menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pluimhortensia gestekt en nu

Ga naar meest recente reactie

tuinmuts

Tuinmuts

Hallo allemaal,

Ik heb 2 weken geleden voor de lol van snoeiafval van een pluimhortensia stekken gemaakt en die beginnen hele kleine groene knopjes te krijgen. (had ik niet verwacht dus)
Nu is mijn vraag: wanneer verpot ik ze en wanneer kunnen ze de tuin in en zijn ze dan al winterhard?? (zijn dus eigenlijk 3 vragen )
Ik hoor graag van jullie
maandag 5 maart 2012 - 11:24
PeterW

PeterW

Als je ze in de tuin gaat zetten hoef je ze niet te verpotten, en je zou ze nu al wel buiten kunnen zetten, maar voor de zekerheid zou ik nog een maandje of anderhalf wachten.
maandag 5 maart 2012 - 12:28
krissie

Krissie

@ tuinmuts
ben je zeker dat ze ook al wortels hebben ?
2 weken lijkt me heel kort om wortels aan te maken .

groetjes
Krissie
maandag 5 maart 2012 - 13:07
tuinmuts

Tuinmuts

@krissie
Ik laat ze nog maar even staan maar de oogjes gaan al een beetje open, of er al echt wortels aan zitten weet ik niet. Wanneer weet ik dat zeker?
maandag 5 maart 2012 - 13:12
krissie

Krissie

@tuinmuts
bij het stekken hadden uw takjes waarschijnlijk wat m'n noemt slapende ogen ,
door het vocht in de grond gaan die opzwellen en open gaan .
maar daarom hebben ze nog geen wortels gemaakt .
Om zeker te zijn dat er wortels zijn , best wachten tot de wortels door de gaatjes
van het bloempotje komen .

Krissie
maandag 5 maart 2012 - 13:35
tuinmuts

Tuinmuts

@krissie

Bedankt, ga ik doen! (enig idee hoeveel tijd daar ongeveer overheen gaat? Hou ik dat een beetje als richtlijn)
maandag 5 maart 2012 - 13:41
Tuinman65

Tuinman65

Geen enkele houtachtige stek wortelt op zo'n korte tijd. Er zal wel callus gevormd worden wat de voorbode is van wortels.
Dat die knoppen nu zwellen wil niks zeggen. Dat gebeurt door de aanwezigheid van sappen die zich in het stekhout bevinden.
Ik vrees een beetje voor het lukken van dit stekavontuur.
Een betere tijd om pluimhortensia te stekken is augustus/september.

Leo
maandag 5 maart 2012 - 17:10
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik stek gewoonlijk in het najaar, en laat ze toch een jaar in de pot staan, dan heb je zeker wortels! Ze staan buiten maar op een plaats waar ze uit de wind en op het zuiden staan!
maandag 5 maart 2012 - 17:23
tuinmuts

Tuinmuts

er komen echt groene blaadjes door nu. (weet niet of de foto goed doorkomt). De stekjes staan in een afgesloten stekbak, in stekaarde en heb zelfs stekpoeder gebruikt. (die info stond op internet). Ook al doe ik dit voor de lol, mocht dit mislukken weet ik in ieder geval dat ik mijn best gedaan heb. Ik wacht gewoon geduldig tot ik wortels zie aan de onderkant vd stekpotjes en anders probeer ik t nog een keer in augustus.

Struiken & Bomen

vrijdag 9 maart 2012 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon