menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

QUERCUS ILEX

pacel2

Pacel2

Heb verleden voorjaar 15 st quercus ilex geplant , hoogte 4 m. Tot op heden verliep alls goed maar nu worden er veel bladeren bruin en vallen af , ondanks dat er nieuwe scheuten bijkomen. Weet er iemand wat dit zou kunnen zijn ?
maandag 24 mei 2010 - 20:04
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Pacel

Welkom op dit leerrijke forum!
Quercus Ilex is niet helemaal winterhard en het is toch wel een heel strenge winter geweest. Misschien moet je hier de oorzaak gaan zoeken?

Groetjes, Karen
dinsdag 25 mei 2010 - 12:51
connydewael

Connydewael

De Q.Ilex of de steeneik is winterhard en bladhoudend. Maar... in de lente sterven de blaadjes( die er al een gans jaar aan staan!) af, om plaats te maken voor nieuwe frisgroene exemplaren. Je schreef toch dat er reeds nieuwe knoppen zijn.
Tijdens de winter blijven de blaadjes hangen, zodat deze boom ideaal is als privacy-boom.
Ikzelf heb Q.Hispanicus Fulhamensis.(Spaanse eik). Dit is ook een bladhoudende en winterharde eik. Bij mij zijn de blaadjes nu ook aan het afvallen(nadat ze eerst verdroogden en bruin verkleurden, net als in de herfst bij bladverliezende bomen). De takken hangen nu vol zaad (een beetje zoals bij een hazelaar). Dit worden dan de eikeltjes, en onmiddellijk daarna ontluiken de nieuwe verse frisgroene blaadjes.
Dus ik zou niet panikeren. Volgens mij is dit een logische evolutie.
Blaadjes blijven toch niet eeuwig leven!

Groetjes, Conny
vrijdag 28 mei 2010 - 23:48
WiPe

WiPe

Er is een fundamenteel verschil tussen Quercus ilex en Quercus x hispanica 'Fulhamensis'. De eerste is een groenblijvende soort, de tweede een hybride tussen een groenblijvende en een bladverliezende eik (Querus suber en Quercus cerris).

Dat betekent dat d ebladeren van Quercus ilex doorgaans meerdere jaren aan de boom blijven en die van Quercus x hispanica 'Fulhamensis' ieder jaar afvalt bij het uitlopen van het nieuwe blad. Dat wordt half wintergroen genoemd.

Ik vermoed dat het bladverlies bij de Quercus ilex eerder te wijten is aan de strenge winter. Maar als er nieuwe scheuten komen hoef je je geen zorgen te maken.
zaterdag 29 mei 2010 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon