menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien Hortensia

Ga naar meest recente reactie

Zonnesteen

Zonnesteen

Voor het snoeien van een hortentia, welke periode is het meest aangeraden?

Mvg
Kristof
dinsdag 9 februari 2010 - 10:49
printemps

Printemps

Over welke Hortensia gaat het ???

Want ik denk dat niet elke soort dezelfde snoei heeft

mvg
dinsdag 9 februari 2010 - 11:02
Zonnesteen

Zonnesteen

de gewone bolhortensia: tuinhortensia.
dinsdag 9 februari 2010 - 11:08
printemps

Printemps

Omdat de mijne in een pot staat en dus wat kleiner moet blijven heb ik hem reeds korter gezet,dus alle takken zijn nu maar 10 cm lang(heb het vorig jaar ook zo gedaan en geen last gehad van de vorst

Maar andere snoeien andere denk ik
Vooral als die in de tuin staan en wat meer plaats hebben
Volgens mij passen ze dan verjongingssnoei toe,dus enkele takken eruit halen

Ik hoop dat ik geen verkeerde info geef

Mijn ouders vroeger deden er niets aan

Ik denk dat je beetje alle kanten uit kan

mvg
dinsdag 9 februari 2010 - 11:20
Zonnesteen

Zonnesteen

Alvast bedankt voor het snelle antwoord

Mvg
Kristof
dinsdag 9 februari 2010 - 11:23
Eniavaswen

Eniavaswen

De gewone hortensia of hydrangea macrophylla bloeit op hout van het vorig jaar. Je mag die dus niet gewoon snoeien, want dan knip je de knoppen weg. Als je goed ziet waar de knoppen zitten, kan je de oude bloemhoofden wel wegknippen.
Wat ook gedaan wordt, is verjongen. Dan worden enkele oude takken tot de grond weggenomen.
Bij de gewone hortensia wordt ook aangeraden om de plant af te dekken bij late nachtvorst, omdat ander de tere knoppen zouden kunnen bevriezen.
De hydrangea arborescens en paniculata mogen wel gesnoeid worden. Ik heb wel gehoord dat het beter is om ze niet te kort te zetten, waardoor de bloemen iets kleiner blijven en minder snel omvallen.

Groetjes, Karen
dinsdag 9 februari 2010 - 11:34
cee

Cee

Kan je van de klimhortensia een deel afscheuren van een grote plant als je die wil vermeerderen?
dinsdag 9 februari 2010 - 12:49
Plantadvies

Plantadvies

Snoei in het voorjaar als de vorst is geweken, de oude bloemschermen net onder de oude bloem weg. Snoei als de Hortensia waar u het over heeft, de takken pas weg als er alleen bovenin nog bloemen zijn. Dit kunt u zien als lange kale takken en dan pas bovenin de bloemen. Snoeit u niet alles weg, want dan heeft u dit jaar geen bloemen, maar pas volgend jaar.

Plantadvies
http://plantadvies.web-log.nl/
dinsdag 9 februari 2010 - 20:54
brammeke

Brammeke

http://www.pieters-hortensia.tsc.be/index2.html
kijk is op deze website. Ze geven tips en de hortensia's die ze verkopen zijn van uitstekende kwaliteit. Een bezoekje zeker waard.
dinsdag 16 februari 2010 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon