menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lindeboom Tilia euchlora pallida

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Hoe ga je te werk voor de lindeboom Tilia euchlora pallida

Om deze in de breedte te maken zodat je er in de zomer gezellig onder kan zitten?

Bedankt
maandag 22 februari 2010 - 20:50
WiPe

WiPe

Wat bedoel je precies met 'Om deze in de breedte te maken ...' ???
dinsdag 23 februari 2010 - 16:16
fran

Fran

Zodat je de boom niet in de hoogte veel gaat laten groeien maar meer in de breedte... dus de takken in de breedte brengen.
Ik weet niet hoe dit noemt...
dinsdag 23 februari 2010 - 23:17
WiPe

WiPe

Je zou die boom in een dakvorm kunnen snoeien, maar in het andere geval kun je beter een soort kiezen die eerder breed dan hoog wordt....
woensdag 24 februari 2010 - 11:37
fran

Fran

En hoe ga je te werk om een boom in een dakvorm te snoeien?

woensdag 24 februari 2010 - 23:25
fran

Fran

We gaan een zomerlinde kopen stamdikte 8-10 cm omtrek en willen hiervan een dakboom maken?
Hoe moeten we te werk gaan?

Moet je er een houtwerk bijkopen waar je de takken kan leiden?

Hoe moet je dit nadien snoeien?

Bedankt
maandag 1 maart 2010 - 14:43
Angus

Angus

hoe je de vorm bekomt weet ik niet, maar eens de dakvorm er is, snoei je gewoon jaarlijks alles weg dat de verkeerde kant opgaat (= alles dat niet in het "vlak" groeit)
maandag 1 maart 2010 - 18:25
fran

Fran

Iemand nog raad hoe je precies een dakplataan vorm bekomt?
Kan je zo'n houten kaderwerk kopen?

bedankt
donderdag 18 maart 2010 - 01:15
fran

Fran

Hier een tekening hoe je het moet maken



Maar hoe maak je deze kader dan vast?
Aan paal of aan boom?

HOE, welk materiaal?

Bedankt[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 18 maart 2010 - 14:12
WiPe

WiPe

Om en dakvorm te maken kun je een kader maken van bamboe- of andere stokken. Van metaal kan ook natuurlijk. Maar het is beter dat het materiaal zo licht mogelijk is.

Je maakt die kader gewoon vast aan de takken. De takken die je wil behouden moet je voorzichtig tegen het kader aantrekken. De takken worden vastgemaakt met bindbuis. (Ik vermoed dat je dat in een degelijk tuincentrum wel vind.) Buigen an vastmaken is wat lastig omdat die takken zich niet zomaar willen geven. Je kan dat dus best met twee doen.
Overbodige takken worden gewoon weggesnoeid.
donderdag 18 maart 2010 - 17:39
fran

Fran

Bedankt...

Ik wil het met bamboe doen, maar welke dikte van bamboe takken raad je me aan?
Het kader die gemaakt is, leg je deze boven om de boom en dus de takken er onder vastmaken of het kader er onder en de takken boven?

Bedankt !
donderdag 18 maart 2010 - 21:01
iecee

Iecee

Hallo
je moet wel oppassen met lindebomen want het zijn echte luizenbomen
dwz dat er meestal luizen opzitten en dat er suikerdruppeltjes uit de boom vallen wat niet zo leuk is als je er onder zit.
Er bestaat geloof ik wel een linde die dit niet heeft maae ik weet niet welke
dus wel erg oppassen welke linde je koopt.
Er is op dit forum vast wel iemand die dit wel weet.

gr Inge
vrijdag 19 maart 2010 - 08:34
printemps

Printemps

Er zou inderdaad een soort zijn die minder of niet zou druppelen

Waar een tijdje geleden was er ook een topic over en er werd me verteld dat het druppelen enkel van de bladluizen zou komen
Ze beweerden dat een Lindeboom nooit zou druppelen zonder bladluisinfectie
Maar nu weet ik het ook niet meer hoor

Trouwens ook opletten als er iemand in je gezin is die een panische angst heeft voor bijen en andere vliegende insecten

mvg
vrijdag 19 maart 2010 - 14:13
WiPe

WiPe

Honingdauw is inderdaad een gevolg van een aantasting door bladluizen. Nu is Tilia x euchlora minder gevoelig aan dat probleem. Tilia euchlora pallida zou uds ook minder gevoelig zijn, gesteld dat dat effectief om een selectie gaat van Tilia x euchlora, wat ik ten zeerste betwijfel. Er bestaat wel een selectie van Tilia x europaea die de cultivarnaam 'Pallida heeft meegekregen, Tilia x europaea 'Pallida' dus. Die is wel gevoelig voor lindebladluis.

Als je de jonge scheuten ieder jaar afknipt krijg je geen bloei en dus ook geen bijen...
vrijdag 19 maart 2010 - 16:30
dries944

Dries944

De Tilia x europaea 'palida' heeft idd last van bladluis en niet aan te raden als dakboom!
Volgens van den berk zou de krimlinde Tilia x europaea 'euchlora' geen last hebben van dit probleem.
Zijn er nog andere lindesoorten die kunnen dienen als dakboom maar geen last hebben van bladluis?? Daarbij is een late bladuitloop en een snelle bladval wel gewenst en ook belangrijk!
vrijdag 8 september 2023 - 14:21
dries944

Dries944

Komt een zilverlinde hiervoor ook in aanmerking?
zondag 10 september 2023 - 09:54
WiPe

WiPe

Zilverlinde is ook weinig gevoelig voor bladluis.
zondag 10 september 2023 - 18:56
dries944

Dries944

Blijkbaar ook een goede boom voor te leiden in eender welke vorm. Zelfs in verharding! De cultivar 'brabant' lijkt een populaire boom.
zondag 10 september 2023 - 20:36
WiPe

WiPe

Tilia tomentosa 'Brabant' is excellent om te leiden.
maandag 11 september 2023 - 10:37
dries944

Dries944

De Liquidambar styraciflua 'Worplesdon' , is dat ook een goede boom om te leiden en kan die goed tegen snoei?
woensdag 18 oktober 2023 - 21:51
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Liquidambar kan goed geleid worden. Wat Worplesdon betyreft vraag ik me af of die niet net iets langzamer groeit. Die wordt volgens Van den Berk iets kleiner dan de gewone Liquidambar (12-15 m). Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het zou wel eens langer kunnen duren om daar leibomen van te snoeien.

Nog een opmerking over doe Tilia tomentosa 'Brabant'. Die tolereert verharding iets meer, maar geen enkele boom is echt geschikt om in verharding te planten. Bomen vragen vooral een goede humushoudende bodem.
donderdag 19 oktober 2023 - 10:09
dries944

Dries944

@ WiPe
Heb een tijdje geleden een lindeboom besteld als kale wortel, de zilverlinde.
De boomkweker heeft die wel gerooid rond 22-23 november terwijl het blad er nog aan hangde,echt wel dom als get mij vraagt. Door de warme nazomer blijft het blad van bomen langer in groenmodus.
Gaat deze boom het redden denk je? Volgens de verkoper kon dit geen kwaad aangezien het eind november was. Deze dan direct geplant en blad verwijderd. maatje 10-12
vrijdag 1 december 2023 - 22:16
WiPe

WiPe

Het enige dat er kan gebeuren dat is dat het blad afvalt. In het voorjaar loopt die gewoon weer uit. Bij bomen die in een goede conditie zijn kan dat zeker geen kwaad. Alleen bij verzwakte bomen zou dat problemen kunnen geven, maar die moet je per definitie afkeuren.
zaterdag 2 december 2023 - 09:43
dries944

Dries944

Het blad was nog groen en verdroogt en heb ik al verwijderd voor het transport!
De boom ziet er wel gezond uit met een goed wortelgestel.
Op hoop van zegen dan maar.
Bedankt WiPe
zaterdag 2 december 2023 - 11:00
WiPe

WiPe

Ik heb in het verleden wel eerder bomen verplant net voor het blad viel. Ik heb er alle vertrouwen in.
zondag 3 december 2023 - 10:01
Tuinprins

Tuinprins

Wellicht is ook van invloed of het een boom is met een (draad)kluit of op blote wortel en de tijd tussen het rooien en de herplant. Bij kale wortel lijkt mij spoedige/directe herplant gewenst.

Bij mij in de buurt heeft een kweker begin november al bomen uit de grond gehaald die nog helemaal groen in het blad zaten. Daar zit dan wel een kluit aan van 75--100 kilo.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 december 2023 - 11:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon