menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vuurdoorn als losstaande haag

Ga naar meest recente reactie

Quinten

Quinten

Hoi,

In de nieuwe tuin zouden we met een haag een afgesloten hoek maken.
Ik zou voor de vuurdoorn "red column" kiezen vanwege de kleur (groenblijvend, witte bloemen in de zomer en nadien rode vruchten) die een lekkernij zijn voor de vogels.

Is vuurdoorn daar een goede keuze voor want meestal wordt deze tegen een muur gezet.
Moet ik steunmiddelen (draad) spannen?

Mvg.
Quinten
zondag 14 augustus 2011 - 21:51
Kriskras

Kriskras

Quinten vroeg zich af:

een muur gezet.
Moet ik steunmiddelen (draad) spannen?

Jawel.

Want de scheuten hebben net zoals die van 't broertje cotoneaster de onweerstaambare neiging tot overhangen in de breedte.
Ik heb die ook eens geprobeerd hier, maar vond het echt geen succes - na een stormwind lag het hele gevaarte tegen de grond.
En elke tak bevat toch wel machtig veel stekels ...

Sleedoorn, meidoorn zijn mijns inziens een betere keuze, maar die zijn niet bladhoudend natuurlijk.

De hulst (ilex) is wel bladhoudend, een uitstekende huisvesting voor allerlei vlinders en lieveheerbeestjes en de bessen zijn uitstekend wintervoedsel voor de vogeltjes.
Bovendien kan de hulst de schaduw goed verdragen, men is dus verzekerd van een mooi groen scherm zonder dorre gedeelten binnenin.
Ook is de hulst een trage groeier, een niet te versmaden voordeel vergeleken met de ligusters.

Mijn advies is verder eens te willen zoeken op de term "inheemse haag".
zondag 14 augustus 2011 - 22:45
Quinten

Quinten

bedankt voor je antwoordt.
Maar blijkbaar zijn er weinig mensen die deze als haag gebruken
vrijdag 25 november 2011 - 07:41
deHaan

DeHaan

Als bredere haag is hij te gebruiken.
Net als een haag snoeien.
vrijdag 25 november 2011 - 12:54
satomi

Satomi

Vuurdoorn als haag zie je idd bijna nergens omdat de takdoorns je behoorlijk kunnen verwonden. Een hulstblaadje is ook stekelig, maar brengt niet zo veel schade toe dan een doorn van ong. 4 cm. Daar zitten de meeste mensen - en zeker gezinnen met kinderen - vaak niet op te wachten en bovendien zijn er andere alternatieven.

Niiettemin kan men van vuurdoorn een prachtige haag maken, maar dan is het wel zaak dat minimaal twee á drie keer per jaar gesnoeid wordt. Overigens hebben de jonge uitlopers weinig of geen doorns, dus als u de haag in het groeiseizoen bijhoudt heeft u ook een stuk minder last van lichamelijke beschadigingen. Via google zijn een aantal voorbeelden te vinden.

Voor een losse haag vind ik vuurdoorn over het algemeen niet zo'n succes; vaak worden ze topzwaar en vallen daarna om. Hulst is dan een beter alternatief of de glansmispel, Photinia fraserii 'Red Robin'. Ook groenblijvende Viburnum is een mogelijkheid, in dat geval gaat mijn voorkeur uit naar Viburnum burkwoodii.

vrijdag 25 november 2011 - 13:10
minouke

Minouke

Misschien ook eens bij de gemeente vragen of je ze WEL moogt planten... het zou kunnen dat dat nu niet meer moet... maar vroeger, was het in bepaalde en dan vooral landbouwgebieden verboden.
Ik dacht voor de aardappelteelt of zoiets.
Of vergis ik mij, want het zeg me vaag iets,... meer niet.
vrijdag 25 november 2011 - 13:21
satomi

Satomi

In ieder geval voor de fruitteelt en boomteelt Minouke. Vuurdoorn is een waardplant voor bacterievuur, een besmettelijk ziekte waardoor bladeren,twijgen en bloesems eerst bruin/zwart verkleuren, dan verdorren en verschrompelen.

Peren zijn er zeer gevoelig voor ( de oude naam voor bacterievuur is perevuur),maar ook bv. appels, sierappels en kwee.

Om te voorkomen dat hele oogsten compleet verloren zouden gaan zijn er zgn. bufferzones gekomen waar de waardplanten niet aangeplant mogen worden.
Altijd even checken of u ze mag zetten in uw woongebied!
vrijdag 25 november 2011 - 14:04
minouke

Minouke

vaag gevoel was dan toch juist (uitgez die aardappelen dan) dank u Satomi
vrijdag 25 november 2011 - 16:01
Quinten

Quinten

Alvast dank.
Ik zal blijkbaar naar een alternatief moeten zoeken.
Hulst is hier ter sprake gekomen, maar is dat niet een trage groeier?
En hoe vaak moet die gesnoeid worden?
Ik zoek dus een "vogel"vriendelijke haag mét bessen en een middelsnelle groeier. Het is om een afscheiding te maken in de tuin, niet als schutting.
Meer moet dat niet zijn
Groetjes,
Quinten
zondag 27 november 2011 - 17:44
Kriskras

Kriskras

Quinten schreef,

Hulst is hier ter sprake gekomen, maar is dat niet een trage groeier?

Redelijk traag. De eerste 5 jaren eigenlijk niette snoeien, daarna hoogstens 1x per jaar. Eigenlijk wordt hulst maar mooi als men die tot ± 3,0 m hoog laat uitgroeien. Hulst is zeer mot- en insectenvriendelijk, echter niet bepaald vogelvriendelijk.

Ik zoek dus een "vogel"vriendelijke haag mét bessen en een middelsnelle groeie

De "vogelvriendelijke" planten bij uitstek zijn sleedoorn en meidoorn. Vooral de eerste. Want alhoewel het overal elders beweerd wordt, hier ter plaatse voedt geen enkele vogel zich met de bessen van de meidoorn, geen enkele. De sleedoornpruimpjes daarentegen vormen een gegeerde voedingsbron tot in het putje van de winter.

Terloops, de meidoorn wordt er vaak ten onrechte van beschuldigd de verspreider te zijn van het zogenaamde "bacterievuur". En alhoewel de ene webstek het domweg van de andere afschrijft, er is daar geen enkel wetenschappelijk bewijs van. Idem dito wat de piracanta en de dwergmispels betreft.

Een andere zeer vogelvriendelijk plant is de vlier. Omdat de bessen ervan voedsel zijn tot laat in de herfst. Maar de vlier is wel een snelle en ontembare groeier.

Indien u echt een "vogelvriendelijk" aanplant wilt, dan zal u toch moeten kiezen voor bladverliezende planten hoor. Vergeet niet dat we in een gematigd zeeklimaat leven, en dat dat derhalve bladverlies in de herfst de natuurlijke gang van zaken is.

Verder moet u worden aangeraden op het internet eens te zoeken naar "gemengde haag" (met de aanhalingstekens).

Voor een fruithaag of gedeeltelijk fruithaag zijn uitermate geschikt:

- prunus avium sylvia (Silviakers)
- malus domestica ballerina (appelaar)

omdat die geen zijtakken hebben en dus uitermate geschikt zijn voor een haag, gemengd of niet. En omdat er geen zijtakken worden gevormd heeft men er ook geen snoeiwerk aan. Duurder in aanschaf, maar men recupereert dat in arbeidsuren.

Niet onbelangrijk, de Silviakers is zelfbestuivend. Men hoeft dus geen andere variëteiten in de buurt staan te hebben.
De Ballerinaâppel zou ook zelfbestuivend moeten zijn, ten minste toch indien die van het ras Bollero afkomstig is.

Enfin, mij dunkt dat een gemengde haag het interessantste zou zijn voor uw situatie. Maar het vraagt vooraf natuurlijk wel enig denkwerk.
maandag 28 november 2011 - 08:19
jdcoster

Jdcoster

Nestgelegenheid is ook een factor die moet genoemd worden als het over vogelvriendelijkheid gaat. Ik heb een hulst die ik, op verzoek van de buren, door snoeien en scheren op een hoogte van ongeveer 5 meter probeer te houden.
Daar wonen ieder jaar vogels in. Dit jaar een paar merels en tortels tegelijkertijd zelfs.
Ze kruipen tamelijk diep in de boom, waarschijnlijk ter bescherming tegen de aanvallen van de hier veel voor komende kraaien en eksters.
maandag 28 november 2011 - 10:13
Kriskras

Kriskras

Idcoster schreef.

Nestgelegenheid is ook een factor die moet genoemd worden

Juist. Daarom ook komt meidoorn in aanmerking als "vogelvriendelijk".

Voorwaarde is dan wel dat er niet al te driftig gesnoeid wordt, nietwaar?
maandag 28 november 2011 - 11:44
Kriskras

Kriskras

Intussen een koppeling gevonden naar de ballerinaâppel:

http://www.tuinkrant.com/plantengids/fruit/31146.htm[
maandag 28 november 2011 - 11:47
Quinten

Quinten

Allemaal hartelijk dan voor de deskundige uitleg.
Nu heb ik wat zoek en denkwerk, maar ik weet nu tenminste waarnaar en waarover ik moet zoeken en denken.

De sleedoorn heb ik snel opgezocht maar de foto's die ik ervan vindt zijn meestal stuik/heesterachtig ipv een rechte 0.5 tot 1m brede gesnoeide haag.
Is die makkelijk te snoeien zoals alle gekende hagen en zo ja, wanneer?
Voorjaar vóór de bloei, of na de bloei of op het einde van het jaar?

Mvg.
Quinten
maandag 28 november 2011 - 20:03
Kriskras

Kriskras

Quinten schreef,


Is die makkelijk te snoeien zoals alle gekende h

Sleedoorn is gemakkelijk te snoeien, men zou het gemakkelijk kunnen doen zoals u het zich voorstelt.

Edoch, indien sleedoorn wordt gereduceerd tot 0,5 meter breedte dan is er nauwelijks nog iets "vogelvriendelijk" aan, nietwaar? U moet dus een beetje weten wat u wilt.

Nog een aanrader voor de inheemse haag is de gele kornoelje (cornus mas)

Geeft reeds fraaie gele bloemen vanaf haf februari (lang voor de bladeren uitkomen). Eens de bladeren er zijn vormt de struik een dichtgeheel.
De vruchten worden eerst rood, daarna pikzwart en dan zwart-donkerbruin. Zijn ze zwart-donkerbruin geworden, dan zijn ze heel lekker, echt een speicale aparte smaak die met geen enkel ander fruit te vergelijken is. Men moet er wel op de gepaste tijd bij zijn, want eens eetbaar rotten ze vrij snel. Reken op een tijdspanne van maximaal 7 dagen om erbij te zijn. Indien de vogels er al niet eerder waren.
De cornus mas is ook een trage groeier.
maandag 28 november 2011 - 20:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon