menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overbemest verbrand

Ga naar meest recente reactie

Robot

Robot

Hey all,

Ik heb een 3 tal maand terug een paar nieuwe bomen geplant.
Aangezien er in mijn bemesting advies van de bodemkundige dienst staat dat mijn tuin Stikstof & Kalium heeft.
Heb ik naast de gewone bemesting (gebeurde in het voorjaar) bij het aanplanten van 4 nieuwe bomen wat meststoffen onderaan in het plantgat gedaan.
2 bomen hebben hier erg goed op gereageerd, maar 2 andere hebben een probleem.
Bij het vormen van nieuwe knopjes verbranden die en als er al nieuwe blaadjes uitkomen hebben die gele randjes en verbanden ook.
Er komen weinig tot geen nieuwe blaadjes. De Prunus serrulata 'Amanogawa' is er erg aan toe,
Maar voor de Magnolia heb ik nog hoop..

Na wat googelen heb ik geleerd dat wortels kunnen verbranden als je mest aanbrengt in het plantengat.
Domme fout dus en ik vraag me af of ik of ik dit kan recht zetten?
Kan ik die bomen nog redden of zijn ze verloren?
Zou verplanten helpen? (dat mesten is wel al meer dan 3 maand terug)
Tegen mesten met kalk ofzo?
Veel water hebben ze alvast al gekregen, aan regen hebben we geen tekort gehad .

Graag jullie advies ..
Bedankt

Yv
donderdag 7 juni 2012 - 23:21
Plantadvies

Plantadvies

Als het regent wil het niet zeggen dat het direct bij de planten komt. Snoei eens de verbrande bladeren weg en geef veel water direct met een tuinslang bij de wortels. Verder dient u af te wachten wat het resultaat dan zal worden.

Plantadvies
vrijdag 8 juni 2012 - 21:31
Tuinman65

Tuinman65

Ik vind je advies maar flauwkes Plantadvies.
Waarom adviseer je niet dat bemesting onderaan in de plantput geen enkele zin heeft?

Leo
vrijdag 8 juni 2012 - 23:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik geloof niet zo in overbemesting. Wat voor meststof heb je eigenlijk toegevoegd?

Ik vermoed dat die Prunus last heeft van Monilia. Dit is een schimmelziekte die tak- en bloesemsterfte veroorzaakt. Dit voorjaar heb ik zoveel door Monilia aangetaste Prunussen gezien dat ik ze voorlopig niet meer zal aanplanten. Probleem is dat deze ziekte voor de amateur lastig te bestrijden is.

Kwam die Magnolia uit de volle grond of stond die in pot? Magnolia's uit de volle grond hebben soms last met de hergroei als ze uit de volle grond komen. Meeste succes heb je als de plant een grote kluit heeft. Gemakshalve steekt een kweker vaak te veel wortels af wat de hergroei belemmert.
Als de plant in pot stond is er de mogelijkheid dat afgelopen winter de wortels zijn bevroren. Magnolia's hebben vlezige wortels die, als de plant in een POT staat, gevoelig zijn voor bevriezing.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 juni 2012 - 13:21
Robot

Robot

Bedankt voor jullie advies, ik apprecieer het.

Dat bemesting onderaan in de plantput geen zin heeft heb ik ondertussen al geleerd.
K’heb de boom ondertussen gesnoeid en hij krijgt dagelijks zijn 10 liter water.

De mesttoffen die ik heb gebruikt zijn:
DCM Tuinkali (http://be.dcm-info.com/nl/hobby/product/225/dcm-tuinkali-tuinpotas#)
& Organische stikstof op basis van bloedmeel ( http://be.dcm-info.com/nl/hobby/product/222/organische-stikstof-op-basis-van-bloedmeel/)

De Magnolia kwam uit een pot. Bevriezing kan idd het geval zijn geweest.
Een andere boom die van de zelfde kwekerij kwam heeft daardoor de geest geven.
Ze hebben toen ingezien dat ze en dode boom hebben verkocht en deze vervangen.
zondag 10 juni 2012 - 16:25
hanninkj

Hanninkj

Over bemesten doe je niet snel als de meststof in het plantgat zit want dan komt er weinig bij de wortels. Daarbij komt nog dat veel planten een eenmalige toediening van 2,5 EC nog geen probleem hebben is mijn ervaring.

Het lijkt meer op uitdroging. Heb je de kluit kletsnat in de grond gezet?
Was het warm weer na het planten?

Zo snel een ziekte geloof ik niet zo snel.

Ton
dinsdag 12 juni 2012 - 16:16
Tuinprins

Tuinprins

Monilia kan zeer snel toeslaan. Het lijkt ook wel of deze ziekte de laatste jaren steeds virulenter is geworden. Maar of het hier inderdaad om monilia gaat kan alleen na microscopisch onderzoek worden vastgesteld.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 juni 2012 - 20:22
Robot

Robot

ja ik heb de kluit kletsnat in de grond gezet en de dagen erna extra water gegeven.
maar was er een maandje later ene droge warme periode ..

woensdag 13 juni 2012 - 10:32
hanninkj

Hanninkj

En toen geen water meer gegeven, dit kan de oorzaak zijn.
IK had hetzelfde met een fruitboompje maar de verbrande bladeren zijn eraf en het boompje doet het weer goed

Ton
woensdag 13 juni 2012 - 16:17
Robot

Robot

dank allemaal voor jullie input,
de monilia komt er langzaam door, hij heeft al een blad of 10
de De Prunus serrulata 'Amanogawa' is dood denk ik, volgende winter plant ik een nieuwe...
vrijdag 15 juni 2012 - 16:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon