menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herstelkansen Taxus met Bladluis Schimmel

JohanDC

JohanDC

Beste forumgebruiker,

De laatste weken en maanden heeft mijn taxushaag niet bepaald veel hemelwater kunnen genieten. Ik heb wel - maar misschien niet regelmatig geoeg - water bijgegeven.

De planten die ik januari gezet heb, leken in eerste instantie op een enkele uitzondering na goed aan te slaan. Ze kregen mooie frisse knoppen.

Maar dan begonnen mij enkele weken geleden dorre takken op te vallen en takken met zwarte blaadjes die dan in een later stadium ook nog beginnen af te vallen.

OK, dorre takken, misschien toch niet genoeg water gegeven tijdens de droge lente en begin van de zomer.

De zwarte blaadjes zijn dus het werk van bladluis die afscheidingen achterlaten waarop dan nog eens een schimmel kan komen huishouden.

Op het eerste moment met regen en minder felle zonneschijn (liefst bewolkt) kan ik dus een insecticide tegen bladluis inzetten (of een breedwerkend product) die ik diep in de boompjes moet kunnen spuiten.

Mijn vragen:
Hebben mijn planten nog kans op overleven? Er zijn er nogal wat aangetast.
Groeit de plant nog dicht op de plaatsen waar dorre takken ontstaan zijn.
Heb ik een (semi)-professionele verstuiver nodig om het sproeien goed te doen. Of lukt het ook met een huis-tuin-keuken ding van Gardena die je zelf onder druk moet zetten.

Bedankt voor elke goede tip om de planten te redden.
donderdag 1 juli 2010 - 10:10
JohanDC

JohanDC

Birdwatcher,

Het breedwerkend middel had ik voor mezelf al uitgesloten. Ik besef ook wel dat dat meteen heel het leven rond de boom vernietigd.

Maar ik wens wel resultaat te bekomen. Er is 1300 EUR aan plantmateriaal (130 planten tussen 1m en 1m40), wat een goede prijs is, dat grote problemen heeft en die ik niet graag verloren zie gaan.

Mijn vraag was, kan een Taxusplant herstellen van zo'n aanval van luizen?

Groeten,

Johan
donderdag 1 juli 2010 - 12:10
spruce

Spruce

Taxus is een van die hagen die terug kan uitlopen van het kernhout.
vrijdag 2 juli 2010 - 00:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon