menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compacte groei

groengroentje

Groengroentje

Hallo,

Ik heb al bij een heel aantal planten gemerkt dat als je ze gewoon laat groeien en scheuten krijgen, die scheuten vooral op de uiteinden gevormd worden. Zo komt het dan dat de struik, plant, boompje vanbinnen langzaam kaal wordt.

Hoe kan je dit verkomen? Waardoor komt dit eigenlijk.
Heb dit al voor met:
- skimmia
- rododendron
- vijgenboom (enkel nog bladen op eindknop)
- olijfboompje
- pieris
- Zelfs bij bepaalde langdradige grondbedekkers, ...
- ....

Heb nu bij de vijgenboom 1 tak ingesnoeid. Bleef nog een kaal takje over, maar heb gezien dat deze terug op 2 plaatsen een bloeiende knop krijgt? Betekent dit dan dat je een vijgenboom elk voorjaar moet insnoeien als je wil dat die een mooie volle bladerenbos krijgt??

Mijn olijfboompje heeft hetzelfde probleem. Heb elkel schrik met insnoeien .... dan snoei ik alle goede blaadjes eraf ... gaat hij dan nog wel terug schieten of doe ik hem dan kapot??

Heeft iemand hier enige ervaring mee??
Alle advies is welkom


maandag 2 mei 2011 - 11:38
Sandy

Sandy

olijfbomen en vijgen kunnen goed snoei verdragen. Normaal schiet hij terug uit.

Wat betreft rododendrons, die kunnen goed snoei verdragen :
Het snoeien moet direct ná de bloei plaatsvinden. In principe snoeit u de rododendron boven een krans van bladeren af. Het lijkt op koppen van de struik. Als de onderste stengels al kaal zijn, moet een 'oog' (slapende knop) op de stengel worden opgezocht. Snoei hierboven de stengel af. Na korte tijd zult u merken dat de struik opnieuw uitloopt op de slapende ogen net onder het punt waar gesnoeid is.

Met skimmia en pieris heb ikzelf minder ervaring, maar ik veronderstel dat die ook goed snoei kunnen verdragen.

Met vriendelijke groetjes,

Sandy
maandag 2 mei 2011 - 12:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon