menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liquidambar styraciflua nog recht te krijgen

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Hallo,
iemand een idee hoe ik deze boom weer "recht" krijg ?

Staat vanuit de grond schuin, en ook op zijn eigen tamelijk schuin gegroeid.

Steunpalen ?

Dank voor jullie hulp !
gr
dv

Struiken & Bomen

woensdag 7 december 2011 - 13:21
Tuinman65

Tuinman65

Met nen hele lange paal, diep in de grond, liefst een beetje schuin naar de klimop toe, de boom trachten bij te trekken en dan zo hoog mogelijk vastmaken.
woensdag 7 december 2011 - 18:22
Esem

Esem

Ja, neem een paal en steek(klop) deze schuin in de grond,zeker niet kort bij de stam,zo zou je de wortels te hard beschadigen.

Gebruik hierbij eventueel een grondboor(handmatig) te koop en /of te huur.

Trouwens, de boom zal meer steun hebben aan het schuin inplanten van de paal
Eens dit gebeurt maak je de paal vast met een speciaal voorziene rubberband m de stam en zeker de schros(bast) van de boom niet te beschadigen door te eventuele felle winden die er nog gaan aankomen.

Na enkele jaren,,want zo lang zal het toch duren voor alleer de boom terug rechtop zal staan en blijven staan.

Sux6 met het verstevigen van je Amber.

Trouwens een zeer mooie boom met prachtige herfst verkleuring.

Ik heb er zelf ook eentje in de tuin staan.
Het is zelf een boom die goet te grbruiken is in kleinere tuintjes.

Ps plant de paal vanaf de afbording van het gazon naar de boom om een zeer stevige steun te maken.
The sky is the limit.

Gr E.
donderdag 8 december 2011 - 12:20
jdcoster

Jdcoster

Zelfs verplanten en herplanten is nog mogelijk van een boom van die grootte.
Zorg dat u een grote wortelkluit hebt en snoei de onderste takken weg en kort de bovenste voor de helft in. met uitzondering van de topscheut.
Dat moet zeker mogelijk zijn want ik heb er namelijk een paar jaar geleden één gekocht van die grootte en met naakte wortels. dat ging zeer goed.
Ik doe dit voorstel in de veronderstelling dat die haag de scheiding met de buren is (?) en dan staat hij te dicht bij de perceelsgrens.
Dat kan ooit problemen geven wanneer op termijn al die duizenden mooie rode blaadjes ook bij de buren zullen belanden. Steeds is de boom de grote verliezer in discussies daarover ...
vrijdag 9 december 2011 - 17:58
Tuinman65

Tuinman65

Geen enkele serieuze kweker verkoopt een Liquidambar met naakte wortels. Een stevige kluit is enige garantie op succes bij het planten of verplanten.
Als er nu ene boom is die moeilijk verplant dan is het deze wel. Wat jij vertelt is onzin.
Wanneer hij moet verplant worden dan moet hij daar nu op voorbereid worden om een jaar later te verplanten en dan nog met veel risico's.

vrijdag 9 december 2011 - 19:16
jdcoster

Jdcoster

Toch nog een beetje corrigeren betreft naakte wortels. Er was inderdaad een kluit aarde aan, ingebonden in een jutedoek. Die doek heb ik wel verwijderd bij het planten omdat door de trillingen bij het vervoer op mijn aanhanger, er al veel aarde uitgevallen was.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/27/023en.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Hier staat hij te pronken, toen 4 meter, nu al ruim 6 meter hoog.
zaterdag 10 december 2011 - 00:10
djdave

Djdave

Dank voor antwoorden. Eigenlijk is heel die zone in onze tuin tot herziening toe (volledig falen van een tuinplan...), dus misschien moet die boom naar andere plaats ?
Anderzijds, zo heb ik een boom die ook bladeren kan geven aan mijn buurman. Nu heb ik ze al van zijn bomen
zondag 11 december 2011 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon