menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fagus sylvatica vraag

Ga naar meest recente reactie

MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Op dit forum staat er veel te lezen over het aanplanten van een Fagus sylvatica haag maar toch nog maar een stellen omdat ik het antwoord nog niet heb gevonden.

Bij het aanplanten wordt er aangeraden om wat humus of bladeren van Fagus sylvatica onder de aarde mengen om de symbiose haar werk te laten doen. Nu staat er in de regio waar ik woon geen enkel bos waar ik eventueel bladeren en humus kan gaan halen (en redelijk veel nodig nl voor 650 planten).

Na veel lezen op websites kwam ik het product " Hagenmeststof", in deze meststof zit ook de schimmel die deze planten nodig hebben. Mag ik deze meststof gebruiken bij het aanplanten of is het beter om ze te planten en aan het begin van het groeiseizoen te starten met deze meststof ?

Of bestaan er andere producten - buiten Ectovit van Servaplant - die kunnen gebruikt worden ?

Alvast bedankt !

MacChouffe
zaterdag 10 december 2011 - 16:57
minouke

Minouke

Die meststoffen mogen bij het planten gebruikt worden.
Dus de grond met de meststoffen mengen en het plantgat vullen.

Maar is dat wel nodig???? ik heb nooit schimmels bijgevoegd.

Wij hebben lichte leemgrond, normale vochtige grond.
Bij het transport zorgen dat de wortels niet uitdrogen.
Als je ze niet direct plant, de haagplanten inkuilen, de wortels mogen zeker niet uitdrogen.
Bij het planten de planten niet dieper dan op de kwekerij planten.
De grond mengen met compostgrond en planten.
De grond aanstampen.
Pas nà het planten water geven en dit om de aarde goed rond de wortels te krijgen.

En dit moet toch wel lukken hoor.

gr
Chantal
zaterdag 10 december 2011 - 19:18
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wij gebruiken Biobodem van Xardin als wij een haag planten. Hier zitten de benodigde schimmels in om Fagus een goede start te geven. Als je verder de aanwijzingen van Chantal volgt, kan het niet mis gaan.
zaterdag 10 december 2011 - 21:22
Tuinman65

Tuinman65

Niet vergeten dat schimmels in meststoffen of eender wat maar beperkt houdbaar zijn.
Ik bewaar de schimmels in de koelkast.
zaterdag 10 december 2011 - 23:52
MacChouffe

MacChouffe

Bedankt voor de nuttige antwoorden. Zaterdag gaan we planten volgens jullie tips.

MacChouffe
woensdag 14 december 2011 - 08:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon