menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geknotte bolacacia beschermen in winter

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Ik had een vraag ivm met de bescherming van de bolacacia in de winter.
Ik weet dat je het best de bolacacia maart-april knot, maar we zouden die willen knotten tegen dat de bladeren beginnen slap te hangen. Daar we de afvallende bladeren willen vermijden te moeten opkuisen. Het is bij ons nogal veel werk.

Het nadeel als je de acacia knot in het najaar is dat je kans op bevriezing hebt bij strenge winters. En de voorbije winter waren best streng al.
We dachten eraan de knot dus af te schermen met een stuk vliesdoek. Is vliesdoek voldoende bescherming? En welke dikte moet de doek minstens/ best hebben??

Enige mensen ervaring hiermee??
vrijdag 3 september 2010 - 16:59
Lino

Lino

Haha, wat een originele vraag Op het verkeerde moment snoeien om geen bladval te hebben! dat hoorde ik nog nooit

...maar dan sta je daar schoon met ingepakte knotsen heel de winter...

Ik denk dat je hem dan best niet te laat snoeit zodat de wonden nog kunnen genezen voor je hem inpakt.
Maar nee, daar heb ik geen ervaring mee.
Dus hoe je hem moet inpakken zal iemand anders je moeten vertellen.
zaterdag 4 september 2010 - 09:50
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 4 september 2010 - 11:03
groengroentje

Groengroentje

Ik weet dat dit mss best grappig kan zijn, maar vele mensen knotten al in het najaar.
En bij oudere mensen kan dit een enorm verschil maken qua werkbesparing, maar toch een propere oprit zonder al die rondvliegende bladeren te hebben.
zaterdag 4 september 2010 - 13:21
groengroentje

Groengroentje

Ik woon er niet zelf. Is mijn oma. Woont al heel haar leven in dat huis, maar sinds mijn opa een paar jaar geleden gestorven is is het vrij zwaar om de hele tuin in orde te houden. En ze wil zo graag dat het proper ligt. Dat ze haar soms gewoon overwerkt.

Denk niet dat je kan verlangen dat ze om een paar bomen in de tuin verhuisd. En in de herfst elke week de lange oprit borstelen, vind ik ook niet dat ze nog moet doen. Ze mag dan wel nog goed zijn, maar ze is al wel 80.

Ik vind het wel spijtig dat hier omtrent zoveel negatieve commentaar is. Als jullie vinden dat mensen daarvoor al moeten verhuizen. Is echt spijtig.

Het mag dan niet de beste gang van snoeien zijn, maar als dat alles is wat er voor nodig is om voor haar de tuin in orde te houden, vind ik dat zeker de moeite waard.
zaterdag 4 september 2010 - 22:53
Lino

Lino

Is het en voorstel van je oma?
en vindt ze het OK als daar de hele winter een ingepakte bol staat?

Dan stel ik voor dat je het gewoon probeert.

In het slechtste geval gaat de boom kapot en is het probleem definitief opgelost.
Met een beetje geluk overleeft hij het en bereik je ook je doel.
Garanties dat hij niet kapot gaat kan ik je natuurlijk niet geven.

maandag 6 september 2010 - 07:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon