menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardekastanje geeft geen kastanjes meer.

Ga naar meest recente reactie

Opuntia

Opuntia

Mijn paardekastanje (Aesculus hippocastanum) gaf nauwelijks kastanjes meer.
Hier kwam ik vorig jaar herfst ineens achter toen ik een buurmeisje kastanjes had beloofd.
Ze waren niet meer te vinden, terwijl in de jaren daarvoor er vele emmmers vol kastanjes van de boom kwamen.
Misschien waren het de bijen of hommels die het af lieten weten, dacht ik.
Maar andere bomen in de buurt gaven wel volop kastanjes.
Ik had me voorgenomen om dit voorjaar eens goed te kijken naar de boom als deze ging bloeien.
Zo op het oog is er niets mee mis, maar toch vermoed ik dat de boom alleen maar bloemen heeft met alleen maar meeldraden.
De bloemen die ik nu zie hebben alleen maar rode vlekjes, geel is niet meer te zien, maar misschien komt dit doordat de bloemen al redelijk oud zijn.
De boom is aangetast door zwammen, mineermotten en bloedziekte.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat er alleen maar bloemen met meeldraden aankomen?
maandag 24 mei 2010 - 10:49
deHaan

DeHaan

De boom is aangetast door zwammen, mineermotten en bloedziekte.


Als dit aanwezig is, kan je beter een boomdeskundige naar laten kijken, vooral de zwammen
maandag 24 mei 2010 - 22:51
Opuntia

Opuntia

De zwammen hebben de boom aangetast, de aangetaste takken zijn zoveel mogelijk verwijderd. De boom zal het op den duur wel niet redden, maar ik wil de boom niet zomaar helemaal weghalen.

Dit zijn de bloemen die ik onder een andere boom vond.
De bloemen zaten aan een trosje dat van de boom was gevallen.
De linkse bloem, met gele vlekken zie ik dus niet aan mijn boom en moest ik van het trosje losnijden, terwijl de rechtse bloem er zeer makkelijk afbrak.
Rechts zie je de bloemen met rode vlekken (alleen mannelijk) die massaal van mijn boom afvallen.

Mijn vraag is waarom komen er nu alleen maar mannelijke bloemen aan mijn boom?
Heeft dit te maken met de aantasting door zwammen?
Iets anders dat ik nu waarneem is dat de boom op veel plaatsen uitbot, veel meer dan andere bomen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 25 mei 2010 - 18:12
Opuntia

Opuntia

Hier zie je een foto van mei 2005 van een bloemtros van mijn boom.
De bloemen zijn zeer fraai van de wilde kastanje.
Toen was er nog niets aan de hand, Er zijn onder heel duidelijk 2 vrouwelijke bloemen te zien die kastanjes kunnen geven.
Deze bloemen komen alleen aan de onderkant van de bloemtros voor volgens info gevonden op www.
De andere bloemen geven alleen maar veel stuifmeel af.

Mijn vraag is dus of zwammen (o.a. zadelzwam en oesterzwam) in de boom de oorzaak ervan kunnen zijn dat er voornamelijk alleen maar vrouwelijke bloemen ontstaan.
Op www kan ik hier niets over vinden vandaar mijn vraag op dit forum.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 30 mei 2010 - 09:32
claudiahaa18

Claudiahaa18

Is hier ooit bekend geworden wat er met de boom aan de hand was?
dinsdag 4 oktober 2022 - 23:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon