menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke struiken onder platanen

Ga naar meest recente reactie

Ellenvandam

Ellenvandam

Beste lezers,
wellicht kunnen jullie mij tips geven over welke struiken (en planten) ik het best kan planten onder een rij grote Platanen. Liefst hebben we een kleurige strook (50 x 6 meter) die het hele jaar door wat heeft te bieden aan de bewoners van het verzorgingstehuis. De grond is zanderig en natuurlijk ook schaduwrijk. Zelf dacht ik aan o.a. Hortensia, Vlinerstruik, Weigelia, Boerenjasmijn, Rhododendron, Forcitia...
Liefst struiken die niet te veel onderhoud/verzorging nodig hebben..... ik ben benieuwd
dinsdag 2 augustus 2011 - 15:49
Eniavaswen

Eniavaswen

Je zou eens kunnen kijken in de plantenzoeker van Tuinadvies. Daar kan je kiezen voor struiken/heesters in droge bodem met veel schaduw. Het zal sowieso geen gemakkelijke zijn, omdat die platanen met heel wat water gaan lopen.

Veel succes!
dinsdag 2 augustus 2011 - 15:59
Kriskras

Kriskras

In de eerste plaats prunus lusitanica. Deze is echter wel iets duurder in aanschaf (± 10 euro voor een plantje van circa 1 m hoog).

Cotoneaster franchettii (soort dwergmispel die ± 2 m hoog wordt) verdraagt ook schaduw.

Een andere dwergmispel, de cotoneatser lacteus heeft iets meer licht nodig, maar zou goed passen om de plataan aan het uiteinde van zijn kruin te omcircelen.

Zeer goedkoop in aanschaf zijn de diverse variëteiten van de "Prunus laurocerasus". Worden tot ongeveer 4 meter hoog, en zijn ook uiterst geschikt , ideaal zelfs om platanen te omcircelen. Tussen haakjes, dit zijn geen lauriers zoals al te vaal verkeerdelijk wordt gesteld maar heuse pruimelaars, zonder eetbare vruchten evenwel. De bladeren zijn glanzend groen maar veel minder fraai dan die van de prunus lusitanica, en de handelaars weten dat ook wel natuurlijk.

De prunus lusitanica en de Prunus laurocerasus vragen slechts sporadisch een menselijk ingrijpen, om de zoveel jaar of zo. Als het al nodig zou zijn.
dinsdag 2 augustus 2011 - 16:40
Kriskras

Kriskras

Mijn overbuur heeft iets ingericht in de aard die u wenst, ik heb dus gauw effe twee fotootjes gemaakt:

Helemaal in de voorgrond is een ligusterhaag te zien (ik haat ligusters). Daarachter, onder de reuze 70-jarige treurboom de Prunus laurocerasus, maar vraag mij niet welke variëteit het is
Foto 1:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Foto 2:
[afbeelding verwijderd niet-https]


dinsdag 2 augustus 2011 - 17:03
Ellenvandam

Ellenvandam

Bedankt voor je reageren en je foto's.... hetgaat me echter wel om kleurige (dus bloemrijke struiken) Dit is me iets te vol en wild.
groetjes Ellen
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:28
Kriskras

Kriskras

Hoe er rekening mee dat het de bedoeling is van bloemen dat ze uitbloeien, nietwaar? Twwe à drie weken doorgaans.

De twee dwergmispels hebben allebei mooie bloempjes in juni. Rose niet geurende voor de Franchetti, felwitte geurende voor de Lacteus.

De prunus lusitanica en de Prunus laurocerasus zijn pruimelaars zoals reeds gezegd. en geven dus zoals alle pruimelaars witte bloemen. De prunus lusitanica lange slierten stralend witte bloemen.

En houdt u er maar rekening mee dat u de natuur niet zomaar naar uw hand kan zetten. De aanwezigheid van de plataan legt een aantal beperkingen op die men niet zomaar kan negeren.

En verder is er natuurlijk niets dat u belet via het internet de aangeven planten wat verder te bestuderen.

Om van de lente tot de herft bloemen in de haag te hebben moet men een gemengde haag planten. Maar wegens de aanwezigheid van uw plataan lijkt mij dat geen optie.
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:56
Ellenvandam

Ellenvandam

Dank voor de tip... stap je voor stapje komt het wel voor elkaar
woensdag 3 augustus 2011 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon