menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

PlantenStruiken als vochteters

Ga naar meest recente reactie

MichaelV

MichaelV

Omdat onze regio gekend is voor veel grondwater (drassige en snel verzadigde gronden, soms wateroverlast) en vochtige muren (zelfs opstijgend vocht in oude woningen), een veel voorkomend probleem is, zou ik graag willen weten welke planten/struiken gepland kunnen worden - naast bv. een vochtige muur - die veel van dit water nodig hebben om te overleven. Deze planten/struiken moeten natuurlijk ook een droge zomer en/of een koude winter incl. sneeuw kunnen overleven. Kortom: enorm veel water "opzuigen", maar tegelijkertijd sterk genoeg om de 4 seizoenen te overleven. Bedoeling is om deze langs de straatkant, langsheen een vochtige en gevoelige muur te planten, zodat deze muur zoveel mogelijk "ontlast" wordt. Lijkt me een topic waard?
zondag 24 april 2011 - 22:36
lam

Lam

Bomen en struiken welke goed tegen vocht kunnen zijn er voldoende, kijk wat het best uitkomt . Dit is natuurlijk de prijs en welke grote je wenst.
Goed tegen veel water kunnen zijn wilgen( diverse soorten ) , elzen ( ook enkel soorten), essen (diverse soorten) en natuurlijk de moeras eik.
Een lage struik welke je langs de muur kan planten is gagel ( brengt met kerst veel op ).
Er zijn natuurlijk nog andere ook te vinden, deze schieten me zo te binnen.
Veel geluk,
Lam
maandag 25 april 2011 - 21:16
renate67

Renate67

een haag van coniferen (bv leyland) maakt de grond eronder vaak heel erg droog (zo´n haag verbruikt heel veel vocht uit de bodem).
Op een gewone plaats maakt haag grond vaak zo droog dat het moelijk is om er iets onder of vlak voor te laten groeien.
Ik weet niet of zo´n haag geschikt is om tegen een muur te plaatsen, misschien iemand anders wel.
Renate
maandag 25 april 2011 - 23:31
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Als een coniferenhaag eenmaal groot is, verbruikt hij veel water. Een net geplante conifeer zal echter dood gaan in natte grond.
dinsdag 26 april 2011 - 12:30
MichaelV

MichaelV

Bedankt voor alle tips!
zondag 3 juli 2011 - 21:43
spruce

Spruce

Je hebt een plant nodig die veel blad opp. heeft, de plant "zuigt" water op omdat er water "verdampt".

Dus als je plant kleine blaadjes heeft en geen of weinig zon gaat zien, komt je voorspelling niet uit (een acer dissectum zal je niet veel helpen).

Bovendien betwijfel ik of één of twee plantjes de grondwaterspiegel kunnen laten zakken.

Ik zou eens proberen met een vijgenstruik of boom - die hebben grote bladen en als ze in de zon staan, verdampen ze vrij veel water. Maar ik denk dat uw redenering weinig realistisch is, gezien de grondwaterstand niet significant wordt beïnvloed door één of twee planten.

Misschien als je enkele mastodonten van beuken of eiken in je hof had staan, dat zijn de grote slurpers. Maar daar moet je tientallen jaren op wachten.
zondag 3 juli 2011 - 22:46
Polplastron

Polplastron

Vijgen kunnen net NIET goed tegen water! Wilgen hebben klein blad,maar willen net veel water in de grond. Die redenering gaat dus niet op!
maandag 4 juli 2011 - 09:06
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoe het op grote diepte zit, weet ik niet, maar wij wonen ook in een gebied met vrij hoge grondwaterstand. Toen we vorig jaar begonnen aan onze tuin hebben we een infiltratiekom voorzien waar het overtollige water in kon lopen, omdat plassen lang bleven staan in de tuin en we dat zo wilden 'regelen'.
Die put hebben we beplant met dorstige planten en nu merken we dat het water in die put veel sneller verdwijnt dan voordien. Is het toeval of niet, ik ben geneigd om te gelovend dat planten wel een verschilletje kunnen maken.
Alleszins, hortensia is ook een plant die graag vochtig staat.
maandag 4 juli 2011 - 12:51
iecee

Iecee

knotwilgen en treurwilgen zijn waterregulators
hydrangeas willen ook veel water
groot hoefblad , japans hoefblad.
gunnera maar die heeft niet zo graag nat
te voeten in de winter hosta's ligularia., darmera.
maandag 4 juli 2011 - 16:17
Pieter2

Pieter2

Zou je niet gewoon eens kijken welke soorten er in de omgeving groeien? Inheemse, streekeigen soorten zijn namelijk het sterkst en zijn aangepast aan de lokale omstandigheden...

Leuk aangehaald door iecee is Groot hoefblad. Als je deze ergens weet staan kan je de wortelstok uit de grond halen, de bladeren verwijderen en de wortelstok in de grond stoppen in je eigen tuin, hetzelfde jaar krijg je al opnieuw blad en in het voorjaar bloei. (woekerd wel).

Kijk naar bomen die niet te groot worden naar je goesting of praktisch gezien...
maandag 4 juli 2011 - 21:33
spruce

Spruce

Pol, dat is de vraag niet, de vraag is welke planten vocht "eten" (veel vocht consumeren) en dus de druk op de vochtige muren laten zakken.

Daarom zeg ik "vijg",

Een wilg kan idd beter tegen vocht, maar die gaat daarom geen grote vocht eter zijn, in tegendeel als het water niveau zakt zoals gevraagd, zal de wilg juist sterven.

Het is maar hoe je het bekijkt,
maandag 4 juli 2011 - 22:18
MichaelV

MichaelV

Momenteel staan er al Prunus laurocerasus langs die gevel. Is die gekend om redelijk wat vocht "op te slorpen"? Toevallig moest ik er dit weekend een put graven en het viel wel op dat de grond rond die plant veel droger was dan de rest, maar dan echt wel een opmerkelijk verschil... Wie weet heeft de vorige eigenaar van die woning net om die redenen die struiken geplant?
dinsdag 5 juli 2011 - 12:56
Polplastron

Polplastron

Pol, dat is de vraag niet, de vraag is welke planten vocht "eten" (veel vocht consumeren) en dus de druk op de vochtige muren laten zakken.

Daarom zeg ik "vijg",


Vijgen waar 's winters de grond drassig wordt? Ik dacht het niet. Ik had de vraag gelezen hoor, maar had jij de rest wel gelezen?
dinsdag 5 juli 2011 - 13:26
spruce

Spruce

Pol, alwaar iets bijgeleerd, ik wist niet dat de vijgjes in de winter niet tegen drasch kunnen.

Ik ga in de toekomst mijn vijgen een beter plaatsje geven, ik zal ze dus niet te diep mogen zetten in tuin (grondwater hoger).
woensdag 6 juli 2011 - 00:54
rivofa

Rivofa

Ik heb ergens gelezen dat ze in Australie eucalyptus gebruiken om moerassen droog te leggen, nu zijn er niet zoveel eucalyptussen die hier winterhard zijn maar er zijn er wel, misschien het proberen waard ?

succes !

zaterdag 9 juli 2011 - 20:02
Polplastron

Polplastron

Klopt;in Zuid-Afrika is men zelfs volop bezig de eucalyptus-bomen te rooien omdat ze te veel water opzuigen wat droogte veroorzaakt.

Toch vrees ik ervoor dat deze planten hier, net als vele exoten, niet goed kunnen tegen de combinatie van vorst en natte grond.

Mij lijken streekeigen bomen nog het meest geschikt.

Grts,
Pol
zondag 10 juli 2011 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon