menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Photinia Red Rubin boven op garage

Ga naar meest recente reactie

andirez

Andirez

Onder een stuk van onze tuin ligt de garage, hierop ligt roofing en een stevig worteldoek met daarop een goede 30 centimeter aarde. We zouden hier graag 2 leibomen (Photinia Red Rubin, scherm van 1.5m x 1.5m beginnend op 2m hoogte) op aanplanten om de inkijk van de buren te beperken (er staat al een houten scherm, maar de leibomen zouden het bovenverdiep ook bedekken).

Mijn vraag nu, gaat de Photinia aanslaan? Persoonlijk denk ik niet dat dat een probleem gaat zijn aangezien deze leibomen ook in pot gekweekt worden. Verankering zou gebeuren door leipalen in een stevige blok beton. Het stukje waarover we spreken ligt ook vrij beschut.

Mijn andere vraag, kunnen de wortels van de Photinia op termijn schade veroorzaken aan het dak van de onderliggende (ondergrondse) garage? Zoals gezegd is het momenteel roofing met daarop een dikke worteldoek. Het alternatief zou kunnen zijn van de Photinia's te planten in een grote pot en deze dan in de grond te steken.

Wat denken jullie?
dinsdag 2 augustus 2011 - 13:53
andirez

Andirez

Omwaaien zou op zich geen enkel probleem mogen zijn aangezien ze stevig verankerd gaan worden door een metalen of een houten structuur.

Het gaan hem dus om deze leiboompjes:
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 2 augustus 2011 - 14:07
satomi

Satomi

Ik geef u eerlijk gezegd niet veel kans. Het wordt behoorlijk warm in een laagje van 30 cm aarde en dan zouden de wortels makkelijk uit kunnen drogen. Zeker met de fijne wortels die ze maken. En ook een lange periode vorst zonder sneeuwdek zou funest kunnen zijn want dat is ook erg droog. Dan wordt wel water verdampt als het zonnig weer is.

Een pot moet dan ook echt groot zijn, en de boompjes moeten regelmatig water en voeding krijgen.

Of het dak beschadigd raakt kan ik niet zeggen want dat hangt af van o.a. de constructie.
dinsdag 2 augustus 2011 - 15:57
andirez

Andirez

Misschien nog wat meer informatie over de standplaats. Het is op zich een beschutte plaats, een hoekje dat beschut is tegen wind en zon (er is wel ochtendzon). In de afbeelding hieronder is het gebouw in het zwart, de onderkelderde zone in het grijs, een bestaande leiphotinia haag in het groen en het stukje dat we graag zouden willen aanplanten in het rood.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Uitdrogen in de winter kan inderdaad zeker een probleem zijn, dit is wel iets dat we in het oog kunnen houden en bewateren als het zonnig is en een beetje vriest of bij langdurige vorst, of zelfs eventueel de grond afdekken? We houden van onze tuin dus zijn zeker niet vies van een beetje werk.

Momenteel staan er Hydrangea's en die doen het zeer goed, ze hebben ook zonder problemen de voorbije winter overleeft, maar dit is uiteraard geen groenblijvende soort en hebben bijgevolg in de winter veel minder water nodig lijkt me.

Wat versta je onder "echt grote potten", zou je als voorbeeld een afmeting kunnen geven?

Persoonlijk denk ik dat we op zich niets te vrezen moeten hebben voor het dak aangezien Photinia's inderdaad een fijn wortelgestel hebben. Ik ben zowieso van plan van nog een laag zwembadfolie te leggen op de worteldoek als we ze niet in een pot zouden planten. Het voordeel van een pot kan in de winter misschien zijn dat deze makkelijker vochtig te houden is?
dinsdag 2 augustus 2011 - 16:20
Tuinprins

Tuinprins

Dit gaat niets worden.

Dertig centimeter diep is gewoon te weinig voor een lei-photinia. Meet eerst eens de hoogte van de kluit !

In een grote pot wordt ook niets. De wortels van Photinia zijn gevoelig voor bevriezing. In een vorstperiode zit je met het probleem dat de pot bevriest maar dat de photinia toch water nodig heeft. Als wintergroene plant verdampt deze photinia altijd water, ook in de winter. Als de kluit bevroren is kan de plant geen of onvoldoende water opnemen. Gevolg: bladschade die erger wordt naarmate de vorstperiode langer duurt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 augustus 2011 - 08:57
andirez

Andirez

Dit is het antwoord dat ik liever niet wil horen, maar dat naar ik vrees wel de waarheid zal zijn. De kluit van onze ander Photinia's zijn inderdaad een 30 a 35 cm, ik kan de grond wel wat ophogen tot een 40 cm laat ons zeggen, maar dat verandert op zich niets aan het probleem. De andere leiphotinia's hadden het eerste jaar na plaatsing toch ook al aardig wat vorstschade, maar dat zou nu beter moeten gaan nu dat ze zich al wat beter gezet hebben.

Misschien dat we als alternatief kunnen denken aan Fagus Sylvatica, maar ik heb persoonlijk wat bang van het wortelgestel van de beuk (kwestie van schade aan de onderliggende garage te berokkenen). Nu zouden we deze ook in een pot kunnen plaatsen. Sapstroom ligt hierbij stil in de winter en er is toch nog wat afdekking door de verdorde blaadjes die blijven hangen. Enig advies hierover? We zouden gewoon zeer graag de inkijk tegengaan en staan open voor elke suggestie.
woensdag 3 augustus 2011 - 12:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon