menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aaltjes nematoden inzetten tegen taxuskever.

Ga naar meest recente reactie

JohanDC

JohanDC

Hoi,

Het is weer tijd om wat aandacht te besteden aan mijn taxushaag. 8 van de 115 planten (tussen 120 en 170 cm) zijn aangevreten door de taxuskever. Ik heb de snodaard ook al gevangen en geïdentificeerd.

Ik loop natuurlijk veel kans dat ik volgend jaar nog meer beschadigde planten zal hebben. Dus zal ik moeten bestrijden...

Normaal moet augustus een goed moment zijn om aaltjes toe te passen om de larven te doden. Maar door het wijzigende klimaat is het blijkbaar voor niemand nog duidelijk wanneer het precies moet.

Is er iemand onder jullie dier ervaring heeft met deze manier van bestrijden. Kan ik het nu toepassen? Ik heb ongeveer 80 m aan planten staan 60 cm uit elkaar.

Groeten,

Johan
vrijdag 5 augustus 2011 - 14:59
Rita1960

Rita1960

net gisteren op de duitse tv een stuk gezien over het gebruik van nematoden bij de larven van de taxuskever..
zou nu moeten werken.. nematoden werden aangelengd met water en daarna werden de planten er op de grond mee begoten...
graaf eens in de grond of je al van die kleine witte larven tegenkomt, dan is het tijd om te gieten met de nematoden.
na een aantal dagen moeten de wite larven dan een roodachtige verkleuring krijgen en da's dan het teken dat de nematoden hun werk hebben gedaan..

groetjes,

Rita


vrijdag 5 augustus 2011 - 23:03
jamssen

Jamssen

Ik gebruik ze al een paar jaar, het werkt wel, maar als de buurt niet meedoet krijg je ze wel elk jaar weer terug.
Het voordeel is wel dat de wortels van de planten(door de larven) niet aangetast worden, allleen vraat schade (door de kevers) aan het blad.
Ik gebruik het in het voorjaar april/mei en in het najaar september ongeveer.
Het heeft met de bodemtemperatuur te maken.

groetjes mlouise
zaterdag 6 augustus 2011 - 10:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb op een Nederlands tuinforum hier geregeld wat over geschreven dus waarom niet voor de Belgen, euh pardon Vlamingen:

De beste tijd om nematoden tegen de larven van de taxuskever in te zetten is globaal genomen de periode van half augustus tot half september.

Als je in de genoemde periode aaltjes inzet zorg er dan voor dat de grond
goed nat is en houdt deze hierna nog minimaal 2 weken goed vochtig. En met
goed nat bedoel ik ook goed nat. Dit is noodzakelijk omdat de aaltjes zich via
het water de grond moeten zien in te werken. Als de grond te droog is dan zal
het resultaat van het inzetten van de aaltjes tegenvallen. Onder een
taxushaag is het vaak gort- en gortdroog dus langdurig sproeien is absoluut
noodzakelijk (maar gezien het weer van de afgelopen maand is dat dit jaar waarschijnlijk minder van toepassing).

Parasitaire aaltjes zijn niet goedkoop maar wel redelijk effectief als aan de volgende basisvoorwaarden wordt voldaan:

1. het juiste tijdstip van inzet
2. goede vochtigheid van de grond
3. een minimale bodemtemperatuur van 12 graden
4. voldoende aaltjes worden ingezet
5. de aaltjes koel worden bewaard en spoedig na ontvangst worden gebruikt
6. bedenk dat de taxuskevers niet alleen bij jou zitten maar ook bij de
buren, in de wijk, het dorp, de stad, de provincie, ja in heel West Europa. Je
zult de aaltjes daarom ieder jaar opnieuw moeten gebruiken.

De aaltjes zijn via internet te bestellen en waren vroeger ook via het
tuincentrum te bestellen middels een kaart die je dan moest opsturen naar een
bedrijf dat de nematoden verkocht. Of dit laatste nu nog zo is weet ik niet.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 augustus 2011 - 08:31
sugar

Sugar

Ik zet de aaltjes zelf één keer per jaar in om de taxuskevers op mijn hosta in potten onder controle te houden. Werkt zeer goed.
zondag 7 augustus 2011 - 10:13
JohanDC

JohanDC

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat ik de aaltjes dan volgende week ga bestellen en dus rond half augustus de nematoden ga uitzetten. De larven ook aantreffen zou natuurlijk nog meer zekerheid brengen. Ook al is de vraat duidelijk van de taxuskever en heb ik hem ook aangetroffen, de larven ben ik nog niet tegengekomen.

Groeten,

Johan
zondag 7 augustus 2011 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon