menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgeboom

Ga naar meest recente reactie

Lizzy

Lizzy

Mijn vraag is: Kan ik mijn vijgeboom (struik) die in mijn tuin staat verplanten in een pot? Hoeveel diameter moet de pot zijn en hoe kan ik hem het beste verplanten. Mogen de wortels evtl. gekort worden? En wat voor extra voeding heeft de boom in de pot nodig, hoeveel water, in of uit de zon en mag hij in de winter buiten blijven staan? Mijn boompje (dat ik bu dus wil verplanten)staat nu in de volle grond en is winterhard. Mag de pot in de zon of schaduw staan?

Wel erg veel vragen, maar graag antwoord. (Mijn vijgeboompje heeft afgelopen jaar 2 keer vruchten gedragen en heel veel).

gr. Lizzy
maandag 29 januari 2007 - 10:09
Fons

Fons

Lizzy, welkom op dit forum.
Een wedervraagje, hoe lang staat hij al in volle grond?
Als kuipplant zou ik toch voor een kroonboompje opteren, een struik in een pot zou toch van het goede te veel zijn,als hij een of twee jaartjes in volle grond staat kunt ge hem nu uitspitten met een tamelijk omvangrijke kluit wortels mogen doorgestoken worden,van uw struik verwijdert u al de zijtakken en behoud de stevigste tak als stam voor uw kroonboompje. als potfotmaat minimum een pot van 15L nemen ( de groote van de pot is afhankelijk van de potkluit), van de kluit kunt ge ook nog een beetje aarde verwijderen met een rijfje.
Inplanten in goede universele potgrond ev. een beetje klei bijvoegen.
Een vijgeboompje in kuip moet tijdens vorstperiodes naar binnen, tijdens de winter geen water geven,maar niet laten uitdrogen.
Tijdens de zomerperiode mag hij in volle zon, een vijgeboom heeft tijdens de zomer veel water nodig en geef dan ook wekelijks vloeibare voeding.
dinsdag 30 januari 2007 - 23:02
Tine

Tine

Ik heb mijn vijgenboom al jaren in kuip zomer en winter buiten staan. De kuip heb ik echter van binnen bekleed met noppenfolie.

Tine.
dinsdag 30 januari 2007 - 23:10
Lizzy

Lizzy

Ik heb mijn vijgenboom al jaren in kuip zomer en winter buiten staan. De kuip heb ik echter van binnen bekleed met noppenfolie.

Tine.
Ik heb mijn vijgenboom al ongeveer 5 jaar in de tuin staan. Nog bedankt voor je antwoord overigens.
gr. Liz
donderdag 1 februari 2007 - 13:09
Lizzy

Lizzy

Ik heb mijn vijgenboom al jaren in kuip zomer en winter buiten staan. De kuip heb ik echter van binnen bekleed met noppenfolie.

Tine.
Ik heb mijn vijgenboom al ongeveer 5 jaar in de tuin staan. Nog bedankt voor je antwoord overigens.
gr. Liz
donderdag 1 februari 2007 - 13:09
Lizzy

Lizzy

Lizzy, welkom op dit forum.
Een wedervraagje, hoe lang staat hij al in volle grond?
Als kuipplant zou ik toch voor een kroonboompje opteren, een struik in een pot zou toch van het goede te veel zijn,als hij een of twee jaartjes in volle grond staat kunt ge hem nu uitspitten met een tamelijk omvangrijke kluit wortels mogen doorgestoken worden,van uw struik verwijdert u al de zijtakken en behoud de stevigste tak als stam voor uw kroonboompje. als potfotmaat minimum een pot van 15L nemen ( de groote van de pot is afhankelijk van de potkluit), van de kluit kunt ge ook nog een beetje aarde verwijderen met een rijfje.
Inplanten in goede universele potgrond ev. een beetje klei bijvoegen.
Een vijgeboompje in kuip moet tijdens vorstperiodes naar binnen, tijdens de winter geen water geven,maar niet laten uitdrogen.
Tijdens de zomerperiode mag hij in volle zon, een vijgeboom heeft tijdens de zomer veel water nodig en geef dan ook wekelijks vloeibare voeding.


Hallo Fonds, nog een vraag. Je zegt dat ik hem in de zomer veel moet gieten, maar in de landen waar hij eigenlijk groeit is het toch altijd erg droog en zonnig met hoge temperaturen? Je ziet ze dan ook vaak in het wild als grote boom(struiken) staan en ze groeien als kool? Of bedoel je misschien dat alleen vijgen die in de pot staan extra water nodig hebben?

gr. Lizzy
donderdag 1 februari 2007 - 13:16
Lizzy

Lizzy

Ik heb mijn vijgenboom al jaren in kuip zomer en winter buiten staan. De kuip heb ik echter van binnen bekleed met noppenfolie.

Tine.
Hallo Fonds,

Nog een vraag. In de zuidelijke landen waar de vijgenboom thuishoort is het vaak droog, zonnig en hoge temperaturen. Je ziet de vijgenboom(struik) vaak verwilderd ook langs de weg staan en hij groeit als kool.
Dus die krijgt toch ook geen extra water? Of bedoel je dat ik alleen een vijgenboom die in een pot staat extra water en voeding moet geven in de zomer? Mijn vijgenboom en struik die ik nu nog in de volle grond heb staan geef ik niks extra's, d.w.z. alleen als ik de tuin sproei bij erg droog weer zomer krijgt hij extra water.
donderdag 1 februari 2007 - 13:22
Fons

Fons

Lizzy,een vijgeboom in volle grond zoekt het water op via zijn wortels en kunnen zeer diep gaan,een vijgeboom in kuip is afhankelijk van de regenperiodes en het water dat u toedient en ik kan u verzekeren dat ze tijdens de zomer veel water nodig hebben als ge er de groei wil inhouden.
donderdag 1 februari 2007 - 17:50
Lizzy

Lizzy

Lizzy,een vijgeboom in volle grond zoekt het water op via zijn wortels en kunnen zeer diep gaan,een vijgeboom in kuip is afhankelijk van de regenperiodes en het water dat u toedient en ik kan u verzekeren dat ze tijdens de zomer veel water nodig hebben als ge er de groei wil inhouden.


Fonds, en alle anderen forummers die geantwoord hebben,

Heel hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

gr. van mij
vrijdag 2 februari 2007 - 10:11
Brigitte Van Dam

Brigitte Van Dam

ik heb sinds enkele maanden een vijgenboom op stam, nu verliest hij geregeld bladeren, moet ik hem meer water geven. Ze worden eerst geel en vallen dan af
er staan wel een aantal vruchten op
donderdag 26 juli 2018 - 08:56
satomi

Satomi

Regelmatig even met een paar vingers checken wat dieper in de potgrond steken om te voelen of de grond niet te droog of te nat is. Te droog is niet goed, te nat ook niet.
donderdag 26 juli 2018 - 12:53
babsieNancy

BabsieNancy

Is er iemand die me kan zeggen welke soort vijgenboom (het vlugst) en de lekkerste vijgen geeft aub.
Ik zou die misschien nog even in pot houden tot de meeste hitte weg is.
Alvast bedankt
Lieve tuinvrienden
zaterdag 4 augustus 2018 - 17:48
WiPe

WiPe

Brown Turkey is een variëteit die regelmatig aangeplant wordt in ons klimaat.
zondag 5 augustus 2018 - 23:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon