menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knotten bolvorm Salix Integra Hakuro-nishiki

Arthur

Arthur

In 2008 heb ik een Salix Integra Hakuro-nishiki (Japanse sierwilg) geplant. Het is een Salix op stam van circa 1 meter hoog.

Sindsdien is deze jaarlijks in maart licht gesnoeid (alle dunne zijtakjes eraf geknipt, maar niet de dikkere 'verhoute' takken). Gevolg is nu een Salix die het wel erg goed doet, maar de vorm is niet echt mooi te noemen. Een beetje breed en rommelig zoals op het onderstaande voorbeeld:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zou liever een mooie (volle) bolvorm ervan maken, zoals op het plaatje hieronder:



Kan dit nu nog door te knotten? Ik dacht een keer gelezen te hebben dat je dit bij een 4 jaar oude Salix beter niet meer kan doen? (Dat het verstandiger is om meteen te knotten in het eerste jaar).

En misschien dat iemand kort zou willen uitleggen hoe een Salix Integra te knotten. Takken afknippen tot op 2 cm van het entpunt of nog korter? En wanneer is het de beste tijd daarvoor? Begin maart?

En is knotten alleen wel genoeg om een mooie bolvorm te krijgen? Ik las ergens over "aanbinden van takken om gewenste vorm te verkrijgen".

Bedankt!
zaterdag 21 januari 2012 - 15:25
Pieter2

Pieter2

Salix verdraagt heel goed knotten, ook het oude hout, maar dan baseer ik mij op de inheemse Salix alba die in onze tuinen en 'natuur'gebieden worden geknot.

Als je vertakking wil krijgen kun je alle takjes nu terugsnoeien tot op 2 ogen. Als gevolg gaat dat takje vertakken en heb je er dus 2. Dit kun je dat ieder voorjaar iets verder naar buiten toe doen, totdat je de gewenste grootte hebt. Snoeien gaat dus, zolang je het maar niet doet als het vriest.

Misschien kun je in de zomermaanden ook regelmatig vormsnoei toepassen...

zaterdag 21 januari 2012 - 16:43
Jeannine Schoten

Jeannine Schoten

Ik heb in mijn tuin 4 salix hakuro staan, heel mooi, naast een afsluiting.
Ze krijgen bijna gans de dag zon, de stammen staan wel in de namiddag in de schaduw.
Doch regelmatig gaat er een boompje dood, ik heb ze bijna allemaal 1 voor 1 al eens moeten vervangen.
Bij uitzonderlijke droogte worden ze regelmatig gegoten, en toch , nu weer is er 1 die dood gaat.
Ik woon te Schoten, het is hier heel zanderige grond. Zou dat de oorzaak zijn ??

Ik overweeg het op te geven en een ander bolboompje te zetten tegen die afsluiting.
De boompjes mogen max 1.80- 2 m hoog worden.

Welke soort kan u me aanraden?
zaterdag 22 augustus 2020 - 16:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon