menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Max. hoogte van struiken langs de scheidingslijn

Ga naar meest recente reactie

vergil

Vergil

Beste,

Ik heb juist veel gelezen over de plantafstand van bomen en struiken langs de scheiding tussen 2 tuinen, maar hoe zit het nu juist met de maximale hoogte van struiken?

Mvg, Vera
vrijdag 26 maart 2010 - 14:06
printemps

Printemps

Oei je hebt ook een blauw manneke, je kan dat in je profiel veranderen(in vrouw)

Met zulke vragen kan je beter eens naar het gemeentehuis gaan
Dit kan wel eens verschillen

Maar ik denk als je maximum 1.8 meter hebt dat er geen probleem kan zijn
En misschien eens overleggen met je buren

mvg
vrijdag 26 maart 2010 - 14:12
vergil

Vergil

Bedankt voor de info over het blauw manneke.

Met mijn buurman valt niet te praten, zelf kent hij niks van de wetgeving daar omtrent, dus richt ik mij tot het forum. Wij wonen in een stad met een klein stadstuintje, in zijn tuin staat een mastodont van een naaldboom waarvan we heel veel vuiligheid hebben van naalden en dennenappels, maar het ergste is dat die veel zon wegneemt, wij hebben maar van half 2 tot kwart voor 5 zon in ons tuintje, en dan laat hij nu nog zijn Laurier die aan de scheiding staat ook nog eens tot een serieuze muur groeien, ik dacht dat de maximaal 3 meter is, maar zeker weet ik het ook niet, en on line in het veldboek vind ik ook niks.

Toch bedankt,

Mvg, Vera

Struiken & Bomen

vrijdag 26 maart 2010 - 14:42
hugo

Hugo

In het veldwetboek van 7 oktober 1886 (de nederlandse tekst van deze wet werd vastgesteld door de wet van 8 april 1969) worden alle wettelijke plantafstanden gedefinieerd:

Bomen en struiken alleenstaand of in rijen:

Hoogstammige bomen mogen tot op 2 meter van de scheidingslijn worden geplant (art. 35). Uitzonderingen vormen de gemene bomen (art. 34). Voorwaarde is dat de gemene bomen op de scheidingslijn van de aanpalende erven staan, met wederzijdse toestemming. Het onderhoud dient op gemeenschappelijke kosten te gebeuren. De wet definieert niet wat onder “hoogstammige bomen” wordt verstaan. Het is dan ook de rechtspraak die hierover uitsluitsel dient te geven.De afstand van de scheidingslijn tot aan de boom wordt meestal gemeten vanaf het midden van de boomstam (of het plantgat).

Niet-hoogstammige bomen, heesters, struiken en levende hagen, met een maximaal toegelaten hoogte van 2 meter, mogen tot op een halve meter van de scheidingslijn worden geplant (art. 35). Uitzonderingen vormen de gemene hagen. Voorwaarde is dat de gemene hagen op de scheidingslijn van de aanpalende erven staan, met wederzijdse toestemming. Het onderhoud dient op gemeenschappelijke kosten te gebeuren.

Fruitbomen van om het even welke soort mogen als leibomen geplant worden, zonder dat een afstand moet in acht genomen worden (art. 35 § 2 en 3).

en hier vind je ook wel de nodige informatie

http://www.ruimtelijkeordening.be

groetjes
vrijdag 26 maart 2010 - 15:24
printemps

Printemps

Iemand hier op het forum pakte het anders aan (weet niet wie het was)

Die nodigde de buur uit in zijn tuin om dan te kijken wat het probleem is
Dan keken ze er heel anders naar

Ikzelf heb daar geen ervaring mee

Tja buren ik kan er ook al een boekske over schrijven
(ik woon ook in een rijhuis)

mvg


Wat ook kan meespelen in eventueel een rechtszaak of twist met de eigenaar van de boom is het feit dat die boom en die hoge haag er al stond voor dat jij het huis kocht en dan moest jij dat maar niet kopen vinden ze dan (indien pas gekocht)
vrijdag 26 maart 2010 - 15:35
iecee

Iecee

ik denk dat je even naar de gemeente moet bellen want je hebt landelijke wetten maar ook gemeentelijke wetten
en vraag maar gelijk inlichtingen bij de vrederechter over dit probleen want als je buurman niet wil praten kan je beter wttelijke stappen nemen dan ben je ervan af.
zondag 28 maart 2010 - 23:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon