menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanslaan Magnolia

Ga naar meest recente reactie

Quercus

Quercus

Hey hey,

Ik heb in februari een Magnolia Soulangeana (boom) aangekocht. Nu krijg ik de indruk dat hij sinds een week of 3 moeilijkheden heeft om in de groeit te geraken. Ik geef hem sinds 3 weken elke da water.

Symtomen:

- bij de bloei, sommige bloemen kwamen vlot open maar verwelkten vrij snel. Sommige bloemknoppen kon ik door een een simpel duwtje afbreken
- bladvorming gebeurt nauwelijks. Op de uiteinde verschijnen kleine blaadjes maar groeien niet meer verder.


Plant staat deels in de zon deels in de schaduw.

Is er iemand die tips en/of tricks heeft om deze plant/boom wat meer leven in te blazen?

Ik hoor het graag.

THX !
vrijdag 22 april 2011 - 11:23
iecee

Iecee

iedere dag water geven is het slechtste wat je kan doen! te nat, te koud en je wortels kunnen niet meer ademen en daar gaan ze dood van.
een paar keer per week is wel ok,
heb je geen buis bij de hand waar je gaatjes in boort en die langs de plant in de grond steekt zodat je een beetje water kan geven onder de wortels.
niet veel maar zo por je je wortels aan om naar het water te groeien.
vrijdag 22 april 2011 - 14:10
printemps

Printemps

Bij Jardin et Loisiers heb ik kunnen verstaan dat magnolia een zure grond zou willen
Mijn Frans is niet zo goed kan zijn dat ik mis ben
Misschien willen ze ook meer lucht aan de wortels en iedere dag gieten is dan niet zo goed
vrijdag 22 april 2011 - 14:14
Tuinprins

Tuinprins

Kwam deze Magnolia uit de volle grond of stond die in pot? Magnolia's uit de volle grond hebben soms moeite met aanslaan, vooral als de kluit in verhouding tot de plant te klein is.

Als de Magnolia in pot stond kan het zijn dat de wortels in de winter bevroren zijn geweest. Meestal herstelt zich dit weer maar het is het eerste jaar duidelijk aan de plant te zijn door o.m. kleiner en minder blad dan normaal.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 23 april 2011 - 20:58
Quercus

Quercus

Hey iedereen,

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Nu , ik denk dat deze uit vollegrond kwam van bij de kweker, maar dan in een pot geplaatst is. Kwamen net binnen toen ik een heb meegenomen. Vond dat de wortel zelf niet veel vaste aarde rond hem had.

De grond luchtig houden , hoe doe je dat best zonder nog meer wortels te beschadigen?

Het warme weer zal er nu mss ook niet bepaald aan helpen, maar het water geven leek me in eerste instantie cruciaal (geef dagelijks 1 volledige gieter +/- 10L)

De bodem waar hij in geplaatst staat is deels zand, deels gewoon teelaarde (geen klei grond). In de buurt staan er ook enkele grotere magnolia's en die zien er top uit.

Ik hoop alvast op nog wat tips en tricks.

Thx
zaterdag 23 april 2011 - 22:18
spruce

Spruce

Als uw plantje niet te groot is, kan je overwegen om een schaduwdoek aan te brengen, zodat uw plant in de schaduw staat. Zeker met die hete lente. Zo wordt de balans tussen wateropname via beperkte wortel en verdamping via blad niet scheefgetrokken.

Het is niet abnormaal dat de plant het eerste jaar kleine bladeren gaat maken, de energie die de plant nu heeft wordt beter gestoken in een geschikt wortelgestel.

teveel water geven is ook weer niet goed.

wat is uw grondtype ?
zondag 24 april 2011 - 00:22
Tuinprins

Tuinprins

De meeste potgedrukte planten ( zo wordt dat in de planten handel genoemd) hebben vaak een kluit die die wordt aangepast aan de pot terwijl eigenlijk het omgekeerde zou moeten gebeuren n.l. de pot aanpassen aan de kluit. Maar dan heb je meestal een zeer grote pot nodig. Een grote pot werkt niet aankoopbevorderend (lastig met vervoer en tamelijk zwaar om te dragen!) waardoor er vaak wordt geopteerd voor een te kleine pot. Gevolg: een flink deel van de kluit wordt er afgestoken. Veel planten hebben last van zo'n ingreep en vooral Magnolia is hier gevoelig voor met zijn vlezige wortels.

Het enige wat je nu kunt doen is op tijd watergeven maar de plant evenwel niet verzuipen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 24 april 2011 - 07:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon