menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk Carpinus Betulus snoeien

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Vorig jaar in maart/april hebben we een Carpinus Betulus haag geplant. Het waren haagplanten van 2m hoog, maar na aanplanten was de 'haag' nog heel erg doorzichtig (Ook al liet de verkoper vooraf verstaan dat de geleverde planten zo sterk vertakt zouden zijn dat de haag zo goed als dicht zou zijn).

Nu, goed, de haag staat er wel en we hebben vorig jaar, na het aanplanten gesnoeid (op advies van de verkoper).

Wanneer kunnen we nu best opnieuw snoeien? De bedoeling is om zo snel mogelijk een dichte haag te bekomen natuurlijk.
zondag 4 maart 2012 - 21:43
Pieter2

Pieter2

Aangezien Carpinus een bloeder is snoei je die best niet in het voorjaar.

Ideale tijdstippen: een keer in juni en een keer in september. Telkens tot op de vorige snede snoeien, anders wordt je haag te breed.

zondag 4 maart 2012 - 21:49
minouke

Minouke

Zo snel groeit dat ook weer niet toe, dit jaar staat die van ons de 4de zomer en zal nu pas dicht zijn.
Sommige delen van de haag waren verleden jaar al dicht maar nog veel doorzichtige plekken.

In ons vorige tuin was dat juist hetzelfde.

Haagplanten waren bij aankoop +/- 150-160cm hoog
zondag 4 maart 2012 - 21:58
ErikL

ErikL

En hebben jullie elk jaar ook 2x gesnoeid?
zondag 4 maart 2012 - 22:00
minouke

Minouke

jawel en bemest.
zondag 4 maart 2012 - 22:01
ErikL

ErikL

Ik heb de haag nog nooit bemest. Maar ik zou dat misschien ook beter wel doen
Welke meststoffen gebruiken jullie, of welke meststof is voor Carpinus Betulus aan te raden?

maandag 5 maart 2012 - 17:47
Tuinman65

Tuinman65

Eender welke samengestelde meststof is daar goed voor. Te veel keus om hier iets op te noemen.
Wat je niet mag doen is van die speciale hagenmest kopen. Dat is veel te duur en niet beter dan een andere samengestelde.

Leo
maandag 5 maart 2012 - 18:44
ErikL

ErikL

Dus wat universele meststof van aveve ofzo is oké?
maandag 5 maart 2012 - 20:01
Pieter2

Pieter2

Koemestkorrels.

maandag 5 maart 2012 - 21:32
ErikL

ErikL

Vandaag bij tuincentrum geweest en daar gevraagd naar een samengestelde meststof. Ze hadden enkel "COMPO Universele Meststof Blaukorn". (NPK 12-8-16 (+3)) maar de verkoper raadde dat af voor Carpinus Betulus.

Hij zei dat voor Carpinus Betulus eerst en vooral een goedkopere meststof voldoende is, dat deze meststof mogelijk teveel stikstof bevatte en dat het bovendien niet de tijd is om nu Carpinus te bemesten. Ik zou dat pas mogen doen na het snoeien in de zomer?

dinsdag 6 maart 2012 - 14:46
Tuinman65

Tuinman65

Carpinus moet je bemesten in het voorjaar (einde maart/begin april) als je een samengestelde meststof gebruikt.
Dat je pas zou mogen mesten in de zomer is prietpraat.


Leo
dinsdag 6 maart 2012 - 15:45
ErikL

ErikL

Hoi Leo,

En wat denk jij over de meststof "COMPO Universele Meststof Blaukorn". Dat is, als ik het goed heb, een samengestelde meststof.

Is die voor Carpinus niet goed, of was het eveneens onzin wat de verkoper zei?
dinsdag 6 maart 2012 - 15:47
Tuinman65

Tuinman65

Blaukorn kan je wel gebruiken maar heeft een korte werking op de groei vermits enkel nitrische en ammoniakale stikstof aanwezig is.
Beter is dan Floranid permanent (ook van Compo) die 16% stikstof bevat waarvan 40% onder de vorm van "isodur". Isodur spoelt niet uit zodat die volledig door de plant kan opgenomen worden.
De werking is daardoor ook veel langer. Wij gebruiken dat voor alles : gazons en alle soorten beplantingen.

Leo
dinsdag 6 maart 2012 - 19:34
ErikL

ErikL

Ik kan morgen eens opzoek gaan naar Floranid Permanent.
Heb het nog nergens zien liggen

Bedankt voor de info!
dinsdag 6 maart 2012 - 19:39
ErikL

ErikL

Ben gisteren bij 6 tuincentra geweest maar Floranid Permanent is iets wat ze nergens verkopen denk ik

Ik kan het eventueel online bestellen, of waar halen jullie dat?
donderdag 8 maart 2012 - 08:36
Tuinprins

Tuinprins

Zie ook dat dat spul verrekte duur is! (Hollander hehe).

Sommige mensen zijn gewoon te ongeduldig. Een haag heeft tijd nodig om dicht te groeien. Maar ja, heden ten dagen moet alles stante pede, toute suite, maintenant en heute.

Je moet geen meststof gebruiken waar veel stikstof inzit. Dit stimuleert alleen dat een plant slappe bovengrondse groei maakt. Meststof met veel stikstof is goed voor het gazon en voor het weiland van de boer, niet voor de meeste tuinplanten. Het beste gebruik je een organische meststof zoals koemestkorrels of Culterra. Ik vind het in ieder geval positief dat de verkoper in het tuincentrum je afraadde om 'Blaukorn' te gebruiken. Hieruit blijkt dat er in Vlaanderen in ieder geval tuincentrummedewerkers zijn die nog enig verstand van zaken hebben.

Je hebt dus maar 2 dingen nodig: een flinke dosis geduld en wat organische mest.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 8 maart 2012 - 09:32
Tuinman65

Tuinman65

Ieder zijn mening Tuinprins.
Maar ik wil toch je stellingen van duur en te veel stikstof ontkrachten.
Misschien interessant voor ne zuinige Hollander, ha ha....

Floranid permanent : 16% stikstof à 6 kg per are = 0,960 kg stikstof
Culterra : 10% stikstof à 15 kg per are (advieshoeveelheid te strooien in maart)= 1,500 kg stikstof

Prijs Floranid permanent per are : 11,10 euro
Prijs culterra per are : 18,75 euro

Erik, ik heb een mailtje van je gekregen en zal via die weg op je vraag antwoorden.

Leo
donderdag 8 maart 2012 - 18:33
Tuinprins

Tuinprins

Als zuinige Hollander strooi ik natuurlijk nooit de aanbevolen hoeveelheid
donderdag 8 maart 2012 - 19:30
WiPe

WiPe

Een bemesting met te veel stikstof verzwakt de haag en maakt ze gevoeliger voor aantastingen. En dat heeft niks met meningen te maken.

Het is verstandiger de haag te bemesten met een traagwerkende meststof, of nog beter, een bodemverbeterend middel omdat dat per definitie een laag stikstofgehalte heeft.
donderdag 8 maart 2012 - 20:29
Tuinman65

Tuinman65

Aan Tuinprins : da's straf, nen hollander die hier komt insinueren dat mensen die met kennis van zaken kunnen spreken rariteiten zijn in Belgie, maar alleen maar een knullig antwoord kan bedenken op mijn reaktie.

Aan WiPe : wij bemesten al JAREN met floranid permanent en halen daar zeer goede resultaten mee. En dat wil ik gewoon aan de mensen die om raad vragen meedelen.
En.... een traagwerkende meststof? Dan heb je zo te zien nog nooit gehoord van Isodur. En meer dan waarschijnlijk er geen ervaring mee.
Om te groeien hebben planten stikstof nodig, of je dat nu graag hoort of niet. Dat is nu eenmaal zo.


Maar ik begrijp jullie wel, jullie zien het liever biologisch. Maar hoe veilig is biologisch?
Meet eens het nitrietgehalte in het grondwater 100 meter diep onder een weide waar JARENlang koeien gegraasd hebben. En dat is echt niet het gevolg van chemische meststoffen die er de laatste deccenia werden gestrooid.

Leo
donderdag 8 maart 2012 - 23:18
WiPe

WiPe

Leo,

ik heb nergens geschreven dat planten geen stikstof nodig hebben.
Maar het is een feit dat planten die te veel stikstof krijgen ziek worden. En van bomen kan ik heel precies verklaren hoe dat precies ineen zit.

En wat dat grondwater betreft: dat hangt sterk af van de aanwezigheid van kleilagen in de ondergrond. Maar voor zover ik weet wortelt een doorsnee haag geen 100 m diep. Ik vind het alvast naast de kwestie.
vrijdag 9 maart 2012 - 12:18
Tuinman65

Tuinman65

Te veel stikstof kan tot ziekten leiden, da's waar. Maar ik beweer ook niet dat je veel stikstof moet geven en daarom gebruiken we dus een meststof die de helft gecontroleerd vrij geeft.
Natuurlijk wortelt een haagplant geen 100 meter diep. Hiermee wil ik maar aantonen dat biologische meststoffen niet zo onschuldig zijn als algemeen wordt voorgesteld.

Leo
vrijdag 9 maart 2012 - 14:42
WiPe

WiPe

Maar dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat het gebruik van een chemische meststof geen enkele meerwaarde oplevert voor het noodzakelijke bodemleven.
En wat dat voorbeeld van dat grondwater betreft: kun jij aantonen dat die vervuiling uitsluitend gebeurt door 'biologische' meststoffen of door het feit dat op de weilanden JARENlang koeien grazen en niet door chemische bemesting? Ik snap dus echt niet wat je nu eigenlijk probeert aan te tonen. Ik wil gerust discussiëren over dat soort zaken, maar dan wel op basis van zinnige argumenten.
vrijdag 9 maart 2012 - 16:29
Pieter2

Pieter2

Grondwater sijpelt in geen geval 100m diep recht naar onder... Het grondwater aanwezig op 100m diepte is afkomstig van Wallonië en stroomt tussen 2 kleilagen. Dat water is kalkrijk en niet ijzerrijk zoals het oppervlaktewater hier in Limburg. Opgepompt water = Spawater, maar enkele jaren ouder .
vrijdag 9 maart 2012 - 20:11
Tuinman65

Tuinman65

We gaan serieus "off topic", maar leg mij dan eens uit hoe die nitraten in Schilde op honderd meter diep geraken?
Zeker en vast niet door chemische bemesting.
Liefst nieuw topic openen voor wie er zin in heeft.

Leo
vrijdag 9 maart 2012 - 23:11
WiPe

WiPe

Leo,

jij was degene die zo ver naast de kwestie gaan praten is.
Maar je hebt nog steeds geen argument gegeven om aan te tonen dat die nitrietvervuiling alleen van biologische oorsprong zou zijn zoals je insinueert. Jij was toch ook diegene die moeite had met een knullige antwoord?
zaterdag 10 maart 2012 - 07:08
Pieter2

Pieter2

Een grondwatersysteem is complex, in jouw regio is die totaal anders als hier... De vervuiling van het grondwater is afkomstig van overbemesting. En die overbemesting kan van 10-tallen jaren terug zijn, aangezien grondwater zeer langzaam voort beweegt. Nu bestaat de mestbank, waarbij landbouwers moeten aangeven hoe ze hun mest verwerken en dus enkel zoveel mogen bemesten als de planten kunnen opnemen. In de toekomst zal de grondwaterkwaliteit dan ook verbeteren...

Persoonlijk gebruik ik ook liever organisch mest... Chemische meststoffen vernielen de bodemstructuur, ze leveren geen meerwaarde aan bodemleven, als gevolg heb je sneller problemen bij droogte omdat de bodem geen vocht meer vast kan houden (zandgrond), de bodem kan meststoffen minder goed vasthouden (dus meer uitspoeling!) en bovenal; er worden extra meststoffen geproduceerd terwijl er een mestoverschot is in de landbouw.
zaterdag 10 maart 2012 - 19:11
ErikL

ErikL

Om nu terug een beetje on-topic te gaan.

Klopt het dat ik met chemische meststoffen sneller een dichte haag kan bekomen dan met organische meststoffen?
Iemand vertelde me dat chemische meststoffen ervoor zorgen dat de planten een soort "groeistoot" krijgen, daardoor sneller groeien, en dus sneller een dichte haag gevormd is. Nadat de haag dan al wat meer, aanvaardbaar, dicht is zou er dan terug kunnen overgestapt worden op organische meststof.

Weet iemand hier of dit kan kloppen, of is het verschil tussen chemische bemesting en organische eigenlijk allemaal zo groot niet als mij werd 'wijsgemaakt'?

zondag 11 maart 2012 - 23:32
WiPe

WiPe

Het gevaar van zo'n groeistoot is dat je haag veel meer last zal krijgen van aantastingen. Daarom dat je, als je kiest voor chemische bemesting, best kiest voor een traagwerkende meststof, maar dan verlies je het voordeel van die groeistoot grotendeels.
Bovendien heeft een organische bemesting een positief effect op het bodemleven waardoor de haag beter en gezonder zal groeien. Alleen al het al dan niet voorkomen van mycorhizzavormende schimmels is een wereld van verschil voor de haag.
maandag 12 maart 2012 - 10:36
ErikL

ErikL

Bedankt voor de uitleg

Nu had ik nog een vraagje:

De haagplanten hier zijn niet zo erg goed vertakt (denk ik). Het is nu in elk geval maar een haag die bestaat uit vertikale stammen, waar zo goed als geen enkel blad nog aan hangt, en waarbij er op sommige plaatsen op een aantal planten eigenlijk vooral bovenaan wat langere zijtakken zijn maar onderaan niet zo veel, of maar hele korte.

Sommige haagplanten hebben echter wel twee vrij dikke takken die naarboven groeien. Daardoor zien sommige planten er precies uit alsof bovenaan de stam opsplits in een U-vorm.

Zou het nu beter zijn om dit terug te snoeien zodat er maar 1 vertikaal groeiende stam/tak blijft? Of zou ik de haag gewoon laten zoals ze nu is en ze eens goed bemesten?

Straks ga ik naar AVEVE met grondstalen om de zuurtegraad te laten meten. Aan de hand daarvan kunnen ze me dan bekalking- en bemestingsadvies geven.
maandag 12 maart 2012 - 11:05
WiPe

WiPe

Het is geen slecht idee om de zijtakken in te korten zodat ze meer en dichter vertakken. Op die manier kan je haag goed dicht groeien. Je kan van die U ook een van de twee takken inkorten zodat je min of meer een doorgaande stam hebt, maar noodzakelijk is dat niet.
woensdag 14 maart 2012 - 09:13
ErikL

ErikL

WiPe :

Bedankt voor de tip. Ik zal de takken vandaag allemaal wat inkorten zoals je zei. Dat lijkt me ook het beste
woensdag 14 maart 2012 - 10:05
ErikL

ErikL

Een tuinman die aan het werk was bij de overbuur sloeg vanmiddag een praatje en zei daarbij dat ik er goed aan deed om de U-vormen uit de planten te halen.
Ik heb namelijk enkele dagen geleden alle planten een-voor-een met een snoeischaar onder handen genomen en alle lange takken ingekort, vooral de takken die stijl naar boven liepen en ook al vrij dik waren.
Bij sommige planten was het zo dat een tak op de stam (op 1m50 hoogte) bijna even dik was als de stam zelf en stijl naar boven groeide. Dat gaf een beeld alsof de plant dan bovenaan in een U-vorm veranderde. De dikste tak heb ik gehouden als stam, de dunste ingekort op +- 15cm. Op die manier lijken het terug rechte stammetjes met zijtakken.
Vorig jaar heb ik de haag eigenlijk niet met een heggeschaar kunnen snoeien omdat ze gewoon zo weinig vertakt was. Maar door nu grondig met de snoeischaar te snoeien zou, volgens die tuinman, de groei dit jaar heel erg sterk gestimuleerd worden en zou de haag zich dit jaar veel beter gaan vertakken en een dichtere haag vormen.

Hopelijk heeft hij gelijk

En morgen zal ik de haag eens grondig bemesten.
zondag 18 maart 2012 - 23:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon