menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte op Hibiscus

Ga naar meest recente reactie

Waternimf

Waternimf

Ik heb in mijn tuin twee hibiscussen staan. Ze zijn vorig jaar in het najaar allebei gesnoeid en hebben het de voorbije jaren altijd goed gedaan. De kleinste van de twee begint bladknoppen te vertonen en wordt stilaan groen, de grote echter compleet niet. Toen ik dichterbij ging kijken zag ik dat van onderuit naar boven er een soort oranje schimmelsporen over de hele stam en alle takken lopen, de schors is daar ook overal opengebarsten en er zijn nergens groene knoppen van de bladeren te zien. Weet iemand wat dit is? Een schimmel, een ziekte, staat de struik te nat misschien? Nochtans, heel veel water heb ik niet bijgegeven en zoveel heeft het nu ook niet geregend, alleen is die plaats in de tuin wel vochtiger dan waar de andere struik staat.
Heeft er iemand enig idee of herkent iemand dit? Ik zal morgen een foto nemen en die toevoegen.

vrijdag 13 april 2012 - 22:03
Bombycilla

Bombycilla

je hibiscus is bevroren en wordt nu door schimmel aangetast,die oranje schimmelsporen is Nectria cinnabaria.
je hibiscus loopt misschien helemaal onderaan nog uit maar ik denk dat je haar als verloren kan beschouwen
zaterdag 14 april 2012 - 09:42
Waternimf

Waternimf

ok, bedankt, ik vreesde er al een beetje voor.... ik heb nog enkele zaailingen van bij mijn grootouders, dan plant ik een nieuwe
zaterdag 14 april 2012 - 18:42
Nelleke

Nelleke

de oranje plekjes op de bast is een schimmel (ook wel bastkanker genoemd). Het advies is om de takken die zijn aangetast weg te nemen en af te voeren. Liefst bij droog weer zodat eventuele sporen zich zo min mogelijk kunnen verspreiden. Na het knippen het gereedschap reinigen.
Ik heb de klus zojuist geklaard. Niet alleen mijn hibiscus was aangetast maar ook mijn vlinderstruiken. De aangetaste takken heb ik verbrand.
zondag 13 mei 2012 - 15:58
Waternimf

Waternimf

Ik heb nog even gewacht, maar vorige week de volledig plant uit de grond gehaald, de stam was tot beneden aangetast, dus terug snoeien was niet echt mogelijk en ernaast staan nog een paar andere struiken en bomen en ik wou niet het risico lopen dat het oversprong. Bedankt voor het antwoord.
zondag 13 mei 2012 - 22:57
ERWIN52

ERWIN52

Ook ik heb dit jaar verlies gehad van een 3-tal hibiscusstruiken. Géén enkele is volleig vervroren doch enkele gedeelten. Op eentje lopen de bladeren uit doch zijn bijzonder klein terwijl op dezelfde struik takken perfekt uitlopen. Ook is mij opgevallen dat ... de struiken die nog origineel zijn in begin van de aankoop juist diegenen zijn die erg zijn aangetast door de vrieskou, terwijl al mijn zelf gezaaide struiken het ALLEN perfekt hebben doorstaan en geen enkele vorstschade is op te merken. De aangekochte struiken zouden volgens mijn handelaar, waar ik trouwens al veel planten heb aangekocht en mij steeds van deskundige raad heeft voorzien, op een wilde onderstam zijn geënt en deze zouden daardoor zwakker zijn ??????
Weet misschien iemand nog meer uitleg of kan mijn idee bevestigd worden ?
Groeten, Erwin
zaterdag 14 juli 2012 - 17:44
WiPe

WiPe

Klopt, het is mij ook al opgevallen dat door het enten de delen boven de ent wat gevoeliger voor vorst zijn.
dinsdag 17 juli 2012 - 10:55
ellencc

Ellencc

Hallo,
Mijn hibiscus in de tuin heeft grijsgroene uitslag. voornamelijk aan de onderkant. Ik sta p het punt om hem weg te gooien. Vorig jaar ook al, maar toen nog niet zo veel.
Wie weet wat dit is. Ik zie geen oranje punten zoals boven beschreven.
bijvoorbaat dank.
gr. Ellen

Struiken & Bomen

vrijdag 25 maart 2022 - 14:29
Peterplant

Peterplant

Die aanslag zijn korstmossen, totaal onschadelijk voor de plant.
Heb je jouw plant wel eens bemest?
vrijdag 25 maart 2022 - 19:09
WiPe

WiPe

Eerst kijken wat de oorzaak is. Bemesting moet altijd het gevolg zijn van de beoordeling van de bodem. Dat is geen middeltje voor alle kwalen.
vrijdag 25 maart 2022 - 19:32
ellencc

Ellencc

Ik geef 1 x in de zoveel tijd kunstmest.
Zag toevallig dat de druif het ook heeft.
zaterdag 26 maart 2022 - 12:27
dries944

Dries944

Kunstmest is slecht voor het bodemleven en het milieu en zou moeten verboden worden!
Een laagje compost rond de plant ieder jaar doet wonderen en het afgevallen blad laten liggen.
zaterdag 26 maart 2022 - 22:23
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Te sterke bemesting kan planten laten verbranden. maar ook als die waarde niet overschreden wordt, worden planten veel gevoeliger voor aantastingen. We moeten echt veel voorzichtiger omspringen met bemesting.
zondag 27 maart 2022 - 08:22
gretakouwe16

Gretakouwe16

Puur natuur en goed tegen heel veel planten ziekten/kwalen is een thee van weegbreeblad.
Voor de thee kun je brede of smalle weegbree gebruiken. Het is een plant die niemand ( geldt niet voor mij) in het gras wil zien. Het brengt echter heel veel goeds. Het is een prima bemesting, alle vitamines en mineralen enz. bevat deze plant. Het maakt de cel wand van planten harder zodat, de aantasting veel moeite moet doen om de bast/blad binnen te dringen. Luizen op de plant verdwijnen vanzelf.
Weegbree thee maken is simpel:
Zoek blaadjes die nog heel zijn( de natuur weet ook dat ze voor heel veel kwalen helend en voedend zijn, er wordt graag aan geknabbeld door ….) een flinke hoeveelheid is geen probleem, je kunt niet teveel gebruiken.
Verhit een pan water met min. 1.5 ltr. water en knip de blaadjes in stukjes, ook het steeltje. Het water mag absoluut niet koken, als het begint te “zingen” zet je de warmtebron uit. Laat dit mengsel een dag staan tot het de kleur van donkere thee heeft. Dan geef je de te behandelde plant deze thee, herhaal dit na een dag of wat nogeens en een weekje later zul je zien dat de plant hersteld.
Weegbree helpt ook heel goed tegen b.v. Carpaal tunnelsyndroom. Zie kruidengeheimen.nl
Onkruid is een plant die op een voor jou verkeerde plek staat maar, bedenk dat het daar wat komt doen. B.v. met lange wortels voedings stoffen uit dieper uit de grond halen. Doordat de plant afsterft komt het naar boven. Als zijn/haar taak erop zit verdwijnt het naar elders waar het nodig is.
Mvg. Greta
zondag 27 maart 2022 - 09:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon