menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus florida rubra

Ga naar meest recente reactie

vinnie

Vinnie

ik ben een trotse eigenaar geworden van een cornus florida

hoe kan je deze het best verzorgen en bloeit deze gemakkelijker dan de gewone cornus florida

kan je deze plant houden in een grote kuip ??

bedankt
zaterdag 5 november 2011 - 21:08
Tuinprins

Tuinprins

In principe wordt Cornus florida rubra geënt op een onderstam van Cornus florida. Je moet dus duidelijk de entplaats kunnen zien zitten. Heel soms zie je ook gestekte exemplaren. Als je inderdaad een geënt exemplaar hebt dan kun je redelijk snel bloei verwachten, tenminste als je de plant in de volle grond zet. De eerste bloemen verschijnen dan na 1 of 2 jaar.

De gewone Cornus florida wordt vaak gezaaid en dan moet je langer op de bloei wachten. Gezaaide Cornus florida's bloeien voor het eerst als ze tussen de 5 en 10 jaar oud zijn.

Cornus florida is geen plant om in een pot te zetten. Een pot levert voor een Cornus veel stress op. Vaak wordt de kluit te droog of te nat. Het beste uitplanten in humusrijke, niet te droge maar wel goed drainerende grond in de volle zon, eventueel halfschaduw. Je kunt het plantgat verbeteren met potgrond of compost. Niet in pure potgrond of compost zetten want dan heb je de kans dat het plantgat als afvoerputje gaat werken d.w.z. in natte periodes trekt er te veel water naar het plantgat. Dit kan leiden tot wortelrot en uiteindelijk de dood van de plant.


Gegroet, de tuinprins
zondag 6 november 2011 - 09:32
vinnie
zondag 6 november 2011 - 16:10
vinnie

Vinnie

er staan al bloemknoppen op voor volgend jaar dus ik denk dat het een geënte exemplaar is ,bevriezen de bloemknoppen niet bij strenge vorst ?

op men vroegere school hebben ze een cornus florida in pot staan die bloeit,dus misschien is het proberen waard ?.


zondag 6 november 2011 - 16:13
klaas25

Klaas25

Hallo,
Heb een Cornus florida.(Cherokee Chief) al ongeveer 15 jaar in de tuin staan.
Alleen met late nachtvorst willen de knoppen wel eens bevriezen.
Over het algemeen gaat het wel goed. In het najaar ook mooi rood blad.
In pot denk ik is hij wel kwetsbaar voor vorst.
Gr. Klaas

Struiken & Bomen

zondag 6 november 2011 - 16:30
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb zelf ook Cornus florida "Cherokee Chief" in de tuin staan. Deze soort is lastiger in cultuur dan Cornus florida rubra. Belangrijkste verschil tussen de twee is dat "Cherokee Chief" langzamer groeit dan "rubra" . Ook zijn de bloemen van "Cherokee Chief" iets groter en wat donkerder van kleur dan "rubra".

Winterhardheid van Cornus florida is ondanks de naam 'florida' geen probleem want de plant kan met gemak 20 graden onder nul aan. Bij mij is de plant in 10 jaar nog nooit bevroren, ook niet door late nachtvorst.


Gegroet, de tuinprins

zondag 6 november 2011 - 17:17
vinnie

Vinnie

ok bedankt

ik hoop dat het een mooie bloeiende plant word,ben benieuwd

ik heb de herfstkleur nog niet gezien ,maar heb gelezen dat het heel mooi is dus afwachten maar tot volgende herfst.
zondag 6 november 2011 - 17:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon