menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalyptusboompje krijgt bruine blaadjes

JosR

JosR

Mijn jong eucalyptusboompje krijgt onderaan allemaal bruine blaadjes die daarna beginnen afvallen. Wat is er mis ? Het boompje staat in een grote pot met degelijke potgrond en krijgt regelmatig water. Heeft het iets te maken met de recente droge periode ?
zondag 12 juni 2011 - 10:32
spruce

Spruce

Als uw boompje in een pot staat, probeer eens een schaduwdoek erover te doen.
Ik had vroeger een esdoorn die ik ook elke dag water gaf tijdens droge en zonnige periodes. Maar toch kapot gegaan,

Volgens mij zijn er planten die gewoon niet tegen die zonneflux kunnen, of ze nu veel of weinig water krijgen.

Ik heb mijn andere esdoorn dan maar aan de schaduwkant gezet, en nu geen enkel probleem meer, zelfs als hij om de 2 dagen water krijgt,
zondag 12 juni 2011 - 11:22
Tuinprins

Tuinprins

Het kan zijn dat het onderste gedeelte van de kluit van de plant toch te droog is. Dit is alleen te zien als de plant uit de pot wordt gehaald maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Overigens is een Eucalyptus geen plant die lang(durig) in een pot kan staan. De wortels willen niet beperkt worden in hun groei. Probleem is dat de meest verkochte Eucalyptus (E. gunni) een gemiddelde winter in Nederland of België niet overleeft. Er zijn Eucalyptus soorten die winterharder zijn (o.a. E. niphophila) maar ook deze lopen in een flinke winter schade op of leggen uiteindelijk toch het loodje.


Gegroet, de tuinprins
maandag 13 juni 2011 - 21:40
JosR

JosR

Bedankt voor de reacties !
Ik ga hem uit de pot halen en in volle grond zetten. Ik zal hem dan wel moeten beschermen in de winter.

groeten !
dinsdag 14 juni 2011 - 20:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon