menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afsterven van Cupressocyparis Leylandii.

Ga naar meest recente reactie

nildes

Nildes

Wat kan ik doen om stervende haagplant Cupressocyparis Leylandii te redden? Ik denk dat ik niet de enige ben met dit probleem.
zondag 10 oktober 2010 - 18:10
kurten

Kurten

Wat zijn de symptomen? Heb je foto's van de haag? Meer inlichtingen graag.
maandag 11 oktober 2010 - 21:55
nildes

Nildes

Hallo Kurten,
Hier ben ik eindelijk met mijn antwoord. De haag is zeker al meer dan 25j oud. Nu krijgt ze bruine oppervlakken van de binnenkant naar de buitenkant toe. Ik heb ook al opgemerkt dat er soms mussen op de bruine oppervlakken zitten. Komen die insecten eten? Is de haag soms aangetast door bepaalde insecten? Ik heb ook een foto meegestuurd.

Struiken & Bomen

maandag 18 oktober 2010 - 21:40
kurten

Kurten

Hallo Nildes,

Nee, de haag werd niet aangetast door insecten. Uw haag, die mijns inziens al redelijk oud geworden is, is aangetast door 3 mogelijke schimmelziekten of het kan ook wortelrot zijn.
Zie vlg link :
http://www.tuinkrant.com/artikel/tuindokter-meldingsbank-leylandii-haag-kankers-bruin-worden-afsterven

Het is beter uw haag te rooien en een nieuwe haag te planten. Groen wordt ze helaas nooit meer. Je kunt de overblijvende groene delen nog behandelen maar ervaring leert dat je meestal te laat bent.
Moest je opnieuw een spar willen, een thuya-soort is misschien een optie.

de groeten,
maandag 18 oktober 2010 - 21:59
nildes

Nildes

Kurten,
Bedankt voor de interessante informatie. Nu weet ik waar ik aan toe ben of liever waar mijn haag aan toe is!
Vriendelijk dank
maandag 18 oktober 2010 - 22:53
Net

Net

Hallo,

dit is precies een epedimie dit jaar. Plots zie ik in de omgeving overal van die bruine plekken. Haag kapot?!
Ik heb zo al heel wat mooie hagen gezien met die bruine (grote) gedeelten.
Vroeger heb ik dat nooit gezien.
Is het iets speciaals?
dinsdag 19 oktober 2010 - 17:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon