menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom vliesdoek

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Ik heb een jonge olijfboom. Het is de eerste keer dat hij bij mij overwintert. Vannacht voorspellen ze min 2 of iets meer. Moet ik dan al beginnen met een vliesdoek?

En hoe zit dat juist met de winterbescherming. Moet men alleen de pot doen of het best direct heel de boom?

Greetz
zondag 15 januari 2012 - 13:28
danny2

Danny2

Voorlopig lijkt het nog niet nodig om al af te dekken, een nachtje vorst zal hooguit enkele blaadjes raken.
Als er overdag ook vorst is wordt het al wat gevaarlijk en kan je best je hele olijfje voorzien van vliesdoek, maar tot volgend weekend zijn er voorlopig nog geen problemen.

groetjes danny
zondag 15 januari 2012 - 17:08
marre02

Marre02

Dus de volgende dagen ook niet? Want dan geven ze s' nachts nog iets kouder: -3 of -4. Overdag positief.

Mijn olijfboom is zeer jong. Het is echt een dun stammetje.

Groeten.
zondag 15 januari 2012 - 17:54
danny2

Danny2

Maar als je plant nog in een pot staat kan je dan toch voor enkele nachtjes binnen zetten of ergens beschut van de noordenwind.
Anderzijds zal ook een nachtje -4 weinig zorgen baren.

groetjes danny
zondag 15 januari 2012 - 18:04
marre02

Marre02

Mijn boompje staat in een pot maar die pot staat in een rieten mand en de rest is wat opgevuld met potgrond of grind. Dus de pot heeft eigenlijk wel al wat bescherming. Door dat grind en de grotere mand weegt de boel al rap zwaar maar ik kan hem nog net oppakken.

Het liefst wil ik hem zo lang mogelijk buiten laten. Ik heb een vliesdoek en een potbeschermer van de tuinwinkel hier gekocht en ook nog een kokosring. De gaten tussen de mand en de potbeschermer zijn opgevuld met stro. Dus dat zou ook moeten lukken?

Gisteren heb ik ook al de potbeschermer en vliesdoek gebruikt. Ik heb er een thermometer bij ingestopt die de minimumtemperatuur onthoudt maar die stond gisteren op -3. Ik dacht dat het in die vliesdoek warmer zou geweest zijn dan de buitentemperatuur. Misschien moet ik met een extra koordje wat meer afspannen.

Groeten.

zondag 15 januari 2012 - 18:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon