menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote es

jeanivo

Jeanivo

ik heb in de tuin een es staan van ongeveer 40 jaar oud. vorig jaar zijn er tijdens zware storm een paar grote takken afgebroken. het uitzicht is er spijtig genoeg ook fel op achteruit gegaan. kan zo een boom zijn kruin nog herstellen of zal hij voor altijd verminkt blijven?
benieuwd naar antwoord
zondag 15 mei 2011 - 13:12
Yannik

Yannik

Deze Es is 30 jaar voordien geknot tot op de stam. De kandelaarsvorm is goed te zien.

Ik zou er veel geld voor geven om zo een terug te hebben.

Struiken & Bomen

zondag 15 mei 2011 - 16:22
Chef

Chef

Om een eenmaal geknotte boom in stand te houden, zult u hem periodiek moeten knotten. Zodra u stopt met snoeien bij een knotboom zullen de takken uiteindelijk te zwaar worden en vervolgens afbreken, zoals bij uw boom gebeurd is.

Ik zou de bestaande takken gewoon allemaal afzagen en kijken of de boom opnieuw uitschiet. Dit is de snelst mogelijke manier om een enigszins vergelijkbare boom terug te krijgen. Vervolgens om de paar jaar helemaal terugsnoeien. De kruin zal dan uiteraard nooit zo groot worden als die op de foto, dat is namelijk onwenselijk bij een knotboom.

Wilt u in korte tijd een grote kruin zoals de boom op de foto, dan kunt u best een wilg, treurwilg of populier planten (niet in knotvorm).
zondag 15 mei 2011 - 21:27
Yannik

Yannik

Om een eenmaal geknotte boom in stand te houden, zult u hem periodiek moeten knotten. Zodra u stopt met snoeien bij een knotboom zullen de takken uiteindelijk te zwaar worden en vervolgens afbreken, zoals bij uw boom gebeurd is.

Op welk bericht is dit een antwoord? De boom op de foto is geknot geweest. Deze heeft geen takbreuk gehad achteraf.


Ik zou de bestaande takken gewoon allemaal afzagen en kijken of de boom opnieuw uitschiet. Dit is de snelst mogelijke manier om een enigszins vergelijkbare boom terug te krijgen. Vervolgens om de paar jaar helemaal terugsnoeien. De kruin zal dan uiteraard nooit zo groot worden als die op de foto, dat is namelijk onwenselijk bij een knotboom.

Kan toch ook op 1/3 van de takken, dan is de kruin toch nog omvangrijk.

Wilt u in korte tijd een grote kruin zoals de boom op de foto, dan kunt u best een wilg, treurwilg of populier planten (niet in knotvorm).

Dat is mijn bedoeling, bij mij moest hij weg wegens een agressieve essenzwam.


Yannik


maandag 16 mei 2011 - 19:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon