden. Beste tijd voor het inzetten van aaltjes is midden augustus --- begin september.

Het enige wat je nu kunt doen is de kevers handmatig weg vangen. De lapsnuitkever is 's avonds en 's nachts actief dus je zult met de zaklamp naar buiten moeten. Leg een wit laken onder een struik waar ze van vreten en schudt er flink aan. Als er lapsnuitkevers inzitten zullen ze op het laken vallen en kun je ze pletten, vermorzelen, onthoofden, radbraken, vierendelen of op een andere wijze om zeep helpen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 11 juni 2012 - 21:07
jamssen

Jamssen

Ja, sorry de larven zijn te bestrijden en niet de kevers zelf.
De larven zijn ook het schadelijkste voor je planten.

groetjes mlouise
maandag 11 juni 2012 - 21:26
Bombycilla

Bombycilla

ik bestrijdt ze alleen als ze in bloempotten huizen verder nooit schade gezien.
wel eens wat bladschade maar dat deert de plant niet,en mij dus ook niet
dinsdag 12 juni 2012 - 17:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon