menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naaldboom wordt bruin hulp a.u.b

Ga naar meest recente reactie

KrisM

KrisM

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn naaldboom ( ken het soort niet ). De boom is vorig jaar aangeplant tesamen met een andere achteraan in de tuin. Die achteraan in de tuin stond begon zeer snel zijn naalden te verliezen en werd helemaal bruin. In tegenstelling tot deze die stond heel mooi en is zelfs al een goed stuk gegroeid maar nu plots begint deze ook bruin te worden en onderaan naalden te verliezen. Nu krijg ik in mijn omgeving allemaal tegenstrijdige berichten "te veel water" of " te weinig water" dus graag wat HULP aub, ik zou graag deze mooie boom redden.

mvg Kris

Struiken & Bomen

maandag 6 juni 2011 - 15:22
KrisM
maandag 6 juni 2011 - 15:22
KrisM
maandag 6 juni 2011 - 15:27
hugo

Hugo

magnesiumgebrek, paar handvolle 'kieseriet' aanstrooien en goed water geven

groetjes
maandag 6 juni 2011 - 19:53
KrisM

KrisM

Hugo bedankt voor je reactie, ben inmiddels de kieseriet gaan halen in de aveve. Is het de bedoeling dat je dit om de bepaalde tijd herhaald ?

mvg Kris
dinsdag 7 juni 2011 - 13:43
jdcoster

Jdcoster

Mag ik eens nieuwsgierig zijn en vragen wat er daar van onder de takken komt op de voorlaatste foto?
Is die wortelkluit soms afgedekt met plastiekfolie, omwille van die steentjes ????
Kan er dan wel voldoende water aan de wortels dan?
Stond die spar tot vorig jaar in een pot?
Als dat zo zou zijn, hebben die wortels nu nog steeds maar weinig bereik om vocht op te nemen en denk ik dat het toch droogte zou kunnen zijn.
Ik zou eens voorzichtig naast de wortelkluit graven met de hand of een schopje en dat ook eens controleren.
M.v.g.
dinsdag 7 juni 2011 - 15:21
KrisM

KrisM

jdcoster, bedankt voor uw reactie.

De boom heeft altijd in volle grond gestaan maar is vorig jaar eind september van de kweker naar mijn tuin verplaatst. Hij had wel heel weinig wortel, niet dat er van stukgemaakt is ofzo want heb hem mee voorzichtig uitgegraven. Er was gewoon een heel kleine wortel. De wortelkluit zit zeker 60cm diep, had een gat gemaakt van ongeveer 1m diep en vervolgens het zand goed gemengd met potgrond voor coniferen. Alles luchtig gelaten zodat hij goed zo kunnen wortelen.
En om je nieuwsgierigheid te bevredigen dat potje dat je ziet is gewoon een klein potje dat over een stopcontact staat waar de vrouw met kerst de lampjes kan insteken.

mvg Kris
dinsdag 7 juni 2011 - 16:59
jdcoster

Jdcoster

Ik vrees dat de spar nog te weinig fijne haarwortels heeft om voldoende vocht op te nemen.
Goed nat houden zal misschien helpen.
dinsdag 7 juni 2011 - 20:26
KrisM

KrisM

birdwatcher, bedankt voor je reactie

Ik heb inderdaad worteldoek liggen onder het grind, is het misschien beter van het wat verder van de boom weg te doen ?

De diepte van de wortel was eigenlijk ook ongeveer een 60cm waar die voorheen stond.

mvg Kris
woensdag 8 juni 2011 - 16:13
deHaan

DeHaan

Begrijp ik het goed, dat je hem 60cm dieper hebt gezet dan hij bij de kweker stond?
woensdag 8 juni 2011 - 18:30
KrisM

KrisM

" Begrijp ik het goed, dat je hem 60cm dieper hebt gezet dan hij bij de kweker stond? "

Neen hij staat op juist dezelfde diepte als bij de kweker, daar 60cm en hier ook 60cm.

mvg Kris
woensdag 8 juni 2011 - 18:47
WiPe

WiPe

Bedoel je nu dat de bovenste wortels 60 cm diep onder de grond zitten? Of bedoel je dat de kluit 60 die^p is en dat de onderkant van de kluit 60 cm diep zit???
donderdag 9 juni 2011 - 11:37
KrisM

KrisM

Hey mannen, 60cm = 60cm he.

Ik heb waar die stond een gat moeten graven van 60cm diep om de boom uit de grond te kunnen nemen met de ganse "kluit". Hier bij mij opnieuw een gat gemaakt eerst dieper en dan terug opgevuld tot op 60cm diepte.

Conclusie: hij staat juist hetzelfde als bij de kweker

mvg Kris
donderdag 9 juni 2011 - 14:09
WiPe

WiPe

Merci. Goed om wetend at de plant exact even diep staat. Te diep planten is een veel voorkomend probleem.
Ik vermoed dat de plant waarschijnlijk last heeft van verplantstress. Goed verzorgen, maar niet overbemesten, zorgen dat de grond niet kan uitdrogen en zorgen voor ene goede grond die voldoende luchtig is, meer moet je niet doen.

Ik ben niet zo wild van dat grind en die doek rond de boom omdat je vaak ziet dat in een dergelijke situatie bomen hel vaak last hebben met hun zuurstofvoorziening aan de wortels.
donderdag 9 juni 2011 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon