menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn snoeien

Ga naar meest recente reactie

See

See

Halo allemaal,

Ik heb een Japanse esdoorn die ik graag wat wil snoeien omdat deze te vol wordt.(hij staat niet in de volle grond).
Kan iemand mij aangeven wanneer de beste tijd daarvoor is en waar ik speciaal op moet letten?

See.
zondag 15 oktober 2006 - 16:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Als het blad net gevallen is, dan kun je goed snoeien. Wel hele takken weghalen om de vorm te behouden.
maandag 16 oktober 2006 - 12:59
WiPe

WiPe

Esdorns zijn gevoelig aan bloeden. ik zou er dus de voorkeur aan geven om te snoeien als hij in volle blad staat. Je zou het eventueel nog kunnen risceren eind oktober, maar vanaf novembr zou ik je toch aanraden zeker niet meer te snoeien.
maandag 16 oktober 2006 - 14:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat klopt niet te lang wachten. Mijn Esdoorn (Acer platanoides) snoei ik direct na de bladval. Hij kan zeker ook al eerder gesnoeid worden, maar met het blad eraan heb ik minder overzicht. Maar niet later dan november.
maandag 16 oktober 2006 - 17:39
Kwest

Kwest

Hoi see,

Zoals alle esdoorns moet je snoeien vooraleer de sapstroom op gang komt in de vroege lente.
Dus snoeien van zodra alle bladeren gevallen zijn, want: geen bladeren meer, geen sapstroom meer. Dan kan de struik ook niet 'bloeden'.
donderdag 19 oktober 2006 - 00:06
WiPe

WiPe

Hoi see,

Zoals alle esdoorns moet je snoeien vooraleer de sapstroom op gang komt in de vroege lente.
Dus snoeien van zodra alle bladeren gevallen zijn, want: geen bladeren meer, geen sapstroom meer. Dan kan de struik ook niet 'bloeden'.


Klopt niet:

het is een fabeltje dat de sapstroom zou stilvallen in de winter.
Bomen die kans lopen op bloeden moeten gesnoeid worden in de zomer.
Als je gaat snoeien in de winter zal de boom (in dit geval eerder struik) bloeden als in het voorjaar er worteldruk gevormd wordt.
Niet snoeien in de winter, want dan gaat ie in het vioorjaar toch nog bloeden.
donderdag 19 oktober 2006 - 18:07
Kwest

Kwest

Sorry WiPe, niet met eens.
Op de site van Tuinclub is een artikel gewijd aan Japanse esdoorns. Daar staat:"Snoeien: Bij esdoorns komt de sappenstroom vrij vroeg in het jaar op gang. Daarom moeten zij voor januari gesnoeid worden."
Zie verder dit artikel:
http://www.tuinclub.be/tuinartikels/acer%20japanse%20esdoorn.htm

Verder een interessante vaststelling over de sapstroom, die valt natuurlijk niet helemaal stil tijdens de winter, zoniet zou de boom dood zijn. Echter: tijdens de laatste zonsverduistering werd door een Nederlands lab tests uitgevoerd op bomen.
Op het tijdstip van de maximale verduistering daalde op takniveau de sapstroom met 92 %, op stamniveau met 76 %!
Dus 's nachts is er veel minder sapstroom dan overdag wegens geen licht, zonder bladeren is er ook veel minder sapstroom dan in de seizoenen met bladeren.
donderdag 19 oktober 2006 - 20:02
WiPe

WiPe

Snoeien voor januari sluit niet uit dat de bomen in het voorjaar gaan bloeden. Probeer het maar eens. Maar meestal wordt er gesnoeid aan het begin van de winter, en wordt er geen oorzakelijk verband gelegd als de boom in het voorjaar alsnog gaat bloeden.
Ik ben in ieder geval al blij dat je zelf beseft dat de sapstroom in de winter niet helemaal stilvalt. Maar nu moet je ook weer niet gaan doen alsof ik geschreven zou hebben dat de sapstroom in de winter aan hetzelfde peil zou doorgaan als in de zomer.

Maar waarom wil je je eigenlijk verzetten tegen het idee om in de zomer te snoeien? Voor de boom is er geen kans op bloeden, en het afweermechanisme tegen schimmels en bacteriën werkt dan optimaal. Bij snoei ind e winter is er alleen een passieve afgrendeling. Het actieve afgrendelingsmechanisme komt pas op gang als de plant opnieuw in groei komt.
zaterdag 21 oktober 2006 - 15:55
Kwest

Kwest

Snoeien voor januari sluit niet uit dat de bomen in het voorjaar gaan bloeden. Probeer het maar eens.


Beste WiPe, heb geen zin om een welles nietes spelletje te spelen. Ik had in mijn vorig tuin een acer japonica bloodgood, die groeide tamelijk snel, hij stond Zuidelijk gericht beschut tegen een muur. De takken die in de zomer over het tuinpad groeiden snoeide ik gelijk weg. Een struik snoeien die nog vol in blad staat vind ik echter moeilijk, je ziet niet zo goed wat je doet.
Dus de grotere takken die over de frambozen en de muur van de gebuur groeiden snoeide ik weg van zodra het blad gevallen was. Vroeger, 15 jaar geleden was dat rond deze periode (het had dan al eens 's nachts gevroren).
Nu ik kan je verzekeren dat ik nooit last van bloeden bij de acer heb gehad. Misschien heb jij andere ervaringen, maar zo heb ik het ervaren.

Heb trouwens in mijn nieuwe tuin opnieuw een acer japonica bloodgood geplant, één van mijn favoriete heesters. Nu staat ie heel wat ruimer dus snoeien zal vele jaren niet nodig zijn!
donderdag 26 oktober 2006 - 22:05
Sdbranan

Sdbranan

Redelijk nieuw in het onderhouden van planten, iemand tips of suggesties voor het snoeien van onze esdoorn of best afblijven momenteel? Heb de indruk dat de vooral de bovenste takken verder groeien en de body minder waardoor hij precies wat zijn mooie vorm verliest?!

Struiken & Bomen

dinsdag 11 augustus 2020 - 18:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon