menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Allerhande snoeien of niet

Ga naar meest recente reactie

Ingeling

Ingeling

hoikes,

ik heb in maart mijn tuin voor het eerst aangelegt en ben een echte leek als het aankomt op snoeien of niet.

ik heb een zeer mooie cornus alba staan die in de winter bijzonder mooie rode takken laat zien.
hij is enorm gegroeid en heeft vele zijtakken die doorhangen. moet deze gesnoeid en zo ja wanneer en hoe aub.

hybiscus en brem zou ik niet moeten snoeien hebben ze me al gezegt , maar ik heb nog forsythia staan, een fluweelboompje, rododendron, azalea, sering en hortensia.

ook de vlinderbloem is prachtig gegroeid, maar wanneer moet ik ook die snoeien???

ik heb ook nog red robin (photinia fraseri) staan, wanneer en hoe mag ik die snoeien aub.

ja, ja ik weet het dat zijn veel planten en al evenveel vragen omtrent het snoeien, maar ik heb je het al gezegt, ik ben nog een leek hé

groetjes ingeling
woensdag 18 oktober 2006 - 16:33
hugo

Hugo

cornus: als je bloemen en bessen wil hebben, in het voorjaar, vor het uitlopen, de scheuten terugsnoeien tot op 2 à 3 knoppen

hybiscus hoef je niet te snoeien, tenzij hij te groot wordt naar je zin (dan snoeien in het voorjaar)

brem(cytisus) direct na de bloei snoeien, bloeit op hout van het voorgaande jaar

forsythia snoeien direct na de bloei

fluweelboom in het voorjaar snoeien, aleen om de strui te verjongen (afknippen 15 cm boven de grond, loopt terug ui) is wel een woekeraar

rododendron: als je wil snoeien, direct na de bloei de bloem en steel wegsnoeien vlak boven een blad, nieuwe scheuten laten staan
azalea: aks je wil snoeien, begin november

sering; bloeit op tweejarig hout,, jonge scheuten laten staa, oude scheuten snoeien op 30 cm boven de grond

hotensia eind maart - half april. Hortensia bloeit op hout van het voorgaande jaar, oude bloemen wegsnoeien tot op 2 à 3 ogen onder de uitgebloeide bloem

vlinderstruik snoeien in het voorjaar als er geen vorst meer verwacht wordt,, drastisch snoeien tot op 15 à25 cm

photinia in principe niet snoeien, tenzij om de struik te verjongen of dode takken weg te nemen

groetjes



woensdag 18 oktober 2006 - 17:20
sylvain

Sylvain

Beste ingeling als u graag mooie rode takjes wilt in de winter moogt ge uw cornus niet terug snoeien,

de hortensia dat ligt er aan als ge er hebt die op een jarig hout bloemen dragen snoeien voor er botscheuten komen en goed kort dat is 10a15 cm of boven den 2 oog ik bedoel ;

de hout hortensia of hydrangea
de annabel hydrangea deze twee bloeien op een jarig hout en dan heb je dikkere bloembollen en die gaan gerust 1 meter hoog mvg
Sylvain


[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is de annabel hortensia
woensdag 18 oktober 2006 - 21:27
Tine

Tine

Het is jammer om de fluweelboom te snoeien. Je haalt dan de natuurlijke vorm eruit. Ik zou van de fluweelboom maar een echte boom laten worden dan is hij veel mooier.

Tine.
woensdag 18 oktober 2006 - 23:05
Liselore

Liselore

Hugo,

Wij hebben ook een reeks hele oude rhododendrons staan in soort haagvorm. Langs buurkant heb ik hem al eens heel drastisch gesnoeid zodat hij daar nu vol jong blad staat. Nu kan ik hem dus aan onze kant snoeien (dikke grijze takken die over de grond vertrekken en zich dan 2 m verder oprichten) zonder aan scherm-funktie in te boeten. Mag ik dit doen begin november zoals bij azalea.
Ook de Cornus sanguinea "Winterbeauty", die als informele haag langs de afsluiting is geplaatst, groeit ferm, de oranje-rode takjes zijn mooi om zien. Ze hebben net gebloeid. Wanneer snoei ik ze, ik wil ze wel binnen de afsluiting houden, maar echt strak snoeien aan de voorkant is niet mooi zeker ?
donderdag 19 oktober 2006 - 10:38
hugo

Hugo

rhodo:: struiken die te oud en te groot geworden zijn kunnen drastisch worden teruggesnoeid, laat in het voorjaar, zelfs tot op het kale hout.
op vorm snoeien gebeurt na de bloei

cornus:udere en grote struiken verdragen drastische snoei, snoei in maart
bij mij groeien de cornus als losse struiken, kunt proberen om hem strak te snoeien, maar ik denk dat dit niet veel zal uithalen (persoonlijk denk ik niet dat het mooi zal zijn) ,, ik heb de volgende staan:Aurea,,Elegantissima,,Gouchaultii,,Sibirica,,Kesselringii,, mijn manier om deze te snoeien: elk jaar neem ik 1/5 van de oude takken weg,, de nieuwe scheuten snoei ik het jaar daarop terug tot op 2à3 knoppen

groetjes
donderdag 19 oktober 2006 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon