menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom tegen vliegen

Ga naar meest recente reactie

teipy

Teipy

sinds kort begrijp ik dat een notenboom vliegen op afstand houd. Bestaan er ook struiken met deze eigenschap?
ik wil wel een notenboom planten maar daar is geen ruimte voor op mijn teras
donderdag 24 februari 2011 - 11:53
cee

Cee

Er is een bloem die ferm veel vliegen aantrekt, drakenbloem

En verder heb je natuurlijk ook vleesetende planten die vliegen vangen, saracenia, venus vliegenval, drosera, nephentes, en nog zoveel meer, maar dit zijn de makkelijkst te vinden planten in tuincentra.

Als je iets aan het aantal vliegen wil doen kan je dus zorgen voor vleesetende planten die je ze helpen vangen.
En als je enkele drakenbloemen helemaal achteraan je tuin zet heb je wel vliegen, maar dan enkel op de plaats waar jij er geen last van hebt. Jammergenoeg is dit enkel tijdens de bloei.

Ze zeggen van bepaalde kruiden dat die mieren, muggen, en andere insecten afstoten, of vliegen daarbij horen weet ik zo goed niet. Ik ben ook benieuwd want vliegen in overvloed als het een beetje warmer begint te worden.

Anders moet je ook maar enkele huiszwaluwen lokken, die doen dan ook hun deel om de vliegenpopulatie uit te dunnen.
donderdag 24 februari 2011 - 12:38
Rita1960

Rita1960

Jammer dat de foto het niet doet..

Ook een eucalyptus doet muggen verjagen.. maar of 't ie in de beginjaren winterhard is weet ik niet....

en zorg er het liefst voor dat je de huiszwaluwen aan de buitenkant van je huis een goede plek kunt geven. liefst op het zuid-oosten de nesten plaatsen met een vrije valhoogte van minimaal 3 meter..
en de boerenzwaluwen die blijven onder dak.. in schuren enz.,

Ze zorgen echt voor minder insecten...( beide soorten dus)

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
Rita

foto nu via photobucket...
donderdag 24 februari 2011 - 20:32
teipy

Teipy

Dank voor je antwoord

de vliegen invasie is al jarenlang van dien aard dat het buitenzitten bij mooi weer niet prettig is. dat is een beetje de prijs van het wonen tussen de veeboeren. (zal overigens nooit verhuizen hoor )

ik zal je voorstellen eens uitproberen.

weet iemand of het uberhaupt mogelijk is om een walnotenboom steeds zo terug te snoeien dat het een struik blijft?
vrijdag 25 februari 2011 - 07:57
WiPe

WiPe

Ik wil het niemand aanraden om een walnotenboom door snoei proberen klein te houden. Dat wordt een bron van frustratie, totdat de boom uiteindelijk doodgaat.
vrijdag 25 februari 2011 - 09:09
cetinel

Cetinel

als het voor op het terras is is een eucalyptus toch wel een optie hoor!
ik heb me vorig jaar een gekocht,was de bedoeling om in vollegrond te planten,maar kan net zo heel goed tegen vorst(toch niet de soort dat we de afgelopen 2 jaren hebben gehad)dus besloten binnen te overwinteren....maar door plaatsgebrek toch maar buiten moeten houden,ik heb hem wat bijgeknipt en dan met pot en al in een grote ton gezet,die ik verder heb opgevuld met stro,bij controle was de kluit wel bevroren toen het zo erg vroor,maar denk dat de temperatuur toch minder koud was dan zonder de isolatie...is dus wel gehavend,de bladeren zien er niet meer zo mooi uit,maar dat komt met de lente wel goed...deze kun je dus goed snoeien,is mooi en helpt ook tegen de vliegen...
je kan ook citroenmeisse zetten,en blijkbaar helpt tomatengeur ook .dus tomaten in potten op je terras!!
en altijd je mepper bij de hand houden....
vrijdag 25 februari 2011 - 09:18
Tuinprins

Tuinprins

Het verhaal dat een notenboom vliegen en muggen op afstand houdt is een mythe die telkenmale herhaald wordt maar geen basis heeft in de realiteit. Heb zelf vroeger op een boerderij gewoond (koeien) waar een grote notenboom stond. Vliegen en muggen vonden deze boom geen probleem!
vrijdag 25 februari 2011 - 09:58
Adrienne

Adrienne

Wel kijk meningen verschillen he tuinprinske.
Ik heb nog steeds een boerderij met koeien yeeeh
Mijn terras is maar een 6 meter van de weide waar de zoogkoeien op staan.
Kwestie de zaken in oog houden he.
Nu, elk jaar had ik een invasie van vliegen muggen en dergelijke.
Een notenboom gezet en super ik kan genieten van een koffietje en koek zonder die mormels om mijn oren.
Dus het kan best een Mythe zijn maar hier is het in elk geval gelukt
dinsdag 1 maart 2011 - 13:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon