menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolfsmelk snoeien JA NEE

Ga naar meest recente reactie

JdW

JdW

Hallo mensen,

ik heb een wolfsmelk van de soort "Euphorbia Wulfenii". Vorig jaar geplant en hij is goed aangeslagen. De stelen van vorig jaar hebben de winter overleefd en zijn nu zo'n 80 tot 100 cm hoog. Er hebben zich in het centrum van de plant ook nieuwe uitlopers gevormd, momenteel zo'n 30 cm hoog.

Probleem is dat de oorspronkelijke stelen nu zo lang en topzwaar worden dat ze om gaan vallen. Ik heb er al een steun-ring omheen gezet, maar ik merk dat een aantal echt plat naar de grond wil. Ook worden ze al minder mooi dan ze waren, in combinatie met een wit-achtige steel.

Vraag is nu of het slim is deze plant te snoeien. En zo ja tot waar? Ik zou graag willen dat het een grote, volle struik wordt, dus het liefst snoei ik voorlopig nog even helemaal niet... maar ja, wat is wijsheid?

Foto is van deze struik, maar helaas niet van de mijne...
Iedere hulp wordt gewaardeerd!

Groet! Jeroen.

Struiken & Bomen

zondag 29 mei 2011 - 18:06
Polplastron

Polplastron

Wolfsmelk is geen struik, maar een vaste plant. Ik zou proberen te steunen wat je kan. Volgend jaar is het wijs om wat snoeihout tussen de plant te steken. Dit geeft steun, maar stoort visueel niet.

Groeten,

Pol
zondag 29 mei 2011 - 18:23
hanninkj

Hanninkj

Ik doe hetzelfde omdat de plant anders lelijk wordt.

Ton
zondag 29 mei 2011 - 19:08
JdW

JdW

Maar als ik hem helemaal afknip wordt het toch nooit een stevige grote plant? De nieuwe stengels zijn dun en groen, terwijl de oude stevig en dik(ker) zijn....
zondag 29 mei 2011 - 19:12
Polplastron

Polplastron

Maar zoals gezegd is het een vaste plant en geen struik ... Terugsnoeien helpt dus wel om de plant jong te houden. Steunen met snoeihout is een goede optie om een en ander recht te houden.
zondag 29 mei 2011 - 19:58
Rita1960

Rita1960

Hanniki en Lieke hebben gelijk..

ook ik snoei mijn wolfsmelk ieder jaar.. ( wel een andere soort hiervan)

groetjes

Rita
zondag 29 mei 2011 - 20:00
renate67

Renate67

als je de grote takken snoeit gaat er meer energie naar de nieuwe scheuten en gaan die harder groeien en worden dat weer sterke hoge stengels.
Ik vergeet de mijne wel eens te snoeien maar daar wordt die echt niet beter van.
Renate
maandag 30 mei 2011 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon