menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid of niet

Ga naar meest recente reactie

HennieK

HennieK

Ik weet niet zo goed of ik hier met een onkruid te maken heb (trouwens, wat is onkruid?) dan wel met 'een reguliere plant'. Kan er iemand licht in de duisternis werpen?

Vriendelijke groeten.

Struiken & Bomen

maandag 6 juni 2011 - 15:24
Vivigreen

Vivigreen

Is dit niet guldenroede of solidago.Dit is inderdaad een onkruid.

Vivianne
maandag 6 juni 2011 - 15:31
Matabish

Matabish

Ik zie dat niet als een onkruid... maar wel een sierkruid.
Is heel mooi in een border en grote bijenlokker!
Onkruid is een plantje dat volgens ons, eigenwijze mensen, op een verkeerde plaats groeit !
maandag 6 juni 2011 - 16:39
cetinel

Cetinel

ik heb dit onkruid een paar dagen geleden aangeplant
maandag 6 juni 2011 - 16:49
renate67

Renate67

Mooie tuinplant maar kan zichzelf wel fors uitbreiden (de hoge soort in ieder geval wel) Met wat aandacht is die prima in de hand te houden (de worteluitlopers met nieuwe stelen eruit trekken).
Maar als je door verbouwing en gebrek aan tijd 3 jaar niet naar een pol omkijkt zoals ik dan is de ganse voortuin er door overwoekerd.
Deze ene pol is in 3 jaar tijd uitgegroeid tot 6 vierkante meter!!
Doordat ze zich zo lang hebben kunnen vestigen is verwijderen extra lastig, het heeft me al vele uren gekost. Maar toch mag er ook echt wel een pol blijven staan.
Groetjes Renate
maandag 6 juni 2011 - 20:17
Rita1960

Rita1960

alles al gezegd..

hier mag hij/ zij zich op sommige plaatsen uitbreiden.. in de voortuin niet..


maandag 6 juni 2011 - 20:46
deHaan

DeHaan

Je kan hem ook als snij-droogbloem gebruiken.
maandag 6 juni 2011 - 22:03
Mandy

Mandy

Ik vind het een schitterende plant...

Hij loopt heerlijk door de borders....

Dit jaar gaat hij zelfs dwars door het ligusterhegje heen naar het gazon dus dat gaat even niet door....

Opletten en weghalen op tijd... maar verder...ideale plant voor hommels, bijen en zweefvliegen.......
maandag 6 juni 2011 - 22:53
Mandy

Mandy

Tuurlijk.... met zorg en beleid.......
dinsdag 7 juni 2011 - 12:13
joopsmit

Joopsmit

onkruid bestaat niet .
Wel ongewenst kruid
woensdag 13 juli 2011 - 02:05
iecee

Iecee

ongewenst invasief uitheems onkruid
staat op de zwarte lijst van invasieve zware onkruiden die onze al schaarse inheemse planten bedreigen en de natuurkringloop verstoren
wegdoen dus
woensdag 13 juli 2011 - 21:01
Rita1960

Rita1960

Sommige tuiniers beschouwen de soorten als onkruid, anderen planten ze juist aan vanwege de heldergele bloemen. Europese tuinliefhebbers adopteerden de plant eerder dan Noord-Amerikanen, in Noord-Amerika werd het geslacht pas rond 1980 populair als tuinplant.

De Canadese guldenroede (Solidago canadensis) werd in Europa geïntroduceerd als tuinplant, en komt nu in heel West-Europa in het wild voor. In Duitsland wordt deze plant als invasieve soort beschouwd die autochtone plantensoorten bedreigt, maar tegelijkertijd is de plant vanwege de nectarrijke bloesems die tot laat in het jaar bloeien in mengculturen populair als waardplant voor insecten die ook plaagdieren bestrijden.

Een hybride met het geslacht Aster, bekend als × Solidaster heeft licht gele bloemen en is geschikt als droogbloem
(bron wikipedia)

Zie het zoals je het wilt zien... maar schaf dan ook de asters en alle andere soorten af die hier niet van nature thuishoren.......

ik ben blij dat ik ze heb (de canadese soort) en dat de bijen, hommels en zweefvliegen en wat dies meer zij aan insecten kunnen overleven....
en zoals al eerder gezegd, je moet ze een beetje in toom houden..

groetjes,
Rita
woensdag 13 juli 2011 - 21:13
Mandy

Mandy

Ze worden constant bezocht door bijen... dus ze zijn heel belangrijk voor mij..... en inderdaad..... als ze de "verkeerde" kant opgaan....hup.... de schep erin......


woensdag 13 juli 2011 - 21:28
StanMaalders

StanMaalders

Prachtige plant! Mijn bijen zijn er zot van!
zondag 17 juli 2011 - 14:47
Mandy

Mandy

Nu in deze tijd van het jaar zeker... Volop in bloei..... hommels, bijen, zweefvliegen..... heerlijk gezicht.......

close your eyes:::::

zachtgroen gras op de voorgrond, dan een lichtgroen ligustertje erachter, vervolgens een aantal roze hydrangea's, daarachter zie ik dan de helgroene stammetjes van de Solidago met bovenop een helgele zee van bloemen..... schitterend... zou ze niet graag willen missen in mijn tuin.......


zondag 17 juli 2011 - 15:36
joopsmit

Joopsmit

Gulde roede
staat vaak bij de bloemist als eensnij bloem per bos te koop. vorige week nog bij de supermarkt jumbo
1 bos voor 295 .
Wat een onzin het is onkruid wat is eigenlijk onkruid ?.of deze denk wijze kun je alle tuin centra,s wel op doeken want dan hebben ze geen planten meer over .
De nacis verwilderd ook dus ook maar dan opdoeken . Nee uit zetten juist .de wereld veranderd en de natuur ook .Vroeger groeide hier in zuid limburg vol op orgideen en nu bijna niets meer .gestroopt door inheemse planten liefhebbers Tong varen staat alleen nog in het wild op de st pieters berg , Meschien moet mende mensen een s opdoeken .
woensdag 20 juli 2011 - 02:19
Mandy

Mandy

Ik blijf het een heel waardevolle plant vinden maar je moet hem onder controle houden.... dus af en toe werken in de tuin
woensdag 20 juli 2011 - 08:45
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn ook guldenroedes die niet woekeren. Ben alleen even te lui om uit te zoeken welke ook al weer.

Tip: als kennissen aankomen met gratis tuinplanten en er zit een een guldenroede bij dan is het in 99,9% van de gevallen een woekeraar. En ja, een gegeven paard MOET je in de bek kijken.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 20 juli 2011 - 09:31
Mandy

Mandy

bv de " golden dwarf" is niet woekerend...... een groot nadeel.... die plant wordt maar 30 cm hoog....... Ik vind het juist zo mooi dat een gulderoede wel 1,5 tot 2 meter wordt.... steekt met zijn gele kuif mooi uit tussen de lagere planten....
woensdag 20 juli 2011 - 09:42
Rita1960

Rita1960

ben ik even blij dat die van mij een mooie middenslag is...

zo'n 60-80 cm hoog.



woensdag 20 juli 2011 - 20:13
Mandy
woensdag 20 juli 2011 - 20:44
Mandy
woensdag 20 juli 2011 - 20:45
Mandy

Mandy

Tussen de druppels door genomen...... Vind de kleur goed staan zo achterin......
woensdag 20 juli 2011 - 20:46
Mandy

Mandy

Links achterin staat ie maar het weer is zo slecht dat ie niet goed te zien.....

Struiken & Bomen

woensdag 20 juli 2011 - 20:51
Rita1960

Rita1960

't ja Dirk,
zulke hoge als die van Mandy zouden hier ook niet passen in deze kleine tuin..
maar daar staan ze dan wel dubbel SUPER!


woensdag 20 juli 2011 - 21:53
Mandy

Mandy

Ook op arme zandgrond
woensdag 20 juli 2011 - 22:00
Mandy
woensdag 20 juli 2011 - 22:41
Mandy

Mandy

zand... echt die arme kempenkneuteboertjesgrond........


donderdag 21 juli 2011 - 13:30
Rita1960

Rita1960

maar eh.. heb jij daar ook op die plek een watervoorziening langs liggen??

donderdag 21 juli 2011 - 19:28
Mandy

Mandy

Wat bedoel je met " een watervoorziening"???
donderdag 21 juli 2011 - 20:09
Rita1960

Rita1960

een sproeiinstallatie o.i.d. ?

donderdag 21 juli 2011 - 20:12
Mandy

Mandy

Ik heb een beregeningsinstallatie die op een computer loopt.......17 punten die water geven.......


Daarnaast heb ik tijdelijk een pomp staan naast de vijver met een slang eraan tot aan de voorkant waar ik mijn tomaten mee van water voorzie zodat ik niet hoef te sjouwen.......

Bedoel je dat????
donderdag 21 juli 2011 - 20:20
Rita1960

Rita1960

Yep!

komt die ook bij de solidago?? want dan zit daar vermoedelijk de kneep

donderdag 21 juli 2011 - 21:33
Mandy

Mandy

Ik ben niet "blond" maar ik snap um niet haha

mijn hersenen raken waarschijnlijk vastgeroest door al die nattigheid......grgr

bedoel je misschien waarom ie zo hoog is???? goede watergift?????

Mijn Solidago, dit is al een hele ouwe..... is altijd deze hoogte geweest.....

(nog bedankt voor je advies betreffende mijn fuchsia)



donderdag 21 juli 2011 - 21:37
Rita1960

Rita1960

oké dan, niet blond hé?

komt dat watergeef systeem van jou ook bij je solidago???
zo ja.. dan krijgt die dus voldoende water..
hier krijgt die geen water toegevoegd. moet het doen met wat OLH van boven geeft...en die blijft hier keurig netjes "hangen"zo tussen de 50cm en 100 cm..



( ennuh graag gedaan!)
donderdag 21 juli 2011 - 22:44
Mandy

Mandy

VOORdat ik ( nu heel af en toe- want het regent toch elke dag!!!) de beregening had en mijn Solidago dus in mijn EIGEN (ouwe) tuin stond was ie ook afhankelijk van het hemelwater..... maar het zal wel een "hoogstaande" soort zijn... haha....


donderdag 21 juli 2011 - 22:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon