menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote luizenplaag op de Gelderse roos -o

Ga naar meest recente reactie

Chantalle

Chantalle

Ik ontdekte (te laat) een grote luizenplaag op mijn twee prachtige Gelderse roos struiken die in bloei staan. Beide struiken weten er geweldig van. Mijn probleem is wel dat de struiken in de kippenren staan. Ik moet dus een behandeling hebben die geen kwaad kan voor mijn dieren. Graag tips aub ?
zondag 23 mei 2010 - 09:27
Gege1984
zondag 23 mei 2010 - 10:43
Polplastron

Polplastron

Er staan op die website inderdaad een aantal zinvolle zaken!

Zelf bestrijd ik bladluis helemaal niet. De bladluizen in mijn tuin worden volledig verorberd door lieveheersbeestjes, vogels (o.a. heel wat meesjes) en ik vind ook sluipwespen op m'n planten.

Gelderse roos staat bekend als bladluismagneet dus een aantasting is heel normaal. Gun het even tijd. De plant zal er een tijdje erg slecht uitzien, maar vormt spoedig terug nieuwe bladeren. Volgende keer en volgend jaar zullen natuurlijke vijanden sneller de aantasting vinden en oplossen.

Natuurlijke middelen zouden hier natuurlijk ook kunnen helpen. Chemische middelen zou ik inderdaad vermijden in een kippenhok!
zondag 23 mei 2010 - 11:22
Matty

Matty

je kan altijd helpen door extra larven van lieveheersbeestjes te kopen en uit te zetten.
donderdag 27 mei 2010 - 16:07
Polplastron

Polplastron

De lieveheersbeestjes kopen vind ik persoonlijk niet alleen overbodig, maar ook on-ecologisch. Ten eerste komen lieveheersbeestjes vanzelf als je de nodige voorzieningen voor hen treft: een gezonde tolerantie voor bladluizen en andere, genoeg schuilplaatsen in de vorm van grondbedekkende planten (Bij mij scoort Stachys byzantina "Silver carpet" erg goed) en een afwisselende beplanting.

Ten tweede meen ik te weten (tenzij dit ondertussen achterhaald is ...) dat de "gekochte" lieveheersbeestjes eigenlijk exoten zijn en dus eigenlijk natuurvervalsing.

Groeten,

Pol
donderdag 27 mei 2010 - 21:13
iecee

Iecee

spuiten met brandnetelgier
donderdag 27 mei 2010 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon