menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

OLIJFBOOM IN DE WINTER

Ga naar meest recente reactie

PAULLI

PAULLI

Ik heb in volle grond een olijfboom (hoogte ongeveer 3 m) waarvan ik niet weet hoe ik hem moet overwinteren.
Vorige winter had ik de boom ingepakt in speciale stof (geperforeerd), maar toen ik deze stof in het voorjaar wegnam had de boom bijna alle blaadjes verloren, en diende ik een heel pak dode takken te snoeien.
Positieve kant aan het gebeuren : de boom staat prachtig vol met jong groen, maar heeft geen vruchten gedragen dit jaar.
Mijn vraag : wie kan mij een pasklaar antwoord geven hoe ik best mijn olijfboom laat overwinteren?
Ingepakt of niet?
Ik las ergens dat olijfbomen in onze regionen tot -10°C kunnen verdragen zopnder bescherming, maar ik ben hiervan niet overtuigd, temeer daar ik niet graag opnieuw een kale boom zou hebben in het voorjaar!
Alvast dank.
zondag 20 november 2011 - 09:20
bakbeest

Bakbeest

Heb je bij de wortels ook bescherming aangebracht?
Dit jaar ga ik eens proberen om een gaaswerk van stro te maken rond de wortels en stam,en dan de boom in te pakken met vliesdoek.
zondag 20 november 2011 - 11:11
PAULLI

PAULLI

De boom zit tamelijk diep in de grond en op de aarde zijn konisch vanaf de stam naar beneden keien aangebracht.
Denkt u dat ik hierop misschien nog wat extra "isolatie" moet aanbrengen?
Denkt u dat het bladverlies -lees "en het afsterven van twijgen"- ook kan eindigen?
Dank
zondag 20 november 2011 - 13:06
bakbeest

Bakbeest

Ik zou wel over de wortels wat extra bescherming leggen.Agelopen jaar was het wel extreem in de winter.Zelfs de stokoude olijfbomen bij een bekende kweker hier uit de polder lieten hun blaadjes vallen.
Ook bij ons waren alle blaadjes er af,terwijl het jaar er voor minder schade was.
Pak niet te vroeg in,alleen als ze -10 afgeven gaat bij ons de bescherming er over.
En zodra het zonnetje schijnt gaat het er ook snel weer af.Hij heeft meer te lijden van rotten,dan van ingevroren twijgjes
zondag 20 november 2011 - 17:04
PAULLI

PAULLI

hartelijk dank bakbeest voor de info.
Ik ga uw raad zeker opvolgen en hopelijk met goed gevolg.
zondag 20 november 2011 - 21:47
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Ik heb ook een struik die niet heel winterhard is. Als het kouder wordt, hang ik er kerstverlichting in. Wanneer het echt gaat vriezen doe ik daarover vliesdoek. Dit houdt mijn plant net warm genoeg om niet te bevriezen en het is nog mooi ook.

Groetjes
Karen
maandag 21 november 2011 - 11:50
Feniks

Feniks

Ik ga mijn vraag hier ook herhalen:
ik heb een olea europaea Picual, ongeveer 2 meter hoog, stamomtrek 13 cm.
Hij staat in een pot op mijn overdekt terras.
We hebben een windvrij tuintje, op het terras ochtend- en middagzon. Zou ik hem buiten durven laten overwinteren? En heeft hij eigenlijk bescherming nodig?
De éne zegt dat je water moet blijven geven, de ander zegt in de winter weinig water te geven. Wat is het nu?
maandag 21 november 2011 - 14:15
Feniks

Feniks

Omdat er niemand antwoordt, nog een vraagje: mag je zo'n pot inwikkelen met gewone noppenplastiek? Of is dat speciale voor planten of zo?
donderdag 15 december 2011 - 11:47
Tuinprins

Tuinprins

Waarom zou dat niet mogen? Noppenfolie dient om de ergste kou van de wortels weg te houden. Een olijfboom is op zich al een vorstgevoelige plant. In pot is hij extra gevoelig voor vorst omdat zijn hele wortelgestel aan de vorst wordt blootgesteld. Bij olijfbomen in de volle grond is dit minder het geval omdat in ons zeeklimaat de vorst zelden echt diep in de grond doordringt. (Maar ook bij olijfbomen in de volle grond is het raadzaam de wortels tegen vorst te beschermen).

Zolang het niet echt gaat vriezen, en daar ziet het op dit moment niet naar uit, is het niet noodzakelijk om de pot in te pakken met noppenfolie. Maar je kunt het natuurlijk nu wel doen als je je niet wil laten verrassen door een plotselinge kou-inval.

Water geven: Olijfbomen zijn zeer droogte-resistent en met het natte weer van de afgelopen weken is watergeven niet nodig. Ook bij olijfbomen die binnen worden overwinterd hoeft maar spaarzaam water te worden gegeven.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 15 december 2011 - 19:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon