menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen tegen lawaai verkeer

Ga naar meest recente reactie

Toby

Toby

Hallo,

Om het lawaai van een snelweg te verdoezelen, ben ik van plan een aantal bomen achteraan in de tuin te planten. De weg bevindt zich op zo'n 150 meter van de tuingrens. Ik ben daarvoor op zoek naar bomen waarvan de blaadjes veel en makkelijk ruisen. Ik dacht hierbij aan de ratelpopulier maar misschien heeft iemand een ander (en beter) idee ? Het mogen gerust grote bomen zijn want de tuin is erg ruim. (2.000 m²).

Alvast bedankt voor de tips !

Toby
donderdag 14 december 2006 - 18:09
marc

Marc

Ik heb ergens eens gelezen dat groen een slechte beschutting is tegen lawaai. Houd maar 5% tegen. Beter is een combinatie van een wal (aarde of beton gevuld met aarde) en daar beplanting voor of in.
Marc
donderdag 14 december 2006 - 18:59
sylvain

Sylvain

Beste Toby nu kunt ge ook van die betonnetten maken en daar een muur met het hout afval de bladeren ik heb ze gezien met gehakseld hout er tussen zyn +-50cm breed en de lengtes kunt ge zo lang gaan als gewild en op de container parken kunt ge gehakseld materiaal voor die doeleinden gratis krygen en als die dan 2 meter hoog is zal uw geluid zeker afnemen mvg
donderdag 14 december 2006 - 21:59
Toby

Toby

Bedankt voor de suggesties maar ik geef toch de voorkeur aan bomen. Ik heb ook al gehoord dat ze het geluid niet heel veel weren maar iets is beter dan niets en ik hoop ook dat het geruis van de bladeren het verkeersgeluid zal verdoezelen (tenzij het windstil is uiteraard...).

Heeft iemand ervaringen met ratelpopulier ? Ruist die echt meer dan andere bomen ?

Toby
vrijdag 15 december 2006 - 08:50
WiPe

WiPe

Natuurlijk, waarom zou die anders ratelpopulier heten? Zelfs de wetenschappelijke naam Populus tremula wijst daar op. E.e.a. heeft te maken met de vorm van de bladsteel waardoor de blaadjes veel meer dan bij andere bomen bewegen op de wind.
vrijdag 15 december 2006 - 11:34
Rodger

Rodger

Als je het doet om het geluid van de bladeren dan twijfel ik daar sterk aan hoor !!
Het blad trilt meer ,of beweegt wel meer dan gewone bladeren maar of het meer geluid maakt ???.

rodger
vrijdag 15 december 2006 - 20:01
Ferdinand

Ferdinand

Ik veronderstel dat U op afdoende wijze reeds goede raad heeft gekregen.
Wanneer U meer groen wil kan U eveneens bepaalde klimplanten langs de voorgestelde muur van betontralie's gevuld met hakseling laten groeien. Er bestaan meerdere soorten die het ganse jaar op gepaste wijze bloemen en een aangename sfeer scheppen in de tuin.
Groeten
Fernand
vrijdag 15 december 2006 - 21:12
Catgarden

Catgarden

Dichte groenblijvende struiken of een groenblijvende haag houden ook veel geluid tegen.
Het beste is dat je verschillende lagen groen hebt. Vb eerst een groenblijvende haag zetten, dan een rij bomen en dan nog een rij groenblijvende struiken ervoor zoals olijfwilg of zo.
woensdag 27 december 2006 - 10:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon