menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tak in de grond steken voor nieuwe boom.

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Ik wil graag wat meer bomen in mijn tuin en heb dit, in het verleden, gedaan door gewoon in het voorjaar een wilgetak af te zagen en in de grond te steken.
Met wilgetakken lukt dit zeer goed, zeker als men vooraf wat schors verwijdert aan het gedeelte dat men in de grond plant.

Ik wil dus graag dit jaar nog een paar bomen toevoegen, maar vraag me af of ik dit nu al kan doen, gezien de aanhoudende vriesnachten.

Ik word toekomend week geopereerd en zal mischien een paar weken niet veel goesting hebben om in de tuin te werken ... en dan is het mischien reeds einde maart..

Wat doe ik best ? Nu takken planten en de vrieskou negeren of wachten ???

Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.

zaterdag 6 maart 2010 - 11:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wilgen kunnen veel hebben. Als het koud is, maken ze nog geen wortels maar dat gebeurt dan wel als het wat warmer wordt. Ik zou het dus gewoon nu doen. Succes met de operatie en alvast een voorspoedig herstel gewenst!
zaterdag 6 maart 2010 - 11:55
Mandy

Mandy

Veel sterkte gewenst met je operatie en dat je maar heel snel weer beter mag zijn.... en dan genieten van het zonnetje.....
zaterdag 6 maart 2010 - 12:12
tuinfluiter

Tuinfluiter

Veel sterkte toegewenst en nog veel tuinplezier
zaterdag 6 maart 2010 - 14:08
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor alle antwoorden.
ik begin er later op de dag mee - hopelijk geraak ik dan ook goe door de bevroren toplaag.
dank ook voor alle wensen - het betreft gelukkig geen grote ingreep (neuspolliepen verwijderen) maar hoe eerder alles achter de rug is hoe beter.
groeten
zondag 7 maart 2010 - 10:07
konijnbrammetje

Konijnbrammetje

hoi, Hoe is het weer een beetje opgeknapt na het neuspoliepen verwijderen ?

Ik wil ook meer bomen in de tuin, maar, en nu ga ik waarschijnlijk een domme vraag stellen, hoe herken ik een wilg ? (ik ben niet zo van de plantenamen)
Volgens mij kan het ook met kronkelhazelaar waar ze paastakken van maken. maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb een andere vraag, hoe kan ik stekjes halen van planten, en van welke planten kan ik dat doen en in welke periode van het jaar kan dat ?

Kan iemand mij daar bij helpen hoe dat moet ?

bedankt !
vrijdag 26 maart 2010 - 17:51
iecee

Iecee

Hoi,
Paastakken worden meestal gemaakt van de krulwilg en niet van de hazelaar
een Krulwilg kan je gemakkelijk stekken door een grote dikke tak in de grond te steken (50 cm diep) of in het water te zetten of bv in de vijver te leggen of in de regenton.
je kan zelfs takken van een pols dik en twee meter lang nog stekken
De kronkelhazelaar is een traagroeiende struik en wordt daarom geent en niet gestekt.
van wilgen maak je normaal geen kleine stekjes maar treur,krul en knotwilgen worden gestekt als boom dat wil zeggen een omtrek van 15 cm en twee meter en zorgen dat je de top niet beschadigd want dan wordt hij nooit mee mooi met plataan en populier doe je dit ook zo.
waarschijnlijk geld dit voor veel van de snelgroeiende bomen
inge
zondag 28 maart 2010 - 10:09
jozefleon

Jozefleon

Gegroet

Ik ben zeker geen expert in boomherkenning, maar rond deze tijd van het jaar zou het heel makkelijk moeten zijn om een wilg te herkennen :
namelijk aan zijn wilgekatjes :

http://images.google.be/images?hl=nl&q=wilgekatjes&rlz=1W1GPEA_nl&um=1&ie=UTF-8&ei=equxS_r0BMGN4gbbl-DgAg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CBwQsAQwAw

Maar is het nu al niet heel laat om bomen nog te stekken.

Je doet er natuurlijk niets mis mee om het te proberen, want als het niet lukt trek je de tak toekomend jaar er weer uit.

groeten
dinsdag 30 maart 2010 - 09:46
Kater

Kater

Heb vandaag nog 3 "wilgepoten" = vuistdikke takken van de wilg (salix alba) in de grond gestopt. 't Is een beetje laat, maar 't ligt kletsnat buiten ben nog net vóór het uitschieten.
Heb ze eerst een dagje met de onderkant in het water laten liggen

Beste periode: Vanaf half november tot begin maart, behalve wanneer de temperatuur lager is dan -3°C. Het beste tijdstip voor het kappen is de periode tussen de hevigste vorst en het begin van de sapstroom.

Zaag een rechte tak van 2,5 à 3 meter lengte van een bestaande knotwilg .
Snij de onderkant schuin af (= punten)
Met cuttermes de onderste 50 cm hier en daar afgeschild.

Plant ongeveer 0,80 tot 1 meter in de grond (bij mij dichtbij een gracht) en 2 meter boven de grond.
Morgen zaag ik ze netjes gelijk op 1,5 m. Dat snoeit wat makkelijker binnen een paar jaar.

Onderlinge afstand = 3 à 4 meter als je een grote kruin wil laten groeien.

2,5 meter is niet zo goed maar kan = 2 jaarlijkse snoei nodig (kleinere tuin, gebruik salix alba 'Chermesina').

Knotperiode: Tussen eind november en begin juli
Normaal knotregime: ca. om de 5 jaar
Takken afzagen vlakbij de knot

Je kan hetzelfde doen met die "paastakken"/krulwilg (salix matsudana).
Bij deze hoeft het geen dikke of lange tak te zijn (stammetje van 2-3 cm dik is voldoende), let op de lengte van het stammetje = wil je een struik of boom? Voor een boom, hou rekening met 1/3 onder de grond en 2/3 boven. De ongewenste zijtakken op de stam mag je wegsnoeien tijdens de evolutie.
Je mag de onderzijde van de takken nu nog even (een week) water laten zuigen.
Een krulwilg wordt niet echt gebruikt om te knotten, maar meer als ornamentale boom. Hij is de dronkaard van de wilgen en trekt enorm veel water uit de omgeving.

(Foto jonge knotwilg Natuurpunt Limburg)

Struiken & Bomen

donderdag 1 april 2010 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon