menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorstscheuren olijfboom

Ga naar meest recente reactie

olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Ik heb deze avond mijn vliesdoek van mijn olijfboomgedaan en zag in de stam en dikke takken overal barsten. Ik had de takken ingepakt omdat het zo koud was maar ook omdat er een uv lamp in de boom hangt en om die lamp ook wat te beschermen zodat er geen water of sneeuw in de lamp kon. De pot is omwikkeld met noppenfolie met daaronder tegen de pot een verwarmingsdraad. Mijn grootste zorg is nu of de boom er zal door komen en of de barsten geen kweekbodem zullen zijn voor bacterien wat kan ik er het best aandoen? Hebben er van jullie nog ervaring met vorstscheuren? ik moet wel zeggen dat er nog redelijk veel bladeren aan de boom hangen dus denk ik dat hij niet dood is.

groetjes

Struiken & Bomen

donderdag 16 februari 2012 - 20:38
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hoi,
Ik wilde er nog aan toevoegen dt de stam en takken gebarsten zijn op verschillende plaatsen het is net ofdat het hout binnenin gekrompen is en dat de bast daardoor gebarsten is
alle info is welkom
vriendelijke groeten
donderdag 16 februari 2012 - 20:43
deHaan

DeHaan

Het enigste wat je kan doen, is geduldig wachten.
donderdag 16 februari 2012 - 22:08
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Ik heb voor het zekerste de scheuren, de stam en dikke takken omwonden met papieren plakband die geen vocht doorlaat uit angst dat er schimmels of dergelijke de boom zouden aantasten of is dit geen goed idee doe ik meet slecht dan goed met die plakband?

Groetjes
vrijdag 17 februari 2012 - 21:09
deHaan

DeHaan

Je doet inderdaad meer slecht dan goed.
Onder dat band komen allerlei beestjes en schimmels en de wond kan niet drogen.
Dus haal het er maar af.
vrijdag 17 februari 2012 - 21:36
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

De scheuren worden er niet beter op en ik heb het gevoel dat de schors er gewoon langs hangt (los eromgeen) wat kan ik eraan doen echt niets? Overdekken in serre dat hij niet te veel in contact komt met water? Zouden de barsten terug dichtgroeien? zodat hij er terug wat mooier uitziet of niet?
zondag 19 februari 2012 - 19:56
deHaan

DeHaan

Blijf gewoon geduldig wachten.
Nu kan je echt niets meer doen.
Achteraf bekeken had je hem beter moeten beschermen.
zondag 19 februari 2012 - 21:41
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Beste,

Hij was goed beschermd hoor. Zou het helpen om hem in de serre te plaatsen? zo komt hij vroeger op hang en kan er geen water in de scheuren lopen.

Grtjs
vrijdag 24 februari 2012 - 15:04
deHaan

DeHaan

Als de serre onverwarmd is kan dat, maar het hoeft niet.
vrijdag 24 februari 2012 - 17:45
WiPe

WiPe

Het maakt geen enkel verschil of er al dan niet water in de scheur loopt. Die beschadiging wordt door de boom inwendig afgegrendeld. Het hout dat bloot ligt kan dan wegrotten zonder dat de boom daardoor 'ziek' wordt.
Er zijn nog andere redenen dan vorst waardoor dit soort scheuren kan ontstaan. Maar het is lastig om daar meer over te zeggen zonder de boom te zien.
zondag 26 februari 2012 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon