menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscus geeft ineens andere kleur bloemen

Ga naar meest recente reactie

lightbob

Lightbob

Hallo
In mijn tuin staan verschillende hibiscusstruiken. Ze geven allemaal lila of lichtpaarse bloemen met een donkerroze tot rood hart. Sinds enkele dagen staan er op 1 struik ook witte bloemen, terwijl er op dit ogenblik ook nog steeds lila bloemen op staan.
Heeft er iemand enig idee hoe dit komt?
Bedankt.
groetjes
S
woensdag 24 augustus 2011 - 17:22
lightbob

Lightbob

Idd dat heb je met hortensia's en dat hangt idd van de zuurtegraad af, heb ik me laten vertellen.
Het rare bij die hibiscus is dat er op dezelfde struik ook nog van die lila bloemen zitten. En ze staan eigenlijk allemaal op een rij, als een soort van haag zeg maar, dus veel verschil qua zuurtegraad is er niet volgens mij in vergelijking met de andere struiken.
Maar bedankt in ieder geval!
donderdag 25 augustus 2011 - 00:41
satomi

Satomi

Waarschijnlijk is het een spontane aktie van Moeder Natuur, een zgn mutatie. Heel wat nieuwe planten zijn op deze manier ontstaan.

Als het een mutatie is dan zou je de tak met witte bloemen kunnen vermeerderen via stek. Worden de bloemen van de stek lila, dan is de tak met witte bloemen beschadigd geweest en waren de witte bloemen een soort van stressreactie.
donderdag 25 augustus 2011 - 07:50
lightbob

Lightbob

Hm, dat zou ik idd eens kunnen proberen. Eerst even uitzoeken hoe 'k zo'n stek moeten aanpakken dan.
Bedankt!
donderdag 25 augustus 2011 - 09:06
Tarragon

Tarragon

Vorig jaar heb ik een hydrangea gekocht en die toen nog binnen laten staan.
Hij stond in een plaats waar wel licht kwam, maar geen UVB-stralen door konden.
Na een tijdje werden de bloemen inderdaad wit.

Dit jaar staat de hydrangea in de volle grond buiten en hij behoudt zijn kleur.

De kleur van hydrangea en hortensia zou inderdaad voornamelijk te maken hebben met de zuurtegraad van de grond.

Maar de vraag gaat over hibiscus.
Ik heb op dat gebied een hele interessante site gevonden, die de uitleg doet in geuren en (vooral) kleuren.
Je zal lezen dat de kleur van de hibiscus van vele factoren afhankelijk is.
En volgens deze site zijn "kleurvaste" hibiscussen een zeldzaamheid.
http://hiddenvalleyhibiscus.com/misc/colors.htm

Ik hoop dat je daarmee een antwoord vindt op je vraag.
donderdag 25 augustus 2011 - 09:06
lightbob

Lightbob

Bedankt!
Vind het enkel raar dat het gaat om enkele witte bloemen en dat de rest van de struik lila blijft ...
donderdag 25 augustus 2011 - 14:34
Tuinprins

Tuinprins

Dit verschijnsel komt vaker voor bij de heesterachtige hibiscus (Hibiscus syriacus). Het gaat hier vermoedelijk om een lokale overheersing van een genenbestanddeel dat in het erfelijke materiaal van deze hibiscus zit. Een spontane mutatie zou op zich ook kunnen maar zo 'spontaan' is deze mutatie dan niet omdat het geconstateerde verschijnsel vaker bij hibiscussen voorkomt.

De hibiscussen die op de site van Hidden Valley Hibiscus staan, zijn een totaal andere soort hibiscussen die veelal een (sub) tropische origine hebben, en weinig van doen hebben met de heestervorm van hibiscus. Soms zijn Latijnse namen toch wel makkelijk ...

Vergelijkingen met de kleurveranderingen bij hortensia's zijn in dit geval van weinig nut. De kleur van hortensia's kan door de mens beïnvloedt worden terwijl de mens totaal geen invloed heeft op het geconstateerde verschijnsel bij hibiscussen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 augustus 2011 - 08:00
lightbob

Lightbob

Dank je.
Wat me de laatste dagen wel opvalt is dat deze struik al een stuk meer verdord is geraakt tov de andere. (Er staan er 6 op een rij.) Hij lijkt sneller winterklaar te worden...
vrijdag 26 augustus 2011 - 08:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon