menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpas planten kan dit hierin

Ga naar meest recente reactie

Woumen

Woumen

Kan ik bol catalpa's in de drie perkjes van op de foto hieronder aanplanten. Intussen is de grond met een grondboor losgemaakt en verrijkt met humus. Onder het siergrind rondom zit een laag stabilisatie van 15cm en nidagravelplaten met worteldoek. Bestaat er gevaar dat er wortels de oprit of het siergrind rondom beschadigen?
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 4 maart 2012 - 10:51
Ed50

Ed50

Met (bol)-catalpa's moet je daar volgens mij inderdaad wel rekening mee houden omdat die toch de neiging hebben om de wortels dicht tegen de oppervlakte te hebben. Misschien is een alternatief bolesdoorn?

Groetjes,
Eddy
zondag 4 maart 2012 - 19:13
WiPe

WiPe

Misschien moet je de vraag ook eens andersom stellen: welke mogelijkheden hebben bolcatalpas in zo'n plantvak? En vraag je dan ook eens af waarom de wortels die stenen zouden omhoog duwen. Misschien kunnen ze niet anders omdat er onvoldoende ruimte voor de wortels is voorzien...
zondag 4 maart 2012 - 21:09
Tuinman65

Tuinman65

Catalpa's gaan na verloop van enkele jaren met hun wortels boven de grind uitgroeien.
Ze doen dat in gazon, waarom zouden ze dat ni doen in grind.
Leo
zondag 4 maart 2012 - 22:55
WiPe

WiPe

Ze doen dat in gazon omdat een gesloten grasmat een goede uitwisseling van zuurstof en koolstof in de bodem bemoeilijkt. Daardoor krijgen ze problemen door zuurstofgebrek aan de wortels.
Bij een te kleine groeiplaats zoals dat hier het geval is, kunnen ze dus ook niet anders dan grint en andere verharding opduwen.
maandag 5 maart 2012 - 10:32
Woumen

Woumen

En met bol esdoorn heb je dit probleem niet?
maandag 5 maart 2012 - 18:09
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb toch nog nooit wortels van een bolesdoorn de grond of eender wat zien omhoog duwen.

Leo
maandag 5 maart 2012 - 18:40
Woumen

Woumen

Na wat zoekwerk ben ik op bol photinia (glansmispel) gekomen, heel mooi van kleur en zou goed passen bij het japans bloedgras die terugkomt in de voortuin.
Iemand ervaring met deze bomen, wortelt die ook omhoog zoals de catalpa's?
dinsdag 6 maart 2012 - 17:17
Ed50

Ed50

Met bolphotinia heb ik nog geen ondervinding, althans niet de hoge die jij daar wilt denk ik. Bij vrienden van mij staat wel een bolphotinia op een stam van ong. 1 m. hoogte maar langs de inrit is dat wel wat laag denk ik. Maar in principe zijn het natuurlijk wel dezelfde planten omdat ze op gelijk welke hoogte geënt kunnen worden. Ze moeten wel geregeld bijgesnoeid worden om ze mooi in vorm te houden. Omdat het groenblijvende struiken (of bomen) zijn, zijn ze ook wel gevoeliger dan bladverliezende bomen voor strenge nachtvorst. Deze winter hebben ze op open plaatsen ook veel geleden al zullen ze normaal gezien niet kapotvriezen. Het wortelstelsel van deze zal wel veel beperkter zijn dan de bolcatalpa of de bolesdoorn. Photinia's in allerlei vormen zijn de laatste tijd wel heel fel in de mode.

Groetjes,
Eddy
dinsdag 6 maart 2012 - 17:53
Woumen

Woumen

Na verder onderzoek op het net gaan we voor de bolphotinia op hoogstam. Ik heb de online shops eens nagezien maar die zijn bijna allemaal in Nederland gelegen wat de leveringskosten heel duur maakt. Weet iemand soms een goed adresje voor mij, een online shop of een winkel in de buurt van west- vlaanderen? Ik ga vandaag naar Flora-lux misschien zijn ze daar wel te koop.
zondag 11 maart 2012 - 10:50
Tuinprins

Tuinprins

De meeste Photinia's op stam die dit voorjaar zullen worden aangeboden komen vermoedelijk uit Italie. Winterhardheid van deze exemplaren kan minder zijn dan exemplaren die hun oorsprong hier hebben (genetische variatie). In de Lage Landen hebben ze flink te lijden gehad van de vorst. Als jouw inrit op de vorstwind ligt zou ik in ieder geval geen Photinia planten. Vergeet ook niet dat Photinia's hun jaarlijkse ruiperiode in mei hebben en je dan dus bladval hebt. Mocht je ze toch willen kopen bekijk dan in ieder geval de wortels. Donkerbruin = bevroren = niet kopen. Er moeten voldoende witte groeipunten aan de wortels te zien zijn.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 maart 2012 - 11:38
Woumen

Woumen

@tuinprins, dank voor de goede info
Ik woon tamelijk open wat de bomen aan vorstwind zal blootstellen. Zou het voldoende zijn als de kruin afgedekt wordt tijdens de winter?
Gezien de plaats zijn er niet veel alternatieven vrees ik gezien mijn vrouw haar zinnen gezet heeft op bolboompjes
zondag 11 maart 2012 - 12:09
Tuinman65

Tuinman65

Waarom geen hulst in bolvorm op stam of Taxus. Ze zijn beide volledig winterhard.

Leo
zondag 11 maart 2012 - 16:24
WiPe

WiPe

Dat zijn twee zeer goede alternatieven. Van Hulst bestaan er bovendien een aantal cultivars met bont blad en/of bessen. Als de stekels een probleem vormen bestaat er ook een vorm met ongestekeld blad, JC Van Tol. Maar ook Taxus is zeker de moeite waard.

Het enige minpunt is misschien de prijs, maar daar staat tegenover dat je maar een keer moet aankopen.
zondag 11 maart 2012 - 18:05
Woumen

Woumen

Die glansmispel op hoogstam is bijna niet te vinden daarom denk ik nu aan een bolplataan als alternatief voor catalpa.
Wat denken jullie, zou deze geschikt zijn voor in de oprit uitsparingen te planten?
zaterdag 2 juni 2012 - 13:51
WiPe

WiPe

Ik heb dit week-end toevallig een foto op google gevonden van de wortels van een plataan. Een dergelijke boom is zonder meer in staat om uit de uitsparingen te groeien en de verharding op te duwen.
Deze uitsparingen zijn echt veel te klein om een boom in te planten.

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juni 2012 - 14:10
Woumen

Woumen

Dan kan ik misschien beter kijken voor een heester die ik eventueel in een zuilvorm kan snoeien. Of kan zoiets ook niet?
dinsdag 5 juni 2012 - 20:28
WiPe

WiPe

Is perfect te doen. Hulst of taxus zijn daarvoor zeker geschikt.
dinsdag 5 juni 2012 - 20:43
Woumen

Woumen

Thx WiPe
Ik zal eens googelen op zoek naar wat voorbeeldfoto's van wat strak snoeiwerk van taxus of hulst.
dinsdag 5 juni 2012 - 20:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon