menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Ga naar meest recente reactie

swa

Swa

Drie jaar geleden heb ik een plantaan gezet, die wil niet groeien, en heeft kleine blaadjes al ik nu met den boom schut vallen ze er af.
Zou ik hem te diep gezet hebben.
Wat kan ik doen.
maandag 19 juni 2006 - 21:35
Willem

Willem

Niet schudden?

Hoe is de grond voorbereid voor het planten? een flink plantgat gegraven en compost in gemengd?

Als je zelf vraagt of je ze te diep hebt gezet, is mijn vraag of je ze dieper hebt gezet dan toen je ze kocht....
Als je ze dieper plant dan kunnen ze verdrogen ook al krijgen ze veel water.
Ze mogen niet dieper staan dan daar waar de wortels onder aan de stam beginnen.
dinsdag 20 juni 2006 - 10:53
WiPe

WiPe

De bomen verdrogen niet omdat ze te diep geplant zijn, ze gaan gewoon dood. Omdat ze alsnog proberen te overleven zullen ze vaak nog klein blad maken, of een deel van de boom zal afsterven.
Even diep planten als ze stonden..... jammer , maar zelfs dat is niet correct. Als een boom in container gekweekt wordt staat die vaak in de container al te diep geplant. En bomen met kluit worden vaak ingepakt met een beetje aarde boven de wortelhals. Als je dan de hele kluit in de grond zet ..... dan staat de boom te diep.
De enige correcte diepte is wortelhals gelijk met het maaiveld. De wortelhals is de verbreding onderaan de stam waar de onderste wortels beginnen. Als de wortelhals gelijk zit met het maaiveld dan zitten de bovenste wortels maar net onder de grond.
Met kompost moet je bijzonder goed opletten. Onvoldoend verteerde kompost kan naverteren in de bodem. Dat vraagt zuurstof die de boom ook nodig heeft. Gevolg daarvan is dat de wortels verstikken. De symptomen zijn vergelijkbaar met te diep planten.
wat je nu zou kunnen doen? Graaf de overbodige grond weg zodat de wortels voldoende lucht krijgen en geef de boom desgewenst kaliummeststof, dat stimuleert de wortelvorming. Je kan er van uit gaan dat als de boom te diep geplant is een aantal wortels afsterft.
IOn het najaar kan je de boom dan herplanten.
dinsdag 20 juni 2006 - 15:52
jdcoster

Jdcoster

Zou dat niet aan de weersomstandigheden gelegen hebben?
Eerst dagenlang striemende wind (met beschadigde blaadjes tot gevolg) en daarna drie dagen extreme hitte.
Door mijn gemeente loopt er een platanenlaan. Na die hitte leek het wel herfst. Zoveel afgevaalen blaadjes waren er en die platanen zijn minstens 40 jaar oud.
Ook in Brugge in de stadsparken was er toen ongewoon veel bladval bij platanen.
dinsdag 20 juni 2006 - 18:42
WiPe

WiPe

Zou kunnen, maar dat verklaart nog niet waarom de boom 'niet wil groeien' en kleine blaadjes heeft.
dinsdag 20 juni 2006 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon