menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom en wat doe ik met de hoek

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Gister heb ik deze website ontdekt en ik heb al veel leuke ideetjes opgedaan.

Maar nu het volgende. Toen ik bij mijn vriend kwam wonen lag er alleen maar grint in de tuin. Sinds een paar weken heb ik nu graszoden en een rand begint al op een border te lijken. Aan de andere kant van het gras heb ik nu zelf opgekweekte plantjes staan en nog wat andere planten maar dit gaat er allemaal uit. Ik wil daar mooie groepen planten in zetten volgend jaar.
Maar...ik vind de tuin zo vlak. Er mogen best wat boompjes in. Ik heb ook bijna geen vogels in de tuin( alhoewel sinds er nu gras in ligt komen er meet vogels en ook vlinders!

Heeft iemand misschien tips voor een soort boom(pje)? En waar zou ik die dan het beste kunnen plaatsen?

Ook zit ik met de hoek achterin....Hier komt niet zoveel zon. Zou ik daar bijvoorbeeld een boerenjasmijn kunnne plaatsen?

Struiken & Bomen

donderdag 17 juni 2010 - 10:18
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Welkom op dit leerrijke en verslavende forum.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld met een te 'vlakke' tuin. Maar ik denk niet dat je het zomaar gaat oplossen met een leuk boompje te planten (hoewel het zeker zal helpen).
De foto is niet zo heel duidelijk, maar zo op het eerste gezicht is het nog een beetje een 'saai' tuintje. Je kan in één keer alles zien en het nodigt nog niet echt uit om eens te gaan rondneuzen.
Eigenlijk zou je eerst eens een plannetje moeten tekenen met het grondplan van je tuin en dan beginnen met alles wat je erin wilt uit te zetten. Durf gebruik maken van de ruimte die je hebt. Als je hier of daar inspringt met de border, wordt krijg je meer dynamiek. Ook spelen met hoogtes helpt, kleine boompjes, struikjes, vaste planten, bodembedekkers.
Voor een boompje heb je heel veel keuze, met de plantenzoeker van Tuinadvies vind je vast wel iets leuks. Heel veel bomen worden op stam geënt. Die hebben als voordeel dat ze niet heel veel hoger meer worden, vooral een dikkere stam en grotere kroon. Ik heb een prunus subhirtella autumnalis staan en ben er heel blij mee.

Groetjes, Karen
vrijdag 18 juni 2010 - 12:14
HappyDeez

HappyDeez

Dankjewel voor je reactie.
Ik zal nog wat foto`s erbij doen, misschien dat he dan wat duidelijker is hoe het er nu uitziet.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

ik heb even een rondje gedaan. De 2 laatste foto`s heb ik net gemaakt.
Tegen de schutting op de laatste foto groeit een doornloze braam, clematis montana en kamperfoelie. En helaas klimop van de buren. Tegen de muur in de hoek staat ook nog een framboos.

Ik ga eens even Googelen op het boompje wat je noemde.

In het gras kan ik over een tijdje wel uitsparingen maken en daar struiken, bomen of wat dan ook in kwijt. Het hoeft niet zo`n strak veld te blijven. Maar met 5 opgroeiende kinderen is zo`n grasveldje ook wel weer lekker natuurlijk...
Wij( paps en mans) willen we graag een hangmat dus dan zouden er 2 boompjes in de tuin moeten komen... Of 3 boompjes natuurlijk haha dan kunnen er 2 hangmatten kwijt.
vrijdag 18 juni 2010 - 13:23
HappyDeez

HappyDeez

Karen wat bedoelde je eigenlijk met inspringen van de border?
Groetjes Desiree
vrijdag 18 juni 2010 - 13:31
Eniavaswen

Eniavaswen

Zo te zien heb je wel een tuintje waar iets mee te doen valt. Maar je tuin delen met 5 kinderen, da's wel compromissen sluiten.
Met inspringen van de border, bedoel ik dat je niet mooi langs de randen moet blijven. Een border kan bijv ook los staan of dwars op de afsluiting.
Ik deel mijn tuin met 2 kleuters, ze hebben dus ook een grasveldje nodig, maar veel paadjes om op te rennen, hoekjes om in te verstoppen of een plekje waar ze zelf kunnen tuinieren is ook heel leuk.
In mijn nieuwe tuin (onze tuin is nu een woestijn, maar het plan is al getekend) komt het grasveld achter een haag te liggen. Ik heb een lange smalle tuin waarvan de eerste helft vooral gaat bestaan uit borders met een zichtlijn over het midden naar een trampoline. Daar laat ik het pad verspringen naar de zijkant zodat je langs daar naar het grasveld en het tuinhuis kan gaan.
De tuin is zo verdeeld in kamers en je moet erin gaan om alles te kunnen zien.
vrijdag 18 juni 2010 - 14:12
condor86

Condor86

Wat een lekkere grote tuin, maar begrijp nu wel dat je een boompje erin wil.
Een Boom die niet zo hoog word is een bol catalpa, moet je welk leuk vinden want is nu echt z`n mode boom iedereen heeft ereen in zijn tuin. Fruitbomen kunnen ook leukzijn ivm de kinderen.

Mischien rondom de grens van gras en stenen wat planten zetten

En ik zie dat het forum ook bij jouw verslavend is aan je aantal topics

Gr. Evelyn
vrijdag 18 juni 2010 - 21:59
HappyDeez

HappyDeez

Haha je hebt gelijk het werkt zeker verslavend. Vanavond hem ik een perenboom gekocht ! Het begin is er dus. Nu nog kijken waar ik hem kwijt wil.....en waar hij het mooiste tot zijn recht komt. Ik wil er nog wel wat fruitbomen bij. Ik dacht aan een kers maar die waren helemaal niet mooi bij het tuincentrum.

Misschien dat ik bij de grens van de tegels en het terras volgend jaar een pergola wil met mooie klimplanten. Dat `breekt`dan denk ik ook wel wat.

Nu eerst eens Googelen op de bol catalpa

Groetjes Desiree
vrijdag 18 juni 2010 - 22:37
HappyDeez

HappyDeez

Ik zag trouwens de red robin. ook een erg mooi boompje en blijft s winters ook groen.

vrijdag 18 juni 2010 - 22:40
HappyDeez

HappyDeez

Karen sorry nog een vraagje. Je had het over plantenzoeker van Tuinadvies. Ik kan het niet vinden...Waar kan ik dat vinden?
Groetjes Desiree
vrijdag 18 juni 2010 - 22:44
condor86

Condor86

een pergola is inderdaad een leuk idee, met rozen of clematissen. De clematissen met verschillende bloeitijden. Heb ik bij de schommel geplant.

Evelyn
vrijdag 18 juni 2010 - 23:07
jamssen

Jamssen

Als je in het fruit wil 'blijven' is een druif misschien wel leuk op die pergola die je wilt plaatsen.

groetjes mlouise
vrijdag 18 juni 2010 - 23:08
HappyDeez

HappyDeez

en die groeit als een tierelier. op mijn vorige adres had ik een blauwe druif. hiervan had ik een afdak gemaakt van een paar meters in het vierkant. Een soort dak en kon daar zomers heerlijk onder zitten in de schaduw. Alleen werden de druiven helaas nooit rijp....ze bleven klein en zuur.

dabkjewel voor de tip!
vrijdag 18 juni 2010 - 23:11
renate67

Renate67

Voor een tuinier en kindertuin vindt ik een extra verstevigde pergola waar ook een schommel aan kan (hebben wij), of een schommel met klimplanten tegen de staanders een goed idee.
Bij de plaatsing van een boompje is het leuk om er over na te denken dat een boom in de winter ook een goede plek is om vogelvoer in op te hangen en het is dan leuk alsje daar vanuit je huis ook goed zicht op hebt (maar kan natuurlijk aan pergola)
Een border als een rand rond een grasveld ziet er al veel spannender en speelser uit als je er een golflijn van maakt met 40 of 50cm meer diepte van de border bij de bocht het verst het grasveld in
zaterdag 19 juni 2010 - 19:57
Eniavaswen

Eniavaswen

Als je helemaal naar beneden scrolt, zie je een groene kader. Daarin klik je op plantengids.
maandag 21 juni 2010 - 11:47
HappyDeez

HappyDeez

Leuk om ook te zien hoe de tuin was en is. Inmiddels staan er wat boompjes, en een minivijver.
Geen hoekjes en kamers want dat kreeg ik echt niet voor elkaar bij mijn vriend en de pergola staat er ook nog niet. Maar die wil ik nog steeds!
Zo blijven we lekker bezig in de tuin.
woensdag 11 april 2012 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon