menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Allerhande snoeien of niet

Ga naar meest recente reactie

Ingeling

Ingeling

hoikes,

ik heb in maart mijn tuin voor het eerst aangelegt en ben een echte leek als het aankomt op snoeien of niet.

ik heb een zeer mooie cornus alba staan die in de winter bijzonder mooie rode takken laat zien.
hij is enorm gegroeid en heeft vele zijtakken die doorhangen. moet deze gesnoeid en zo ja wanneer en hoe aub.

hybiscus en brem zou ik niet moeten snoeien hebben ze me al gezegt , maar ik heb nog forsythia staan, een fluweelboompje, rododendron, azalea, sering en hortensia.

ook de vlinderbloem is prachtig gegroeid, maar wanneer moet ik ook die snoeien???

ik heb ook nog red robin (photinia fraseri) staan, wanneer en hoe mag ik die snoeien aub.

ja, ja ik weet het dat zijn veel planten en al evenveel vragen omtrent het snoeien, maar ik heb je het al gezegt, ik ben nog een leek hé

groetjes ingeling
woensdag 18 oktober 2006 - 16:33
hugo

Hugo

cornus: als je bloemen en bessen wil hebben, in het voorjaar, vor het uitlopen, de scheuten terugsnoeien tot op 2 à 3 knoppen

hybiscus hoef je niet te snoeien, tenzij hij te groot wordt naar je zin (dan snoeien in het voorjaar)

brem(cytisus) direct na de bloei snoeien, bloeit op hout van het voorgaande jaar

forsythia snoeien direct na de bloei

fluweelboom in het voorjaar snoeien, aleen om de strui te verjongen (afknippen 15 cm boven de grond, loopt terug ui) is wel een woekeraar

rododendron: als je wil snoeien, direct na de bloei de bloem en steel wegsnoeien vlak boven een blad, nieuwe scheuten laten staan
azalea: aks je wil snoeien, begin november

sering; bloeit op tweejarig hout,, jonge scheuten laten staa, oude scheuten snoeien op 30 cm boven de grond

hotensia eind maart - half april. Hortensia bloeit op hout van het voorgaande jaar, oude bloemen wegsnoeien tot op 2 à 3 ogen onder de uitgebloeide bloem