menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag voor natte grond

Ga naar meest recente reactie

mad

Mad

Ik wil een haag planten die uiteindelijk 2m hoog en 60cm breed moet worden.
Onze grond is niet goed doorlaatbaar. Ik heb als test een geul gegraven van 30cm diep en tijdens de winter blijft er al snel water in staan. Als je op de grond loopt voel je ook dat deze het water goed vasthoudt.

Volgende soorten zijn ons aangeraden :
-haagbeuk
-spaanse aak / veldesdoorn (acer campestre)
-haagliguster (Ligustrum ovalifolium)

Probleem is nu echter als ik info over deze soorten opzoek, de éne keer vermeld staat dat ze wel tegen natte grond kunnen en de andere keer weer niet.

Heeft hier iemand ervaring met deze soorten op natte grond?
't Is nogal dringend want ik moet mijn haag binnen enkele weken planten
Alvast bedankt voor de tips!
zaterdag 12 februari 2011 - 22:26
WiPe

WiPe

Er zijn weinig hagen geschikt voor natte gronden. Van de genoemde soorten zijn haagbeuk en liguster al zeker ongeschikt. Spaanse aak kont waarschijnlijk wel in aanmerking. Ik vermoed dat het met Alnus glutinosa (Zwarte Els) ook wel zal lukken. Deze soort wordt niet zo vaak, of beter, eerder uitzonderlijk als haag gebruikt.

Wat ook bruikbaar is als haag, is linde. Ook weinig gebruikelijk, maar erg goed, hoewel die net zoals zwarte els vrij hard groeit n dus regelmatig geschoren moet worden. Maar anderszijd heb ik geen ervaring met linde op natte gronden.


Maar misschien is het beter om eens na te kijken of je niet te maken hebt met een ondoorlaatbare laag in de ondergrond. In dat geval kan het meer lonen om die laag te breken.
zondag 13 februari 2011 - 20:39
renate67

Renate67

Jonge Populieren kunnen goed een haag vormen en kunnen goed tegen nattigheid.
Hadden wij vroeger thuis waren stekken (takken van 1,5m lengte een halve meter in de grond gestoken ik denk zo om de 15 a 20cm. groeit snel, binnen 1 a 2jaar een dichte haag (als op 2 meter getopt houdt dan blijft die van onder bossig en veel dunne verticale takken), worden op den duur wel te grote bomen (dikkere stammen) voor een echte haag maar dan boom kappen en een overmaat aan nieuwe stekken voor nieuwe haag.
Dit was op zeeklei en echt heel nat stuk, in geultje tussen border en gras wilde na flink regen nog wel eens de eenden gaan zwemmen!!
Wilg kan natuurlijk ook heel goed tegen nattigheid maar ik weet niet of je daar een haag van kan maken heeft denk ik de neiging om snel breeduit te groeien (populieren groeien zeker in rij verticaal)
Renate
maandag 14 februari 2011 - 00:22
mad

Mad

Bedankt voor de info.
Voorlopig hou ik het dus bij Spaanse aak.

Of moet ik op zoek naar een ondoordringbare laag.
Hoe kan ik dit eigenlijk het best aanpakken?
dinsdag 15 februari 2011 - 20:46
WiPe

WiPe

Gat maken, met een spade of een boor. Zo'n ondoordringbare laag is meestal vrij hard, dat merk je vanzelf wel als je daar op stoot. Als je die niet vind kan je alleen maar blij zijn.
dinsdag 15 februari 2011 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon